|
|
|
|---|---|
|
Hej!!!! Jag tänkte ge mig på att byta oljan i min automatlåda. Har aldrig gjort detta tidigare. Så jag vill ha alla er a tips. Har tänkt att åka till en gds hall. Är det någon som har en bild på hur det ser hur där under.?? Ska man byta sil "filter".?? Vilken olja ska man använda?? I vilken ordning ska man utför allt?? Tacksam för all hjälp, det är nog inte den sista jag kommer att byta på så man vill jua lära sig från början. Mvh. ville | |
|
Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Erikw: Tackar............. Har inte byatat innu. Men när jag tar upp olje stickan är oljan helt svart. finns det ATF olja som är åt det svarta hållet eller är all olja röd ny. Jo om jag nu bytar olja och rengör sil o de.Kan man sen suga upp olja från hållet där olje-stickan sitter eller koppla av slangen från olje kylaren o tappa ut olja där. Alltså de som jag är ute efter är att byta olja ett par gångar så jag får bytata en så stor del av oljan i lådan som mörjligt. //Ville |
|
|
Svart ATF tyder på att den blivit termiskt överbelastad, ATF skall vara röd. En termiskt överbelastad ATF fungerar MYCKET dåligt som hydraulvätska. Vet ej exakt vad du har för låda, men rätt troligt är att det kan vara en ZF4HP22. I så fall byts ungefär 3 liter per oljebyte. Byt snarast både olja och sil. Gör ett par snabba byten av både olja och sil, med t.ex 500 mils intervall. mvh MW-Guru |
|
|
Den här silen ska man köpa den ny eller kan man rengöra den. //Ville |
|
|
Tänk på att om du bara kollar olja på stickan så är själva stickan svart. Detta gör att oljan "verkar" se svart ut, fast oljan kan vara klar och fin om du granskar den närmare!! Bara ett tips!! |
|
|
Yoko: Tyvärr, så har jag kollat på den lite närmare och den e svart. Vilken billig olja är kan jag använda för köra igenom systemet så att säga. //Ville |
|
|
Enklast är att pumpa ur resterande olja efter det normala oljetrågsbytet (som är c:a 3 liter). Töm tråget, lossa tråg o oljesil, rengör och sätt dit NY oljesil med oring o montera rengjort tråg med ny packning, fyll sedan upp lådan med 3 liter ATF. Lossa sen den övre röranslutning på oljekylaren för automaten, sitter i motorns vattenkylare på vänster sida! Tag lämplig kärl o en slangbit som du trär på oljeröret från lådan, starta sedan motorn o gammal olja pumpas ut genom oljekylröret, fyll samtidigt på med ny ATF genom oljestickan, stanna motorn nån gång under denna fas och fyll upp lådan för att vara säker, oljestickröret är också så tunt så det tar lite tid att fylla på oljan! När du fyllt c:a 8 liter (7,5 utan EH-låda / 8,5 liter med EH-låda!) så är den största delen av oljan i lådan ny. Och enklare kan det inte bli om man vill ha ur all olja på en gång ur en automatlåda! ///Magnus |
|
|
Tänkte bara säga att jag bytte olja, filter, trågpackning, o-ring i veckan på verkstad för 2138:- med moms. Innan bytet så krånglade lådan lite med växlarna ibland, inte mycket men dock så det märktes. Efter bytet så är lådan kanon igen och är glad att jag bestämde mig för detta, bilen hade gått 18.000 mil med samma olja (troligtvis) innan jag bytte. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.