AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.367

Vad gör vanos?

Visa användare
250
LepriconXL
528i Touring 98
Har länge undrat om detta
VAD HAR VANOS FÖR FUNKTION
KOm igen detajerad förkalring!!!

Tacksam til alla bmw fantaster
to
708
toby 2001
Bmw Z4 3,0 2003
Vanos/double-Vanos.

Vanos and double-Vanos (double-variable camshaft control) improve the torque curve of an engine significantly. The special feature of both Vanos and double-Vanos is that they react to the engine speed and the position of the accelerator, adapting valve timing on both the intake and outlet camshafts by even the slightest quantities to suit the running conditions of the engine. The result is even more torque at low speeds and superior performance at high revs. The reduction in unburnt residual gas improves the idling qualities of the engine, and special control maps for the warm-up phase enhance the efficiency of the catalytic converter. The car's Digital Motor Electronics (DME) are responsible for the fully-variable control of Vanos and double-Vanos.
Bra beskrivning finns här: Länk

___
"Lorem ipsum dolor sit amet ..."
85
379
8500rpm
2021 M340 G31
2020 Volvo V60
Samma sak som Toyotas VVTI, Hondas VTEC etc...

Tidigare hade Honda patent på teknologin men om jag inte kommer fel ihåg så löpte patentet ut i slutet av 90-talet och sedan dess har alla bilar VVTI,Vanos,VTEC etc...

Rätta mig om jag har fel... kanske har nämligen :)
El
338
ElNiko
325iT-92
Känner att jag nog får rätta dig lite... ...även om du inte har helt fel...

Vanos är INTE(!) samma sak som hondas v-tec-system, vanos är en liten finnés som kan variera kamdrevets infästpunkt på kamaxeln, d.v.s som ett ställbart kamdrev fast kontinuerligt förändringsbart. Anledningen till att man vill göra detta är för att man, om man har dubbla kammar (en för avgas och en för insug), kan justera överlappet melan insug och avgas-ventil beroende på vilket varvtal motorn har och på så vis få ut mer effekt både på höga och låga varv.

Vad gäller hondas v-tec-teknik så bygger den istället på att man har dubbla kamnockar på kammarna, en nock-profil för lungn och normal körning på låg och mellan-varv och en nock-profil för höga varv. Effekten av detta är att man får två motorer i en, en surrig japansk vardagsfyra och på höga varv en best med värsting-kammar.

Hoppas att jag inte rört till det allt för mycket...

/Niklas
ro
133
roblon
320dT M -06
Skillnaden mellan Vanos och V-tec är altså att man med Vanos förskjuter tidpunkten för ventilernas öppnande , men med V-tec så ändrar man lyft och hur länge ventilerna ska vara öppna?

Är det rätt uppfattat?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Största skillnaden är nog att man använder två olika kamlober i V-tech som kan vara både mer aggressiva i vinkel och lyfthöjd, medan man som sagt använder samma kamlober hela tiden (och därmed har samma lyfthöjd men ändrar vinkeln) med Vanos, genom att man vrider hela kamaxelns vinkel beroende på varvtal.
Vridningen sker genom ett elektrohydrauliskt/mekaniskt system som styrs av motorstyrelektroniken.

V-tech blir "digitalt" i sin karaktär, antingen trycker lågvarvsloben på ventilen eller trycker högvarvsloben på den. Denna övergång mellan loberna är alltså inte steglös.
Det är däremot Vanos-systemet som steglöst kan variera kamaxelns vridning mellan "max- och min-läget".

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
250
LepriconXL
528i Touring 98
Om vi säger så här
Vanos är alltså bra pryl som förbättrar prestanda "mucho"
När började de med vanos för vissa modeller är ju utan!
gr
407
grizzli
Skoda Fabia 1,2 TSI 105 DSG7 - 11
Vanos ger en markant lägre bränsleförbrukning och kom 93 till 325 och 320 iaf

MVH//Anton

Att-Bromsa-Är-Ett-Tecken-På Rädsla
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Så som BMW valde att dra fördel av VASNOS-systemet på de "vanliga" modellerna, var att få lägre bränsleförbrukning och bättre vridmoment på lägre varvtal.

Med en annan prioritering av systemet skulle man säkert kunna använda det för att få mer toppeffekt än i motorer utan VANOS.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Tänker på motorn i E46M3 CSL , 360hk ur 3.2L. Måste ha "tweakat" med en hel del parametrar för att få ut så mycket utan turbo. Kan tänka mig att VANOS:en är optimerad för hög effekt på högt varvtal.

___
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
360 hk ur 3,2 liter är måhända mycket för en sugmotor i produktionsbilar, men det är egentligen inte så värst mycket. Det motsvarar 110 hk per liter cylindervolym, ganska lågt jämfört med exempelvis en 600 cc motorcykelmotor som hos rena standardcyklar ligger över 200 hk per liter. Hade M3 CSL motorn haft lika högt effektuttag som en sådan MC hade den bromsat uppemot 675 hk, en rejäl skillnad mot 360. Vanosen är mest till för att uttaget av toppeffekt inte skall drabba bränsleförbrukning och körbarhet på låga varv.
Det är dock lite skillnad på en 600cc MC-motor och en 3246cc bilmotor.

___
Visa användare
250
LepriconXL
528i Touring 98
Det är dock lite skillnad på en 600cc MC-motor och en 3246cc bilmotor

Det tycker jag oxå men faktum är att min gsx1000r årsmodell 2001 har "bara" 167 hästar Tänk dig vilken klämma ur bara 1000cc Och den har ej vanos men insuget under lyktan är grotesk och den skriker som en stucken gris när man står på sidan och hör den komma "burrr alltså" jag slet däck till kord på så kort tid D var läskigt
Lite off topic Sorry guys
Jag mistänkte at vanosen var nått i den stylen var alldrig säker och alldeles för lat att söka på nätet.Dessutom finns det bättre ställe att fråga om sånt??? Det tror ej jag
MVH Allihop
No
5.161
Nockenwelle
Bone, visst är det lite skillnad på en 600cc MC-motor och 3246 cc bilmotor, men det jag ville påpeka var att trimmningsgraden hos M3 CSL inte är extrem. Enkelt uttryckt är det inga svårigheter att ta ut 110 literhästar ur en motor om man vill det, och om inte grundkonstruktionen är direkt olämplig. Det krävs ingen vanos för det. Nyttan med vanosen infinner sig på lägre varvtal än det maxeffekten utvecklas på, samt vid måttligare gaspådrag än fullgas.
På en sportmotorcykel är det prestanda som kommer långt före allt annat. Lite ojämn tomgång lever man lätt med, och tack vare den låga vikten blir draget ganska rejält på låga varv, även fast motorn är högvarvig och toppig. Så är det ju inte med en bil, alltså finns det skäl till lösningar som t ex vanos.
Du har så rätt ang. vanos Nockenwelle. Läste just att BMW tar bort vanos-enheten på sina STCC-bilar för att dels lätta motorn, dels för att den inte fyller nåt syfte när man ligger på höga varvtal runt en bana. :-)

___
No
5.161
Nockenwelle
Jo, racerförare använder ju oftast en mindre del av varvregistret än gatåkare. Apropå jämförelsen mellan mc-motorer och Hondas ventilteknologi så har jag för mig att systemet med variabla kamaxelprofiler först användes på någon av Hondas mc-motorer för sisådär femton år sedan, men jag kankse minns fel.
Det var länge sedan jag körde någon Honda (vare sig bil eller MC), men att döma av vad som finns att läsa verkar ju Honda höra till de som bygger verkligt fina bilmotorer.
Honda och BMW är väl två av de bilmärken som fortfarande är självständiga, de flesta andra ingår ju i koncerner med flera märken. Kanske det krävs lite extra teknologi för att klara sig på egen hand.
gr
407
grizzli
Skoda Fabia 1,2 TSI 105 DSG7 - 11
När kom Dubbel Vanos? och till vilka motorer?

MVH//Anton

Att-Bromsa-Är-Ett-Tecken-På- Rädsla
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.