|
|
|
|---|---|
|
Eftersom detta e min första 6 cylindriga motor...så undrar jag om ngn vill dela med sig sina erfarenheter/postiva & negativa angående hur man kör en 6:a allmänt...ska det varvas högt på varje växel, vad ska man defintivt akta sig för... mm mm... //tacksam för alla svar Ps: min föredetta bil --> 4-cylindrig Riskokare :) | |
|
Du ska absolut inte hårdvarva motorn när den är kall, och du ska göra täta oljebyten med originalfilter och olja av hög kvalitet. Då tål en BMW-sexa oftast mycket hård körning. Sen hur du "ska" köra... det är ju upp till var o en, alla har ju olika körstil och du märker snart vad du och bilen trivs med. |
|
|
Hårt :D |
|
|
precis som bmwlundqvist påpekar så är det viktigaste * Att aldrig varva motorn över 3000 varv/minuten innan oljan uppnått driftstemperatur (vilket brukar inträffa cirka 15-20 minuter efter att vattnet är driftsvarmt). Observera alltså att tempmätaren i instrumenthuset visar VATTENTEMP. Att varva motorn när den är kall är idiotiskt. * Kör med helsyntetolja av hög kvalité! Om man bara uppfyller ovanstående så mår motorn bara bra av att då och då varvas ordentligt. Kanske inte till varvstoppet och kanske inte vid varje körning, men, ja du förstår :) Mvh, Kalle _____ Bilen: Länk |
|
|
Jag kan inte förstå varför det skulle skilja i körsätt & hur man behandlar en 6-cyl. motor jämfört med en med 4 & 5 cyl., kör med förnuft bara. Att man inte skall varva en motor innan den har gått i typ 20-25 min låter ganska orimligt tycker jag. Har aldrig haft en motor som har tagit så lång tid att få oljan varm, det ser man ju på oljetempmätaren. Vattnet cirkulerar i motorn som värmer upp både oljan och vattnet och visar tempmätaren 90 grader så är det nog ingen risk att oljan skulle vara för kall, den värms upp rätt så fort. |
|
|
Det stämmer precis det som Kalle säger...sen beror det lite på hur man kör när man kör den varm också! Ligger man och knappt nuddar gasen tar det ju ännu längre tid---det bästa är att dra lite LAGOM upp till ca 2.5-3000varv innan man växlar...inte bra om den går för länge när den är kall heller... MVH: Henrik ///M3 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.