AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
722

köp råd till 524 td -88?

jag funderar på att köpa en 524 td -88. finns det nåt speciellt som man ska tänka på när man ska köpa en sån?? brukar det vara mycket rost? å framför allt hur brukar motorn vara? brukar de kosta mycket att reparera den om den havererar???
sa
189
sadanber
520i Touring -95
Dieselmaskinen har jag ingen erfarenhet av men E28 är jag inne på min andra.

Klassiska rostställen är bakluckans kanter, runt skyltbelysningen, framskärmar, runt/nedanför vindrutan och tanken (tanken brukar läcka vid mer än halvfull om den är angripen).

I övrigt är väl bakvagnsbussningarna/silentblocken det mest klassiska felet, sök gamla trådar/och eller kolla mektips.

Värt att kolla är även "bromsbomben", kupéfläkt, värmeventil (den elektromagnetiska pryl som styr flödet av kylvatten till värmepaketet, kolla så att du får "lagom" värme, inte bara jättevarmt).

Har säkert missat något men detta är det vanligaste felen enligt min erfarenhet.

Annars är E28 än kanonbil för sin ålder och pris!

Mvh Daniel
Visa användare
778
BMW-beroende
535D touring -05
745ia Highline -86
MB ML400Cdi -01
X3 3,0SD -07
320D -07
Touareg V10Tdi -05
På frågan om hur motorn är kan jag bara svara utmärkt. Drar klart under litern, startar utan motorvärmare i -25 och de verkar omöjliga att göra slut på. Det du kan göra är att försöka lyssna på eller lyfta ventilkåpan för att se hur kammen o lyftare är.

/BMW följer inte utvecklingen - BMW leder den
då låter ju bra. är det nån skillnad på e28:an och e34:an?
sa
189
sadanber
520i Touring -95
e34 diesel finns endast med den nyare maskinen vad jag vet, 525tds, 2,5 liter med turbo.

Annars kan man väl säga att e34 är en modernare och bekvämare bil men inte riktigt lika direkt och körglad som e28.

Mvh Daniel
524 td finns visst i e34. den har bara inte sålts i sverige.
sa
189
sadanber
520i Touring -95
Ok, då har jag lärt mig nåt också.

/Daniel
men de var väll 92 som den försvann och tds:en kom
köp den,trimma den,kör den
har du släkt i matojärvi?

helgonet
min forfar kommer därifrån.. hur så???
min morfar ska det vara
min farfar kommer därifrån

helgonet
okej
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.