AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.461

518is E28 -Bra vinterbil?

MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Hej!

Ja.. Som rubriken lyder, är det en bra vinterbil att ha? Jag gillar bilens design och form, det är lite av en klassisk BMW känns det som.

Det jag nu undrar är ifall ni tycker att det är en hyfsad andra bil eller inte? Vad säger ni E30 318 eller E28 518is ?

Personligen så skulle jag föredra E28:an men vet inte ifall det är en bil som går sönder ofta och så vidare.... ?
Jag vill påstå att det är den perfekta vinter-BMWn, om man bortser från de fyrhjulsdrivna modellerna, och från att bilen rostar ganska rejält.

Bra viktfördelning/balans vilket gör att den beter sig något så när neutralt överstyrt i halka. Just 518i sägs vara otroligt skoj att köra på ställ med, tack vare den fina balansen.

Dessutom är det riktiga slitvargar, Panzerqualität rakt igenom! Se dock upp för sliten kamaxel på M10-motorn. Det hör du om motorn knackar hårt och inte varvar riktigt som den ska vid körning.

Jag kan alltså varmt rekomendera 518is som vinterbil, jag är själv sugen på en men vi får se vad ekonomin tillåter.

Mvh,
Kalle
_____
Bilen: Länk
Kalle Hansen varför skulle inte de fyrhjulsdrivna vara bra vinter bilar? Jag har kört en 525ix i blixthalka den var skitrolig OCH den tog sig fram i halkan, medans min M535a bara var skitrolig!
M femman,

Läs mitt inlägg igen :) Jag skriver ju att 518 är den bästa vinterbilen om man INTE räknar med de fyrhjulsdrivna bilarna, till exempel 525ix. Att en fyrhjulsdriven bil är det optimala på vintern/vid halka kan vi nog alla vara överens om.

Mvh,
Kalle
_____
Bilen: Länk
Sorry, jag verkar inte ha vaknat riktigt!
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Okey, låter ju bra. Tack för svaren.

Men dessa bilar är inga "problembilar" heller? Funderar på E28 karossen, är det någon motor man kanske ska undvika?
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Det är väl inga problembilar, men med åldern blir det ju såklart lite att fixa. Se till att få en så rostfri som möjligt. Det är verkligan en perfekt vinterbil. billig att köpa/äga/köra och jag kan bara bekräfta att den är otroligt balanserad och kul att köra på vintern. Välj en med servostyrning och ha bra däck.
sa
189
sadanber
520i Touring -95
Kan bara hålla med. Är man ute efter bakhjulsdriven vinterkörglädje för vettiga pengar är det nog bland det absolut bästa valen. Effekten är ju inte så viktig i snön, så en frisk fyra är säkert nog så rolig!

Mvh Daniel
Jag har en till salu, 518is -87...

--
Markus
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Sunkmarcus:

Berätta mer om bilen din. Skick? Osv, ja, det som är av intresse att veta som köpare.

Tack!
-BeeMWe-
518iS är skitroliga som vinterbilar, mycket skön att sladda med då baken inte leker hur den vill som med E30n.
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Jasså, låter ju skoj det.

Ja, får se ifall man hittar ett välbevarat ex..... ?
Med risk för att klassas som annons.. här är en länk till min bil Länk

--
Markus
-BeeMWe-
Du kunde fått min för 2 papp men nu kommer en kille på lördag och köper den. Iförsig behöver du pilla i drivlinan själv :P
Håller med allt positivt som sagts om 518 idenna tråd tyvärr så var det rosten som tog knäcken på min gamla e28 men motor och drivlina fungerade suveränt trots hård behandling under 1 1/2 års tid.Och jävligt rolig är den på snö och is går attåka vriktigt brett men med full kontroll.Funderar på hur 525 an kommer att bete sig när man inte har något omanligt anti spinn på bilen
Ul
105
Ultim8
Ledsen att göra er besviken men jag har numera bara VW Golf
Vad jag vet så finns det inte någon fyrhjulsdriven e28 så jag hoppas att ni då pratade om e30 som det finns gott om.

Jag tycker att M535i e28 är tokrolig. Största problemet med dom vintertid i halka är att tack vare lamelldiffen så skjuter det på fruktansvärt bra vilket kan bli hysteriskt roligt men farligt.
Går att åka hur kontrollerat som helst eftersom bilen alltid beter sig lika ställ efter ställ. Men farten blir lätt fruktansvärt hög.

Så köper du en 518i(s) kommer du att sakna lamelldiffen och jag rekomenderar då starkt att du inhandlar en begagnad sådan från en M bil.

/Nisse
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Köp en E30 325 med diffbroms om ni vill ha skoj på vintern.
Lättare att kontrollera en bakhjulsdriven bil på ställ än så blir det inte!

=) =) =)

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
518 med diff måste vara det bästa alternativet, billigt ägande och körande samtidigt som man kan ha superroligt med någorlunda krocksäkerhet (jämfört med tex E39), det räcker utmärkt med den effekten på vintern.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.