AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
744

Hjulstorlek till E46

Har nyligen köpt en E46 Touring som var utrustad med original 15" alu-fälgar, dessa ser minst sagt små och trista ut. Så till sommaren ska en uppsättning 16" eller 17" monteras, frågan är vad? Jag kör ganska långt så jag är lite oroad av kortlivade och dyra 17" däck, dessutom vill jag inte ha mycket mer vägljud eller ökad stötighet.
Synpunkter från E46 åkare med 16" eller 17" mottages tacksamt! Även synpunkter på vilken av BMW's fälgar som skulle passa bra på en grå touring.

Hur är det med helbilsgodkännande osv. Inga problem om man håller sig till 16" och 17" hoppas jag?

Tackar på förhand!
/ T
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Alla orginalfälgar är helbilsgodkända under förutsättning att man använder sig av från fabriken angiven däcksdimension. Dagens däck av bra märke håller både komfort och riktning bra. 17" 205 50 17 är ok komfort. Dock är däcken ca 30% dyrare än 16". Jag åker 17" 205 på vintern med denna fälg Länk som jag trivs med, det är dock smaksak:) Jag var förbi aros auto www.arosauto.se och såg att dom hade 4st 17" för 1500/st. Borde gå att få lossa till en vettig peng då de är utan däck. Kolla även hos din handlare och BMWs fälgkatalog, dom brukar ha komplettfälgsatser till bra priser. Borde gå att komma över fälgar till bra pris nu med tanke på säsongen. Lycka till med nya bilen!

Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-)
Tackar för informationen!
Kanske var det fel forum från början, kanske "3-serie" eller "styling" skulle passat bättre.
Jag kollade fälgkatalogen, stjärneker 44 ser inte så tokiga ut men eftersom den är 8" bred kanske man måste ha minst 225 breda däck på den? Annars känns runt 15 tusen för en sats 16" med däck ganska OK. Nåja, jag ska ändå förbi Solna i veckan så jag ska passa på att kolla lite olika kombinationer på deras lagerbilar. 17" fälgen som du har är inte heller så dum, men är den inte trist att hålla ren?

Jag kollade förresten "godkända däck" i min instruktionsbok och enligt den får 320d ha 16,17 eller 18 tum som sommardäck, men inte 15" som satt på original... Kanske någon designansvarig estet på BMW som satte stopp för den kombinationen?
330 modellerna kan väl inte ha mindre än 17" pga större bromsar som jag fattat det.

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det här forumet funkade, du fick svar:)
205 50 17 är minsta däcksbredd på eker44. enkel att hålla ren med lite fälgrengöring och bra högtryck. Vaxar fälgen nån gång per säsong för skyddet. 17" fyller upp bra mkt bättre än 16... korrekt att 330 är minstorlek 172. åker 18" på sommaren och det ser inte direkt stort ut... hjulhusen är stooora.

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Fel av mig*senilcement idag*... 205 är minsta möjliga på min typ av fälg, vet inte på E44...

BmwE46_320
Hej,

Har 225*45*17 på sommardäcken, fungerar finfint. Ingen direkt spårning eller för stötig. Givetvis är däck med högre profil mer bekväma att köra över ojämnheter med, och ej i kurvor:-). Ett råd är att köpa något bättre 17":e. Har haft regumerade budgetdäck vilket inte rekommenderas, köpte NOKIAN nu, RIKTIGT bra grepp.
Fälg tips? Länk
Fälgarna är Mile Mignolia.
m3
972
m3efl
Murcielago -03
F430 spider -06
M5 -05
Köp 20" FETAST..
Mi
542
Micke R
328i -98
- titan8.
Jag kör med www.rondell.de Design 63 och Fulda Extremo 17' 225/45. Det är på svenska vägar lite spårigt de första milen men när däcken sätter sig är de störtsköna. Det är förstås lite stötigt men det är ju det man skall ha på en attackwagen! Vill man ha komfort i första rummet skall man kanske välja en annan profil.

Jag mailar dig en bild på pärlan!

Mvh / Micke R
Micke R,

Tack för bilden, snygga fälgar på en snygg bil!
Jag kollar vidare, vintern är ju inte slut än...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.