|
|
|
|---|---|
|
Hej. Söker en tekniker eller duktig mek som vet vilket bussystem som sitter i nyare BMW. Både CANbuss samt MOST sitter i bilar men vilken är vanligast? Är ibussen ersatt av någon annan buss? Jag har sökt i forumet men hittar inget tidigare inlägg. Det är svårt att hitta klara fakta. | |
|
Det är väldigt svårt att svara på då det sitter flera olika bussystem i alla bilar och det varierar dessutom mellan modellerna. Vad är det du egentligen vill veta? /RS2 |
|
|
Hur ny? Fram till -01 eller däromkring (men högst troligt även senare) fanns I-bus, K-bus, M-bus, D-bus och CAN-bus i t.ex E39 och säkert i andra modeller också. Är det någon speciell detalj du tänker på i systemen? FP |
|
| I min -04 sitter fortfarande IBUS, fast jag tror BMW håller på att ersätta IBUS med MOST, Då slipper man ju dra extra kablage för ljud&bild-signaler då dessa kan köras på bussen. | |
| Tack för att ni svarade. Jag håller på med ett projektarbete om kommunikations- och säkerhetssystem i nyare bilar. Så min fråga är egentligen inte om en viss komponent utan system och hur de är uppbyggda. Därför vill jag veta mer allmänt om bussystem i ex BMW då de har avancerad teknik. Systemen som styr kommunikation i bilen, GPS, m.m. Bussystemen används ju till det mesta i bilen. Vet någon om det finns info på nätet på någon bra sida? Eller hur jag kan få möjlighet till utbildningsmaterial ex BMW-skolan? | |
|
Då har jag två förslag. Det första är att du bestämmer dig för en bilmodell t ex E60 och ringer till BMW Sverige och frågar om du kan få ta del av deras interna utbildnings material för bussystemet i E60 till ditt projektarbete. Det andra alternativet är att ringa t ex Bosch eller Siemens som är två av de ledande under leverantörerna och höra om de har något bra material eftersom bussystemen blir allt mer standariserade i bilbranschen. Lycka till. /RS2 |
|
|
Kanonbra. Tack för ditt svar, RS2. Nu har jag lite mer att gå vidare på. Om nu BMW sverige och leverantörerna är intresserade att hjälpa till, ska prova. |
|
| Om du hittar något bra material så kan du kanske posta det här? Jag tycker själv att det skulle vara intressant att lära sig mer om detta. | |
|
Drutten. Jag ska tänka på det, fler borde vara intresserade. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.