AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
701

Bussystem i BMW, canbuss och most, någon som kan tekniken?

Hej.
Söker en tekniker eller duktig mek som vet vilket bussystem som sitter i nyare BMW. Både CANbuss samt MOST sitter i bilar men vilken är vanligast? Är ibussen ersatt av någon annan buss? Jag har sökt i forumet men hittar inget tidigare inlägg. Det är svårt att hitta klara fakta.
Det är väldigt svårt att svara på då det sitter flera olika bussystem i alla bilar och det varierar dessutom mellan modellerna. Vad är det du egentligen vill veta?

/RS2
Hur ny?
Fram till -01 eller däromkring (men högst troligt även senare) fanns I-bus, K-bus, M-bus, D-bus och CAN-bus i t.ex E39 och säkert i andra modeller också.
Är det någon speciell detalj du tänker på i systemen?

FP
yo
61
yoyo59
318i -04
I min -04 sitter fortfarande IBUS, fast jag tror BMW håller på att ersätta IBUS med MOST, Då slipper man ju dra extra kablage för ljud&bild-signaler då dessa kan köras på bussen.
Tack för att ni svarade. Jag håller på med ett projektarbete om kommunikations- och säkerhetssystem i nyare bilar. Så min fråga är egentligen inte om en viss komponent utan system och hur de är uppbyggda. Därför vill jag veta mer allmänt om bussystem i ex BMW då de har avancerad teknik. Systemen som styr kommunikation i bilen, GPS, m.m. Bussystemen används ju till det mesta i bilen. Vet någon om det finns info på nätet på någon bra sida? Eller hur jag kan få möjlighet till utbildningsmaterial ex BMW-skolan?
Då har jag två förslag. Det första är att du bestämmer dig för en bilmodell t ex E60 och ringer till BMW Sverige och frågar om du kan få ta del av deras interna utbildnings material för bussystemet i E60 till ditt projektarbete. Det andra alternativet är att ringa t ex Bosch eller Siemens som är två av de ledande under leverantörerna och höra om de har något bra material eftersom bussystemen blir allt mer standariserade i bilbranschen. Lycka till.

/RS2
Kanonbra.
Tack för ditt svar, RS2. Nu har jag lite mer att gå vidare på. Om nu BMW sverige och leverantörerna är intresserade att hjälpa till, ska prova.
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Om du hittar något bra material så kan du kanske posta det här? Jag tycker själv att det skulle vara intressant att lära sig mer om detta.
Drutten.
Jag ska tänka på det, fler borde vara intresserade.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.