AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.750

Provtrycka ac själv

32
35
328 touring
328 Touring -96
Jag har plpckat bort min ac pump för byte eftersom den gammla hade dåliga lager, så när jag rycker bort slangarna till pumpen så pyser det ingenting. Så min fråga är om någon har provtryckt ac systemet eller kondensorn själv? och vilket max tryck man kan trycka med?
kilroy
Får man jobba med AC-systemen själv överhuvudtaget? Om AC:n innehåller freoner så tror jag att man måste vara certifierad för att arbeta med dessa system...?
Mu
531
Mullret
330xd Sedan E90 -07
i3 - 14
AC är ingen man pillar med själv. Det skall vara 100% tätt för att funka. Ta in bilen till nån AC kille.

M3/// Mullret
Ja
760
JanF
530i-93
Lite kan du göra själv när du ändå har ryckt bort kompressorn.

I 95% av fallen så är det kondensorn som läcker, det brukar alltid bli en oljefläck runt läckan då köldmedlet är blandat med esterolja.

Har du inget tryck och oljefläcken finns där så är det lika bra att kasta på en ny kondesor också innan du åker och täthetskontrollerar/fyller.
Har gått AC-utbildning men gör få reparationer. Pyser det inte så är systemet trycklöst, dvs läckage. Har AC-systemet varit öppet mer än 30 minuter så att uteluften kommit in i systemet ska du byta torkfiltret, annars får du problem med fukt i systemet som fryser till is när AC sedan är påfyllt. -93 års modell så har du väl r134 i ställer för R12? Kan du komma på en lösning för att provtrycka med tryckluft tål systemet ca 20 psi utan risk. Vanligt läckage är där det fuktat ut olja från systemet; kopplingar, packbox i axeln för kompressorn, rostiga rör, trasig kondensor. Få AC-system är helt täta. Med tiden läcker det genom gummislangar och o-ringar. Be att få hjälp att göra läcktest på verkstad kanske?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.