AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
861

Ännu en 535i på uppfarten

Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
Då har jag köpt en 535:a till. En originalbil utan nåt jävla m-paket :) Grön och fin. Denna är i betydligt bättre skick än den gamle och jag tror den kan vara värd att bevara. Tänkte behålla den gamle som donator. Även om jag är nöjd med skicket i stort så är det några grejer som dykt upp. Hjälp!

1. Säljaren hade hängt av en kabel till bromssystemet. Fegt. Kabeln sitter på ventilblocket (eller vad det nu är?) uppe i högra hörnet på motorrummet. Snett ovanför bromsvätske behållaren. Det sitter två givare på blocket och jag tror de är till kretsarna. Den övre av dessa givare hade bara en kontakt kopplad. En med blå sladd. Det finns två lediga sladdar att hänga på, en blå och brun. Den bruna ger mig felsvar i form av bromsvarningslampan. Denne släcks om jag trampar ner dock. Den andra sladden ger inget larm. Jag misstänker att det är en av kretsarna som är dålig?

Bromsarna känns bra dock. Hur allvarligt är detta och var är det troligast att felet ligger?

2. Slutväxeln "sjunger" lite. Det är en aning störande i låg fart. Kan man åtgärda detta eller är det byte som gäller? Vad kostar en beggad diff?

3. TRX däcken är slut. Var hittar man nya?

4. Bilen besiktigades i februari, men slutsiffran är 6. När måste jag besiktiga?

2. Om du är lätt övertygad om att det är ett sjung från kronhjulet/dreven så kan du kila in på Mekonomen och be om en flaska Redline Transmission Heavy Duty, och pyttsa i denna underbara olja. (Om du är rik; "spola" gärna slutväxeln med samma olja som du köpte). Om sjunget då inte är borta så är det bara gråta en skvätt och leta en bättre begagnad på skroten, för renovering är inte ekonomsikt försvarsbart.
Kolla på Länk

3. Länk

4. Juni-Oktober
Paap Reeder
...Hej!
TRX finns på en firma i E-tuna dock inte i rätt profil 55 utan de görs i 65- profil.
Gäller iaf för 1,5 år sedan.
Firman heter BRIBOS 016- 96 0 42
Risken finns att de kostar typ 3200:- + frakt per styck.

MVH /// Paap R
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Jag skippade TRXen och köpte beggade standard kryssekerfälg med däck till min 6a. Ganska lika i utseende. Och billigare totalt, för TRX kostar slant....

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.