|
|
|
|---|---|
|
Har läst en del oljetrådar här på forumet så jag vet lite vad som gäller..men jag frågar iaf: Snart dags för oljebyte, kör med Castrol Magnatech 5/40 nu och den har funkat kanon..bilen tar tex inte en droppe olja mellan service (1000 mil). Magnatech ska ju också ha en "magnetisk" egenskap som ska ge bättre skydd vid kallstart, om detta funkar vet jag inte iofs. Min fråga: Kan jag med gott samvete hälla i ett billigare alternativ (med rätt klassning såklart) och förvänta mig samma "goda resultat"? Tips på billigare alternativ som funkar mottas gärna också! Bilen är en 535 -90 | |
|
Tja, en bil från -90, skulle jag använda antingen biltemas eller Rustas helsyntetiska 5W40-oljor. Kostar under 50kr/litern och är mycket bra. Båda av ovanstående oljor är mycket bättre än de bästa oljorna som fanns när din bil tillverkades. Magnatech är ingen dålig olja, men den är inte heller någon äkta syntetolja. Den är en högraffinerad mineralolja som förvisso inte är dålig, men inte heller lika bra som en "riktig" PAO-olja. De "magnetiska" egenskaperna som Castrol gör en stor grej av, är oljans polära egenskaper. Vissa vanliga additiv i oljor har den egenskapen, bland annat olika estrar (som är en typ av helsyntetisk olja). På molekylnivå har alltså vissa delar av oljan en vidhäftande effekt på metall, precis som reklamen säger. De flesta helsyntetiska oljorna på marknaden innehåller dock en viss mängd estrar som tillsats eller i form av att de utgör en del av basoljesammansättningen i oljan. Även vissa mineral- eller delsyntetiska oljor har esterinnehåll. Med andra ord är den "magnetiska" egenskapen inte unik för Castrols olja, även om de vill få en att tro det... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
det var ett utförligt svar..och jag tolkar det som ett ja på min fråga. men varför är inte Magnatech en äkta syntetolja? "Fully synthetic" står det på dunken iaf |
|
|
Castrol och några andra oljebolag har "tänjt" lite på sanningen och kallar sina högraffinerade oljor för helsyntetiska. I USA blev Castrol stämda av Mobil, för att Castrol skrev att deras högraffinerade olja var "syntetisk". Men Mobil förlorade och sedan dess har rätt många oljebolag följt efter Castrol och anger "felaktigt" att deras högraffinerade oljor är helsyntetiska... Högraffinerad basolja är mycket billigare än helsyntetisk dito, vilket förklarar att många oljebolag hellre använder den basoljan. Särskilt när de tar nästan lika bra betalt för den oljan, som för riktig syntetolja... Som jag skrev innan, är det inga dåliga oljor, men de använder en benämning på oljan som rätteligen bara borde få användas på riktiga syntetoljor. I ortodox tolkning av oljors klassning är det bara Estrar, Polyalfaolefin (PAO) och vissa glykoler som kan anses vara helsyntetiska oljor, då dessa är "ihopbyggda" genom olika metoder. (PAO- använder oftast råolja som råvara, men man tar bara de allra lättaste kolvätena från råoljan och bygger sedan genom olika processer ihop den längd på kolvätekedjorna man vill ha). Nyligen har man tillfört ytterligare en typ av olja till gruppen "syntetiska oljor", som kallas för Polinternalolefins (PIO) som i sammansättning och egenskaper är ganska lika PAO-olja. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Gör ett litet lån av denna tråden i form av en fråga till Johan. Tänkte höra vad du rekomenderar för olja till en 316 Compact E36(vad körde du med för olja i din compact) För övrigt måste jag bara berömma dina oljekunskaper verkar inte finnas någon gräns för vad du kan inom detta området! får mna gissa att du har ett jobb som på någon vänster är kopplat till oljebranschen?:) /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
| verkligen imponerande kunskaper Johan B! | |
|
Fredrik, till Compacten behöver du ingen BMW-longlifeklassad olja, men det är definitivt ingen nackdel. Jag rekommenderar en helsyntetisk olja med följande klassningar: API: SJ (eller ännu hellre SL) ACEA: A3 SAE: 0W30, 0W40 eller 5W40 kan vara lämpliga viskositetsklasser om motorn är frisk och du inte har märkt några problem med oljan du har nu. Personligen använde jag lite olika oljor, men alltid helsyntetiska sådana från de större kända oljetillverkarna. I ärlighetens namn visste jag inte då, vad jag idag vet om olja. Men i min nuvarande bil har jag använt helsyntetisk olja från Castrol (när jag hade fri service hos BMW), Valvoline (synpower) och en gång har jag använt olja från Neste (finsk oljetillverkare inom fortumkoncernen, som är en av ganska få tillverkare av PAO-basolja som säljs som råvara till andra oljetillverkare på marknaden i Europa). Alla oljor har varit BMW-longlifeklassade och jag byter olja och filter efter ca 1250mil. (dvs en gång mellan stipulerade serviceintervall). Nej, jag jobbar inte med olja, men är ganska väl insatt i ämnet genom otaliga timmars "inläsning" och aktivt sökande efter information via både skrifter, internet, mejlgrupper, prenumerant på olika oljerelaterade nyhetsbrev och genom att fråga sådana som sysslar med produktframtagning i oljebranschen...sedan har jag lärt mig en hel del på detta forum via andra personers inlägg! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tackar och bokar för ett väldigt givande svar! /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
Sorry! Missade en viskositetsklass som kan vara lämplig: 5W30 Tillverkaren av oljan spelar mindre roll om klassningarna är rätt, men vill man vara "extra säker" på kvaliteten, föreslår jag att man väljer en olja från någon av de stora oljebolagen. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
bustorp |
Suveräna kunskaper, Johan B. Det finns ingen som vågar (eller behöver) ifrågasätta dej. Det är värre än "Snillen spekulerar". Forum med sådan här kunskap är guld värd. Keep it up !! BMW är inget man bara äger - man har det i blodet på något vis! |
|
Johan, som alltid har du enkla och bra beskrivningar om oljor, men är inte UMA molekylen speciell för Castrols Magnatec olja ? Jag såg ganska så stora skillnader på oljor där Magnatec blev klar vinnare på "kallstarts test" av motorer, motorerna var splitternya och av ett känt japanskt märke, UMA molekylen bakades in så "bra" i metallen så att vissa "sämre" oljor fick helt enkelt otroliga mätvärden när dom testades efteråt på samma motor, så dom blev tvungen att skölja motorerna för att inte få felaktiga mätvärden, vi fick tyvärr inte behålla några papper från dessa tester, men jag kan säga så mycket att Mobil 1 INTE låg i topp i dessa tester, i vissa test fall så såg man förslitningar på kamnockar med blotta ögat. Det hade givetvis med Castrol/Mobil stämningen som förövrigt hände i Australien om jag inte minns fel (rätta mig i så fall) Det är alla additiv som gör att en olja kostar så mycket mer än en annan, forskningen för att få fram en bra olja är tyvärr inte gratis. Många har nog hört frasen att "all olja kommer från samma hål" .. ja det stämmer ju till viss del men en olja från ett borrhål skulle resultera i ett motor ras efter bara ett par sekunder, många vet nog inte att en raffinerad mineralolja är genomskinlig innan alla dessa additiv blandas in, ser ut som trögflytande vatten, ej att förknippa med tungt vatten :) nu ska jag inte stå och säga åt alla att köpa oljor ur Castrols sortiment, men om man köper en lite billigare olja från diverse lågpris kedjor så är mitt tips att byta olja lite oftare OCH kolla att oljan är rätt klassad :) ######## # PAJALA # ######## |
|
|
Pajala, jag har inte sett testerna du refererar till men de låter intressanta! Har du lite mer fakta är jag intresserad! Verkar dock lite konstigt att man testar olika oljor efter varandra i samma motorer...! (då vet man ju inte om tidigare oljors eventuella slitage i motorerna påverkar testresultaten med nästkommande olja!) UMA är Castrols förkortning för "Unique molecular atraction" dvs ett "reklamnamn" för estersammansättningen i oljeadditiven. Exakt vad det är som är så unikt med castrols estertillsats har jag inte lyckats få reda på. Som jag skrev innan har nästan alla moderna syntetoljor (och många mineraloljor) estertillsatser som har dessa "magnetiska" (polära) egenskaper på metallen i motorn. De oljor som har estertillsatser får alltså automatiskt den egenskapen, eftersom det är en av estrarnas naturliga egenskaper... Castrol har gjort en stor grej av just denna egenskap och det kan vara så att deras olja är bättre än de andra på just den punkten. Jag har inte sett några sakliga argument från Castrol på den punkten, bara en mängd reklamfloskler. Men motoroljan skall klara av mycket mer än bara vidhäftning på stillastående metall och kallstarter.... Så mer rättvisande tester är nog att hålla sig till några av de strikt standardiserade testerna som styr klassningsprocesserna avseende olja. Där går det inte att "manipulera" olika testresultat genom att bara testa en enskild egenskap i oljan som kanske är extra bra hos en speciell olja. Jepp, högraffinerad basolja kan vara nästan färglös. Beroende på vilken additivsammansättning kan dock oljornas färg i flaskan variera rätt kraftigt, allt från rödaktiga, nästan svarta, ljusbrungul, till grönaktig. De enda oljorna som inte påverkas i kvalitet/egenskaper beroende på varifrån den ursprungliga råoljan kommer, är de äkta helsyntetiska oljorna. Detta då man bygger ihop dem, till skillnad från mineraloljor som raffineras (renas). Oavsett hur bra raffineringen är, finns det alltid små mängder av icke önskvärda "föroreningar" i mineraloljorna, som ger sämre egenskaper på vissa områden än de "helt rena" syntetoljorna. Men desto mer högraffinerade mineraloljorna är, desto mer närmar de sig helsyntetiska oljornas egenskaper. Jag är nästan säker på att det var i USA som Mobil stämde Castrol för att de använde en Grupp III-olja (högraffinerad mineralolja) som basolja och sedan kallade oljan för "syntetisk", men det spelar egentligen inte så stor roll för det blev något av en prejudicerande dom. I vilket fall förlorade Mobil stämningen 1999 och efter det är det många oljebolag som säljer högraffinerad olja under beteckningen "syntetisk" eller något liknande namn, just pga att den basoljan är mycket billigare än riktig PAO-olja. Additiven är en stor del av oljekostnaden mht mycket dyra utvecklingskostnader. Men personligen anser jag nog att största kostnaden för en olja i konsumentledet är alla pålägg som grossister och framförallt detaljister gör! Inte minst den senaste klassningen i USA: API SM/Ilsac GF-4, har ställt till med en hel del huvudbry för oljetillverkarna. Främsta anledningen är att den klassen inte får innehålla så mycket fosfor som tidigare klasser pga att man tror att det kan påverka katalysatorernas funktion negativt på sikt. Problemet är att fosfor är en beståndsdel som har vissa positiva egenskaper (i rätt mängd) i oljan rent "smörjtekniskt". Vissa äldre motorer sägs behöva lite högre fosforhalt för att de skall tåla påfrestningarna. Dvs. tar man bort/minskar en beståndsdel i oljorna för att skona en del av systemet, kan en annan del bli lidande med automatik. Hur de har löst den ekvationen vet jag faktiskt inte, de första API SM/Ilsac GF-4-oljorna dyker upp snart... Det största problemet är nog ändå att grundtanken bakom API-systemet är att en nyare oljeklass automatiskt skall kunna användas/ersätta en äldre. En äldre motor skall alltid kunna använda en mer modern olja inom API-systemet, frågan är om så är fallet med den nya API SM-klassen....? Vi får se vad som händer! Och för att inte skrämma för många läsare, vill jag påtala att moderna oljor generellt är mycket bra, även Castrols "falska" syntetoljor! Ingen motor lär skära ihop bara för att man använder dem... ;o) Det är främst additivutvecklingen som gjort att oljorna har blivit så bra de senaste åren. Men jag hävdar ändå att vill man ha det bästa för motorn, skall man använda en bra "äkta" syntetolja. Jag vill även påpeka att Castrol har "riktig" syntetolja i sitt sortiment, t ex SLX som är en PAO-baserad olja. Personligen skulle jag föredra att använda den oljan före GTX Magnatech! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tyvärr så blev vi tvungna att lämna tillbaka all material som vi fick läsa och känna på, detta var under en Castrol träff i Krakow-03, och det var visst 10-12 stycken japs motorer som kördes i en massa möjliga test, kallstarts testet vann Castrol (minus 15 grader och man mätte efter dom första 17 sekunderna), därav gick dom ut med att deras olja var/är 5 ggr bättre än dom andra (läs: Mobil 1), synd att man inte fick tag på lite mer info. ######## # PAJALA # ######## |
|
| Köpte agrol olja idag till min 535a... Har hört att dom hara ganska bra produkter men okända. Helsyntet 5/40w... kan för övrigt inte ett smack om olja. Bare å häv i sae 80/90 om man har lågt oljetryck :) | |
|
Pajala, synd att ni inte fick behålla några dokument! I mina ögon låter testerna rent spontant lite för mycket som rena "marknadsföringsplojen" för att jag skall känna att de är riktigt seriösa, mht. att det inte verkar vara standardiserade tester som dessutom är öppna för yttre kontroll. Mycket möjligt att Castrols GTX var bättre än de andra oljorna på just denna punkt, och det finns många andra parametrar som är minst lika viktiga hos en olja.... Intressant läsning i alla fall! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.