|
|
|
|---|---|
|
hej jag har köpt en bmw 525-93 helt nyligen den är underbar att köra varför i hellsike har jag väntat så länge med att köpa en bmw den är ju otrolig att köra hädanefter blir det bara bmw nu till frågan vilket larm passar bra till bmw köpa orginal eller pirat bmw forewer | |
|
Varför inte köpa ett DEFA-larm: Länk och kombinera detta med Telias FriendFinder: Länk Om det här DEFA-larmet finns kvar: Länk så kommer du billigt undan… // Jögge |
|
|
Lite svårt med GSM-modul till Defa kanske, FriendFinder är ju en tjänst hos Telia, i bilen måste det sitta en GSM-modul kopplat till larmet. Jag har goda erfarenheter av CarGard T70C, till detta finns färdig GSM-modul som möjliggör spårning och fjärrstyrning osv. FP |
|
|
Folke: Å fan! vad finns det för alternativ om man har ett DEFA-larm då, om man vill ha en spårsändare i sin bil? // Jögge |
|
|
Jag är inte bekant med om Defa har nåt nytt larm med interface för GSM-modul, eller till och med inbyggd modul. Annars får man pula ihop själv, GSM-modulen måste som minimum ha en triggsignal vid utlöst larm. Bekvämast är ett larm, t.ex T70C, som redan är förberett för detta och har dubbelriktad kommunikation för både triggning vid larm och fjärrstyrning på andra hållet för diverse funktioner. Den finns även möjlighet att koppla in en GPS för högre nogrannhet men för t.ex FriendFinder duger det med bara en GSM utan GPS. Budgetvarianten är en vanlig telefon liggandes i bilen med laddning osv som man kan ringa upp och spåra manuellt. FP |
|
|
jag tackar för tipsen nu gäller det bara att köpa ett larm med andra ord bmw forewer |
|
|
Ok tack! Jag kör nog vidare med mitt DEFA-larm i min gamla bil. Fast en dold telefon i bilen som ligger på laddning skulle man ju förstås kunna komplettera med... Ingen dum ide alls...!! // Jögge |
|
|
En annan ide är att köpa ett larm med en relativt stor lysdiod så att den syns bra. Min teori bygger på att jag bor i ett av Göteborgs mest utsatta delar för bilinbritt (i cemtrum) och tidigare hade en 745 med ett Alphalarm med liten diod. Där hade jag ändå påhälsning i bilen en gång i månaden. Min nya E39 är utrustad med ett Carguard (som är ganska billigt) och har en rätt maffig lysdiod. Ingen påhälsning på ett halvår... |
|
|
jag kan bara rekommendera det larm som jag har i min vagn. ett defa larm. mycket bra. //norda |
|
|
Själv använder jag mig av Carguard 850S och jag kan inte annat än rekommendera det! aldrig har det börjat tuta utan orsak.. (tvättade bilen en gång med en hård stråle på vindrutan då gick iofs larmet men det bevisar ju att det funkar) MVH /// Richard OO==00==OO |
|
|
folke: Här kommer en liten uppdatering efter vår tidigare diskussion om det går att använda sig av ett Defa-larm tillsammans med en larmuppringare. Jag hittade den här sajten på nätet Länk , och där står det bla: "Vilka larm passar, och går det att koppla in i alla bilar och bilmärken ? Alla typer av larm går att ansluta till överföringen. Eftersom man använder samma anslutning som går till den siren som annars tjuter i ett billarm. Du kopplar helt enkelt in larmets siren-utgång parallellt med GSM-överföringen. Oavsett om din bil är en BMW, Volvo, Mercedes, Lotus, Audi eller något annat, så kopplas uppringaren in på larmet och således kan du alltid använda GSM-larmet till ditt valfria bilmärke eller valfria larm. Använd något av de olika kontant/refill-korten från Comviq,Tele2Mobil, Telia eller Europolitan." Larmet har även testats av Englands största bilsport-tidning "FastCar": Länk . Verkar ju lovande faktiskt... :-) // Jögge |
|
|
Hej, Har monterat larm sedan 1991. Installerar idag både Cargard och DEFA. Om jag skulle larma någon av mina egna bumsar skulle jag tveklöst gå på Cargard 950 eller T70. T70 kan utrustas med en orginal GSM modul eller GPS tracker. T70 blir dyrare, eftersom satsen måste kompletteras med fjärrkontroller men är ett mycket modernare larm. Min erfarenhet av DEFA är att de genomgående håller sämre, mer plast och smäckigare kabelstammar. De få reklammantioner jag haft har uteslutande gällt DEFA. Vänd dig till en auktoriserad installatör. Det sparar mycket bekymmer. Har genom åren städat upp många hobbymonteringar... MVh /// Andreas |
|
|
Jag har T70 med GPS/GSM och nivåavkännare... men jag behövde inga extra fjärrkontroller utan kör med originalfjärrarna. Funkar fint... Lycka till ! /Jake |
|
|
Tack Jake, Glömde säga att T70 i första hand styrs av bilens orginalfjärrar om sådana finns. Finns ej orginal fjärrstyrning så köper man till Cargards orginalfjärrar (samma som 950-S) Mvh/ Andreas |
|
|
tackar för alla råden vad gäller larm ska kolla upp vad cargard kostar med instalation å utan bmw forewer |
|
|
Jögge38: Visst kan du montera denna eller andra larmuppringare i bilen till t.ex Defa. Du kan till och med använda den utan nåt larm alls med lite finurlighet. Skillnaden på denna lösning och t.ex CG T70C är att man kan göra så mycket mera med denna. En larmuppringare som kopplas på sirénutgången är ju en rätt simpel lösning och har stora begränsningar. Med en riktig lösning kan du förutom att överföra signal när sirenen har startat även läsa av andra parametrar, temperatur, batterispänning t.ex i bilen på kommando samt fjärrstyra tillbaka på andra hållet. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.