AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.326

Synpunkter på dubbfria 17 tum

Har nyligen köpt en 01 530iT M-sport och kommer att behöva köpa vinterdäck till den.
Eftersom jag bor i Malmö lutar jag åt dubbfritt på orginalfälgen (8x17) 225/45 17 för att det inte ska alldeles för brett. Jag vill att det ska funka att åka till Norrland utan att bli stående så min fråga är, vilket är det bästa dubbfria däcket i 17 tum?
Då menar jag bästa vintergreppet, högfartsegenskaper etc är helt oviktigt.

Jag lutar åt Nokian WR eller det nya Hakkapeliitta RSi.
Några synpunkter?

Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Om du har is i magen så kommer ju snart motortidningarnas vinterdäckstest. Där fann jag mina favoriter förra året, Nokian Hakkapelitta 4 (kör med dubb) som då var helt oprövade förutom testerna. Blev inte besviken :)

Sex på alla fyra, roligast så!
Jag kan rekommendera michelin maxi ice i den dimensionen.
Körde själv på det däcket förra vintern och var väldigt nöjd.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Tackar,

Nån som känner till några tester från 2003 man kan hitta på nätet?
Visa användare
1.542
Razvan Terme
BMW 323i E46 Sedan
Vince
Dackonline.se. Tryck in valfri däckstorlek, i ditt fall 225/45-17 och sök dubbfritt. Du får upp några resultat och klickar du på däck skall dessa testresultat från 03 finnas.
Mvh
Jag är väldigt nöjd med mina Bridgestone LM22 och Pilot Sport Alpin 2. Många andra dubbfria däck har alldeles för dåliga vägegenskaper. Men det beror som sagt var man bor och vilken bil man har.

/RS2
pe
207
peca
E61 Touring LCI
Nokian Hakkapelitta i dina dimensioner funkade problemfritt för mig...dubbfritt!!
kilroy
Bor också i Malmö men föredrar däck som är anpassade till typisk skånsk vinter...blixthalka morron och kväll, snabbt kommande halka beroende på underkylt regn...nästan aldrig någon snö...därför blir det som vanligt dubbat.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Körde senaste vintern på Michelin Pilot Alpin 235/45-17 på min 540. Funkade bra även om jag håller med att dubbat är bättre här nere i söder.

___
BMWCS #5157
Intressant åsikt om dubbat i Skåne. Körde dubbat på 525an, men tyckte det känndes onödigt här nere. Jag har kanske fel...

Razwan, tackar, men jag har sett testerna på Däckonline. Det är inte mycket till tester tyvär.
Bor i Göteborg,samma klimat som i Skåne,Dubbat skall det var,det är bara i Norrland med packat snö och lite is som man kan köra odubbat

Jag skulle aldrig sätta på dubbdäck på min bil.
Dagens dubb är alldeles för jäkla kassa mot förr och slits ner blixtsnabbt. Jämför greppet på friktionsdäck som rullat 1000 mil med dubbdäck som rullat 1000 mil så kommer du aldrig mer tveka........

Speciellt inte om man som jag bor i Gbg där snön inte direkt brukar ligga tjockt på vinterhalvåret......
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Wadstedt79: Visst har du rätt att dubbdäcken slits snabbt men det gör även friktionsdäcken framförallt på vårkanten när temperaturen sticker upp på en 12-15 grader på dagarna men man ändå vill vänta med sommardäcken eftersom det ibland fryser på på natten.

Efter att ha genomlidit ca 20 skånska vintrar med körkort så vill jag ändå hävda att ur säkerhetssynpunkt så är det dubbat som gäller. Dubbfritt är inte dåligt och jag har själv dubbfritt inför kommande vinter men det beror på att nästan nya följde med bilen jag köpte. Hade jag köpt nya vinterdäck så hade det blivit dubbat.

___
BMWCS #5157
105
hönö
Alpina B10 4.6 98 #281
kul med lite däcks snack igen bor utanför gbg och kränger lite däck. skulle väl tippa på 70% dubbat 30% odubb här. fördelen med dubbat är bättre grepp/broms oavsett underlag ca20-30% bättre stoppsträcka (kan ju va bra ibland).Brukar fråga kunderna när och hur man använder bilen, tidiga mornar och sena kvällar =blixthalka då skulle det passa med dubb.använder man bilen bara när solen lyser skulle det passa med dubbfritt.detta är ur ren säkerhhets synpunkt. sen har ju vi problemet med dubben den håller inte lika bra på beroende på motor och gasfot då är det väl likabra med dubbfritt det blir det snart ändå har bara själv kört med dubbfritt på min bil dunlop m3-235/40-18. kumhokw17 235/45-17 och i år ska jag pröva gooodyear ug 235/40-18 vet att michelin har en nyhet i år oxå x-ice får se hur den klarar testerna sen kan man ju beskylla dubbdäcken för en massa oljud men då får man väl köpa en bmw för det problemet har väl inte vi?
105
hönö
Alpina B10 4.6 98 #281
Angående nokia wr och rsi kolla vilken hastighetsklass de har den som har detn lägsta hastighetsklassen skulle jag rekomendera de är ett bättre vinterdäck v däck ock liknande är autobandäck (sydeuropa) .
Ho
355
Hoppe
E91 320d Xdrive -12
Wadstedt79: I kommande nummer av en av våra stora biltidningar kommer en jämförelse mellan nya och slitna vinterdäck. Bl.a mellan nytt friktionsdäck med mönsterdjup 9 mm och ett slitet med 6 mm mönsterdjup.....
105
hönö
Alpina B10 4.6 98 #281
NOKIA WR ÄR V-DÄCK 240KHM OCH RSI ÄR R-DÄCK 170 KHM
Ri
825
Ricke
540ia -97
1602 -71
Kan ju tipsa om att Bilsport komme med ett däcktest i nästa tidning som kommer i lådan nu på fredag.

BMW CS Nr:05043
Mvh Ricke
Ricke,

Hur gick testet i Bilsport? Jag prenumererar inte längre på den och skulle gärna vilja veta innan den kommer ut i handeln på torsdag....

Har börjat att luta lite åt Mich X-ice, finns det med i testet?

Nån som har tips på gummiverkstad i Malmö/Lund som är "Internetshopping vänlig"?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.