AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.087

Slitage vid Bankörning?

Sida 1 av 2
Jo
166
Jocce81
540iA Touring, 1999
Är EXREMT sugen på att ta min 540iA Touring (E39) till nån banträff eller liknande, för att få köra ett par varv på bana, även om det inte är någon Banbil, men kul är det o köra på bana!

Men jag är även medveten om att bilen är ganska tung, och att den dessutom gått ca 14.000 mil, så det lär väl slita lite på bilen, och har jag otur så pajar nått under körningen, eller?

Hur mycket slitage /förutom däcken) får man räkna med, om man åker ner och kör "ett par varv" på en banträff? (Läs: kör så mycket jag får antagligen)

Törs jag köra bilen på bana, eller kommer det slita för mycket på den?

Nån som vet om det finns nån möjlighet kvar detta år för att köra på bana?

/Jocce

Forum för digitalfotoentusiaster:
Länk
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Beror ju på hur hårt man kör förstås. Jag har kört 911 på bana några gånger. Då har jag kört ganska hårt förstås, så mkt som jag känner att jag klarar. Men inte sparat på nånting.

Inget gick sönder på den i alla fall. Klart att däcken slits lite mer än vanligt! Vad gäller bromsarna så fick jag höra att det inte är hur hårt man trycker på pedalen som avgör hur mkt dom slits. Utan det är tiden man trycker på bromsen som avgör slitaget.
Länge och svagt = stort slitage
Hårt och kort = litet slitage.

Men jag är bara newbee/amatör...
Finns säkert några racingess här som vet mer!

mvh

No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Slitagets omfattning och karaktär kan givetvis variera en del från bil till bil och förarare till förare. Det som tar mest stryk brukar vara bromsar och däck. Det är ju värmen som är den största boven, så om du undviker att ligga länge på banan kan du minska riskerna för onormalt slitage. Kör tio minuter i stöten, låt därefter bilen kyla ner sig under ett lugnt varv innan du går i depå. På så vis bör det inte hinna byggas upp alltför mycket värme i däck, bromsar och stötdämpare. Se till att ha fräscha belägg, bromsvätska, lufttryck m m.
Jo
166
Jocce81
540iA Touring, 1999
När är "normalt" att man får byta bromsar på en 5-serie (540 i detta fall) E39?

Risken finns juh att man kanske kör slut på dem, men hade det ändå vart dags, så kanske man skall uppgradera till fetare bromsar?

/Jocce

Forum för digitalfotoentusiaster:
Länk
No
5.161
Nockenwelle
Om du undviker att överhetta bromsarna kommer de att hålla för åtskilliga banträffar om de från början är i gott skick.
Man orkar inte ligga ute och pressa på banan hela tiden i vilket fall, det blir ganska mycket prat med likasinnade under en banträff.
Om du bara kör ett par varv blir det nog inget större slitage, det värsta är nog om du sätter den i ett räcke, så ta det lugnt i början och känn efter.
Visa användare
155
Lasse B
M Roadster -01
Två saker tycker jag är tydligt på bana.

(1) Man anstränger bilen betydligt mer än man någonsin kommer i närheten av i vanlig trafik. Främst bromsar (skivor), däck och hjulupphängning.

(2) Det är väldigt svårt att hålla igen - många kör långt över bilens förmåga och hamnar utanför. Främst skador på spoilers och annat som sitter lågt.

Om man inte har tillgång till en bra ledning (instruktörer) så tycker jag att »banträffar» rätt bortkastat - man kan lika gärna bränna däck och bromsar på en parkeingsplats. En bra instruktör ger dig råd och snart märker man att varvtiderna sjunker (utan att för den saken materialet går upp i rök).

Det är kul på bana!/LB
No
5.161
Nockenwelle
Rådet att inte köra för många varv i stöten gäller inte bara bilens slitage. Är man ovan vid bankörning kommer man att löpa större och större risk för varje varv man kör. Dels växer hornen fram i pannan, samtidigt som man tappar koncentration pga trötthet. Dels kommer bilen att ändra karaktär allt eftersom däcken blir varmare. Från första till andra varvet kan gatdäcken få bättre fäste, i och med att de blir varmare. Därefter innebär temperaturökningen i däcken att de blir halare.
Sedan får man ju hålla sig i skinnet, och inte göra allt för att haka på erfarnare förare, även om dessa har bilar som på pappret är långsammare. Annars hamnar man lätt utanför banan.
Ja
760
JanF
530i-93
Man kan ju fundera på om en automatkombilimo på 2 ton är rätt att plåga runt en bana....

Motor/kylare/converter/låda frestas ju också.

Min kollega åke på banträff med sin Opel på lördagen med nya däck, på söndagen vid hemkomst var det dags för däckbyte. Det blev dyrt.
No
5.161
Nockenwelle
Om man inte klantar till det och orsakar övervarvning skall motorerna klara bankörning utan problem. Kallstarter är antagligen värre. Däckkontot kan däremot få sig en törn, speciellt om man har en stor och tung bil.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Som någon sade. Det är lagom att bränna ca 5 varv i taget. Samt att man får instruktioner från instruktörer. Man vinner mycket på det!
Och att man inte låter sig hetsas av andra. Var och en kör i sitt tempo. Så det kräver en viss mognadsgrad! =)

Lasse B: man märker att du inte är en ban fantast (rek. dig att inte besöka rejsa.nu ;).
Skriva att man lika gärna kan bränna däck och bromsar på en parkeringsplats är rätt inskränkt. Håller med dig att mkt instruktion behövs i början men även utan så lär du dig hur bilen uppför sig vid hård körning, bara man inte är allt för ambitiös och överstiger sin förmåga. Då är det lätt att man inte håller sig på det svarta;)
Är man intresserad av att köra bana så kan jag varmt rek. att ta licens. Då lär man sig allt om flagor etc.... samt en hel del om körning på just bana. Kursen jag skulle föreslå arrangeras av Hyllinge MS på Knutstorp, 2 dagar. Första dagen är full av teori, andra dagen är körning på bana med hjälp av instruktörer. Fantastiskt välorganiserad kurs med trevliga ledare. I år hölls den i april men man är tvungen att boka långt innan då den brukar vara väldigt populär.
När man har en del erfarenhet av bankörning så kör man helst med andra som kört en hel del innan, då man inte riktigt vet vad nybörjare tar sig till eller om de är medvetna om just de olika flaggsignalerna. Men jag uppmuntrar helt klart alla att prova, bara man tar det försiktigt i början och är uppmärksam gällande bilarna bakom sig. Men det är en riktigt rolig hobby!

Gällande slitage så finns det mkt att läsa om hur man just minimerar riskerna. Som till exempel att alltid ta ett avsvalkningsvarv innan man går in i depån.
Visa användare
155
Lasse B
M Roadster -01
Hej,

Jag utrycker mig klumpigt. Det är kul på bana – jättekul! Jag är förmodligen en s.k. banfantast! Jag kör så ofta jag kan både nu med bil och innan med MC. (Det senare under 24 år).

Det jag försökte förmedla var; att det sliter på bilen främst på de två sätten ovan. Och att man kommer mycket längre med en duktig instruktör – det går (1) snabbare och man (2) sliter betydligt mindre på grejerna. Men det skriver ju även Matrox och ni andra.

Så mitt råd kvarstår, att inte åka till en bana själv utan instruktion – jag tycker härvid fortfarande att man då lika gärna kan åka ner till stormarkandens parkering.

»Avsvalkningsvarv» är ett mycket bra tips.

Ha de/LB

»If everything seems under control; you're just not qoing fast enough!» M. Andretti
Jag ska försöka återge min bild av bankörning.

Första gången på Knutstorp var jag helt färsk på detta. Jag valde länge och väl om jag skulle ge mig ut eller inte. Efter en lätt övertalning från annat håll så beslöt jag mig för att testa.
Det kanske jag inte borde ha gjort… ;-)
Helt utan tidigare erfarenhet så fastnade jag direkt. Nu är det kört skulle man kunna säga. ALLT handlar om bankörning numera.
Bruksbil har inhandlats och TD-bilen blir mer och mer "obrukbar".
Denna sommar har varit en fest i bankörning och konbanekörning.
Säsongen började med en licenskurs på Sviestad Linköpings Motorstadion. En helt klart bra kurs med instruktörer av hög klass och allt annat som kan tänkas vara av vikt. Kursen klarades av på en dag. Kostade 1000 kronor och helt klart värt det.
Efter detta har jag varit på flertalet banträffar, både med märkesklubbar och öppna klubbar. Har lagt åtskilliga varv på Gelleråsen, Sviestad och Knutstorp i sommar. Plus all konbana som jag kört inkl Superstage med Bilsport.
En gång har jag haft en instruktör till hjälp, men då på konbana. Magnus Thomé lade grunderna för mitt konbanekörande! I övrigt är jag "självlärd" och det har fungerat mycket bra.
Jag har alltså aldrig haft någon instruktör med mig i bilen under körning, däremot har jag lyssnat noga samt funderat och ifrågasatt. Jag har testat mig fram och vad det verkar har det fungerat bra.
Lyssna på andra och studera spårval innan du ger dig ut på banan. Kör mycket konbana! Det hjälper till att lära känna bilen och att utveckla dig själv.
Tro inte att bilen rasar ihop om du inte har dom största bromsarna från Brembo eller liknande. lär känna din bil och kör efter din förmåga.
Nöjet räknas! Inte låga varvtider! Det ÄR kul att svänga!

Ett annat bra tips är att titta på tex långloppsracing eller andra publikfria tävlingar. Då det är publikfritt så är inträdet gratis och ofta kan man koma mycket nära depå med förare och bilar.
Ta möjligheten att ställa upp som funktionär, tex flaggvakt eller liknande. Det ger en kontakt med racingvärlden och dessutom stödjer du något som verkligen är jätteskoj.

För att gå till slitaget på bilen vid bankörning.
Jag tar min bil som exempel. Lite som äpplen och päron kan man säga men ändå.
Bilen är i princip ganska standard. Bromsar och motor är i helt standard. Jag har kört hela sommaren med standardbelägg och standardskivor, det fungerar super! Nu har jag r-däck, det var ett enkelt val då en extra uppsättning hjul skulle inhandlas, troligen blir detta den mest ekonomiska lösningen på sikt också.
Men som "prova på förare" så är det inget alternativ att köpa på sig en uppsättning r-däck som fungerar halvdåligt på gatan. Kör med det du har och utvärdera resultatet. Mest troligt är att det upplevs som något överdrivet kul och skoj och att begäret att få köra igen blir stort.

Lycka till på banan! För du ska helt klart prova på!

/Anton
No
5.161
Nockenwelle
Håller helt med Anton om att man kommer långt genom att vara självlärd. Man kanske blir lite effektivare och kan lägga något bättre varvtider lite tidigare med en instruktörs hjälp, men man har lika kul utan. Använder man insidan av pannbenet är inte heller riskerna särskilt stora. Det skulle inte förvåna mig om den största risken med att åka till en välorganiserad banträff är färden till och från, med älgar, mötande bilister, korsande trafik m m.
De svenska banorna är i allmänhet flacka och med få skymda partier. Jämfört med en bana som Nurburgring är de lätta att lära sig. Ringen däremot innehåller avsnitt som man knappast kan köra bra på utan att någon annan visar.
Håller man huvudet kallt så är de största risken med bankörning, om man kör med gatbil och gatdäck, dels att däcken blir halare och halare ju varmare de blir, vilket kan göra at bilens balans och uppträdande ändras, dels i samband med omkörningar där endera parten inte tänker sig för.
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Klart du ska prova att köra på bana, den största risk du tar är att fastna i banåka-träsket! :-))

Det är inget krav tycker jag att ha med sig instruktör, men det är ju såklart ingen nackdel heller. Men det går alldeles utmärkt att ge sig ut på banan och känna sig för lite, så j*kla avancerat och krångligt är det inte. Ta det lugnt i början bara.

Bankörningarna är ju indelade i olika körpass, familjekörning som det kallas samt fri körning.

Vid familjekörning kör alla efter en följebil som bestämmer tempot och det råder omkörningsförbud. Då är farten och tempot lugnare, detta tycker jag är ett alldeles utmärkt sätt att börja.

Att ha med en erfaren instruktör har man mer nytta av när man kommit in i det hela lite, man kanske har lagt ca 50 - 70 varv på banan, då kan den vara bra att med någon som ger tips om hur man förbättrar körningen, andra spårval, annan bromsteknik, det kanske börjar understyra i en viss kurva - vad göra för undvika det mm.

Här finns mer att läsa: Länk

/ Mvh Ferenc
/// Bavarian Motor Works \\\
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Denna sidan rekommenderas skarpt: Länk

/ Mvh Ferenc
/// Bavarian Motor Works \\\
kilroy
Klart du skall ta ut bilen på banan...!!Visst sliter bankörning lite mer men å andra sidan så har du kanske inte avsikten att köra 1000-tals mil på bana?Jag har kört båda mina BMW på bana, M5:an är ju praktiskt taget gjord för bankörning...men även min 540i har fått avverka ett antal rundor. Uppstyvad, sänkt och med M-paket så klarar den sig
skapligt med tanke på förutsättningarna.Lycka till!!kilroy
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Tog upp bilen till Challenge Länk i Lunda nu i helgen. Första gången på bana men definitivt inte sista.

Banan var lättkörd trots spöregn med väldigt gott om släta gräsmattor runt om. Även om ingen instruktör fanns gav det nog en hel del i förarutveckling, men framför allt fick man leka av sig.

Masten lånade min bil och lyckades parkera den ute på gräsen, hur odramatiskt som helst. De enda skador som uppkom på de normala bilarna var någon liten repa från konerna.

Kan inte tänka mig att dessa varv (3 varv per omgång, 1 uppvärmning 1 race och 1 avkylning x ca 10-15 ggr) sliter mer på bilen än en vanlig hårdkörning en kväll.

Bromsarna var knallblå på samtliga bilar pga värmen och en hemmabyggd Ascona-racer bröt ett stag, men han gasade också vilt med sina 400+ hk.. Annars hände ingenting.

Challenge rekommenderas starkt!!

Annars finns det ju förarutbildningar med egen bil på bana att ta till och på dessa körs det lugnt (nåja hyfsat lugnt iallafall) med "svensson" bilar, skall själv till Linköping nästa fredag Länk
Ja
760
JanF
530i-93
En liten tanke bara.

Om jag var spekulant på en bil och visste att den hade gått på bana så skulle jag bli extermt tveksam. Den skulle behöva vara rejält mycket billigare om jag skulle våga köpa en sådan. Utan grund kanske, men så känner jag i alla fall och många med mig.
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
Kan dra en (kanske långsökt?) parallell med segelbåtar. För länge sedan (läs: 10+ år) hade jag aldrig köpt en kappseglad båt, "för det sliter så hårt". Nu är jag hyggligt biten av den hobbyn och har hunnit köpa+sälja vår räser, seglar numer som gast igen (skönt utan ansvar!). Jag skulle lätt köpa en kappseglad båt över en icke kappad; krockrisken må vara större på den kappade men alla löpande detaljer, block, trim mm är med stor sannolikhet fixade på den tävlande båten.

Nu säger jag inte att en STCC-körd Volvo är ett bättre köp en än std S40, men håll med mig om att en bil som harvat lite bana antagligen har tillfixat chassi, väl underhållen i bromsar mm. Dessutom har ägaren gissningsvis pysslat mer med bilen än att bara kört den i macktvätten då och då. Fast det beror väl förstås på i slutänden vad du har tänkt att göra med bilen... :)

mvh
Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.