AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.086

Slitage vid Bankörning?

Sida 2 av 2
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Precis som Firren säger.
En seriöstbankörd bil är med 99% säkerhet, åtminstone mekaniskt, mycket välskött. Det betyder att ägaren vet vad bilen behöver och har underhållit den mer än vad det står i serviceboken.

När jag hade min 318is som banbil så gjordes bilen i ordning innan den började pinas.
Alla vätskor byttes till dyra högkvalitativa sådana (motorolja Castrol TWS 10w60, specialolja i diff och växellåda, Motul RBF600 bromsvätska, m.m.), bromsar sågs över (nya skivor, belägg, plockade loss oken och gjorde i ordning, såg över bromsledningar och bytte ett rör), bytte en del bussningar jag tyckte kunde behöva bytas, alla vacuumslangar i motorrummet, m.m. m.m.
Löpande byttes sedan byttes bromsvätska i oken 3 gånger på ett år, motorolja (till Mobil1 5w50) var 500:e mil, rejäl översyn efter varje banträff, samt alltid nedkylning och absolut översyn om man misstänkte att något inte var 100-procentigt. Man gör det med största sannolikhet för sin egen säkerhet. Man vill inte veta av ett missöde mitt i en hård inbromsning när armcon kommer närmare och närmare. Det gäller då att veta vad man håller på med och kunna lita på bilen.

Jag tror att en sådan bil mår mycket bättre än en bil som ägaren bara sätter sig i, vrider om nyckeln och knappt kör varm till och från jobbet.
Ja
760
JanF
530i-93
Om du läser mitt inlägg igen så skrev jag "utan grund kanske", vad jag menade var att rent mekaniskt så må den mycket riktigt vara bättre underhållen än en icke bankörd bil.

Det jag pratade om ligger nog mer på det känslomässiga planet, om jag visste att bilen piskats runt maximalt på olika banor så skulle jag dra öronen åt mig. Man köper ju bil lika mycket med känslor som med sunt förnuft.

Sen tror jag den effekten avtar med bilen ålder, är det en 10 år gammal bil som gått på bana så har nog mycket modifierats och underhållts så den kan vara ok att köpa. Men är det en nästan ny bil så tror jag inte att jag skulle vilja köpa den ens om den är tokbillig.
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
Nu orkade jag inte skriva mer tidigare då vi säkert har ungefär samma syn på saken. Jag skulle nog säga att om man köper en bil som gått hårdare (bana) men ändå vårdats så kräver det nog mer av mig som köpare - dels vad jag själv ska ha bilen till samt vad jag ska titta på. För en nyare bil är det nog som du skriver, JanF. Känns kanske då som att någon har köpt ex en M3 E46, dängt den runt bana några säsonger och sedan säljer av innan de "dyrare" fixen kommer.

Och visst slår Haglund huvudet på spiken med sitt resonemang. Däremot kan nog bilens yttre inte hunnits jobba med lika mycket, funktion före form... Jag letade själv efter en maskinellt fräsch 993 för några år sedan, det yttre fick jag ta allteftersom. Och det är, tycker jag, liiite roligare att köpa ex bromsgrejor än att putsa på taket .... :)

mvh
Anders
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
För att återknyta till ursprungsfrågan:
540ia Touring E39 på racerbanan med en körsugen förare!

Det känns inte helt rätt, men om bilen är fräsch kommer den troligen att hålla, MEN E39 touring väger en del, all vikt är negativt vid bankörning o vikten av bilen påfrestar bilen i sig, den tar liksom kål på sig själv lite.
Automatlåda o racerbana är ingen bra kombination, räkna med att lådan kommer gå mycket varm, se till att byta ALL olja i lådan innan körning på bana inleds! Renovera en automat ÄR dyrt!

Sen dom chassiesättningar som är på ett sportchassie är kompromissat för att vara skapligt för daglig körning på allmän väg, den är på tok för mjuk för bana igentligen.
Kränghämmare utsätts för stora vridningar o stort moment, inte är det första gången ett kränghämmarfäste går av på en tung bil!
Bromsar tar naturligvis stryk också o utsätts ofta för mycket höga temperaturer, okej vid snabb landsvägskörning kanske man bromsar från 250km/h o bromsarna hettas upp rejält en gång!, men på en bana bromsar man ideligen, speciellt om motorn har mycket effekt o bilen väger mycket,och värmen stiger mer o mer ju längre man kör !!!
Där har också föraren en viktig roll, att bromsa på rätt sätt är inte helt lätt o oftast bromsar man fel o det leder till överhettning!

Men förkasta inte iden helt, ha dock i åtanke att bilen utsätts för stora belastningar mest p.g.a den höga vikten o starka motorn!
Stor översyn o kontroll av allt på bilen innan är nog ett "måste"!

Lycka till med bankörningen!

///Magnus
Vissa bilar förutsätts ha kört en del på bana. Jag tänker då exempelvis på M3 CSL, GT3, GT2 och Stradale etc.... Dessa bilar är ju visserligen bilar som är anpassade för just extrem körning. Jag håller med om att seriösa ägare till bilar som körs på bana är mkt måna om att byta vätskor ofta, se över bilen med allt vad det innebär. Sen finns det alltid känslor inblandat vid köp av en bil, som JanF nämner. Skulle nog föredra att köpa en "dyrare" bil som har gått en del på bana framför en "vanlig" bil då ägaren oftast inte har kostnader som en begränsing.....men jag kan ha fel. Man kan ju också köpa bilen i fråga av en återförsäljare så att man får garantier ifall något skulle hända.
Ansvarsfulla ägare är som sagt a och o.
Ja
760
JanF
530i-93
Några av mina vänner har tävlat både i rally och banracing genom åren, deras omdömmen var alltid att rally frestade på kaross och hjulupphängning grymt mycket men motor och bromsar inte pressades så hårt.

Vid körning på bana var det det omvända, där fick bromsar, drivlina och motor slita ont.

En två-tons automatkombi som piskats runt en bana får det i alla fall att oroas i mitt sinne. Vad jag förstår så finns det väl t.ex inga reservdelar till lådan överhuvudtaget, så har man t.ex bränt lammellerna i automatlådan på grund av lite för hård körning så kommer ett byte på 35.000 -45.000 som på posten, svetting tycker jag i alla fall.
JanF: jag förutsätter att du inte har någon större erfarenhet av bankörning;) Att motor och bromsar inte skulle pressas hårt inom rally världen är nonsens. Har du aldrig sett rally på TV?? På kvällarna då det är mörkt så glöder bromskivorna och lyser upp fälgarna.
Sen om en tvåtonspjäs med automatlåda passar på bana kan man diskutera, men varför inte ta några lugna varv och prova sig fram.
Som jag skrev tidigare, vissa bilar är byggda för att klara av bankörning.
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
BMW är byggda för bana.. så det är bara att plocka ut din Stora stora tunga guna touring på banan och ha roligt! Men ha vett i din körning så händer inget! åk gärna med nån som kört banan innan så får du råd och tips! Ta d bara lungt så är det ingen fara! Dock så kan gammal olja vara en sak att inte rekomendera och gärna ny bromsvätska i HELA systemet och inte bara i koppen... Kolla gärna skivor och klotsar innan med, beror visserligen mkt på bana osv hur mkt bromsarna går åt...

Själv har jag kört med min touring och det slits mkt bromsar, men det beror mest på att mittsverigebanan är en bromsätare! Däck går det med..men mer då man kör väldigt hårt och det är väl ändå inte ditt syfte? Att touringar inte skulel vara lämpliga pga sin vikt stämemr bra i tävlingssammanhang.. men bara för att testa och busa lite så givetvis ska du köra bana!

Och ta inte ut den på någon parketing och bränn däck.. då gråter jag...

Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Dom enda BMW modellerna som är lämpliga för bana är M3 och Z3M. Efter 1-2 varv med en std. BMW är bromsarna är helt slut och däcken överhettade. Motorn räcker till, men inte chassie. Det är allt för mjukt.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Att bromsarna skulle vara helt slut efter 1-2 varv ser jag som en grov överdrift. Vad gäller gatdäck så håller jag med om ett de blir halkigare och halkigare efter 2-3 varv, men om man har någorlunda kompetenta däck är det fortfarande körbara. Givietvis är r-däck klart bättre.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
På Svistabanan i Linköping bromsar man hååårt 4-5 ggr/varv, från kanske 150km/h ner till 30-40-50km/h. Varvet går på runt 1,15-1,20. Dvs. man bromsar ca 10ggr under 3 minuter, då är bromsarna möra kan ja lova.
När Asken körde med sin 540iAt ESS så rök det om bilen så man trodde att skiten skulle smälta!
Mantorp är snällare mot bromsarna.

//Marin
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Så sakta som 30-40-50 har jag bara kört i depåområdet på Svista. Jag har inte kört där sedan jag tog licens för fyra-fem år sedan, men då överlevde bromsarna på den 328 E36 jag hade. Visst mattades de en del, men det var inga problem att köra med dem efteråt, när de väl fått kallna.
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Marin: Då har ni en bromsvätska som är så gammal så jag skulle ALDRIG sätta mig i den abilen inte ens för en fika på stan eller ner till ica! Med standard bromsar på min bil så var det inga problem att köra 5 varv på sviestad i fullt tempo! Kört fler här uppe på Mittsverigebanan och den banan äter bromsar då rakan ligger i nedåtlut.. så det där var en riktigt skröna! Sen har ju E39 ännu mera tilltagna bromsar än min E34:a! Men vill man vara på den säkra sidan så går det ju att biffa på bromsarna.

Hmm läste att det var askens ESS tunade bil.. hmm ja då finns det för mkt effekt för de bromsarna så då kanske det stämmer! FÖr ska man köra med bana på en sån bil måste bromsarna biffas på. Trodde man gjorde det men å andra sidan är det väl bara motoreffekt som är intresant för de flesta!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.