|
|
|
|---|---|
Aldric |
Läste med viss humor om hur en herre her blivit frånåkt av dels en 328:a och dels en Saab 9-3t, alla bilar med ca 200 hk. Bestämde mig därför att dela en anekdot från andra ändan av skalan. Igår skulle jag ut till min moder och äta lunch. Som ni ser har jag inte direkt någon M3:a, men den puttrar på ganska hyggligt och en och annan dåligt körd 320 kan jag väl hänga på på goda dagar. På vägen ut kom jag ikapp en illröd Volvo 340 DL. Efter ett tag kommer vi till ett litet samhälle där det är en 50-zon, sen blir det 90 direkt. 90 sträckan är rak och bred och som gjord för att köra förbi slöa gubbar i Volvo. Givetvis sket detta sig illa, då den sabla röda 340:n bara helt enkelt vägrade att sluta hålla jämna steg med min BMW, och sen, som en absolut sista förnedring .. när jag lyckats komma jämsides med gubben vrider han på huvudet, flinar åt mig och bara sticker .. och då var farten upp i ca 140 km/h. I den farten ska inte en 340 DL greja sån acceleration, i den farten ska en 340 DL inte greja att vara punkt slut, jag har haft en, jag vet. Surt. Till slut ser jag gubben stå vid vägkanten så jag stannar till för nu är jag ordentligt nyfiken. Han flinar åt mig igen och säger "Se under huven". Och vad ruvar väl där om inte en Volvo B230 (tror jag, blev aldrig någon klippa på Volvo motorer). Snodd från en 240 Turbo IC säger han. Så skammen var inte total, men den fanns där... hehe :). Så nu vet ni fanatiker som har råd att äga varianterna med raka 6:or och M-emblem på, racing föregår överallt, bara inte lika fort ;) Vilket leder mig in på nästa ämne, om nån har en 320/325 i Boråstrakten, E36 då förstås, ej coupe som dom ska avyttra till våren för ca 50-60000 kr kan ni gärna säga till. Kan lämna en 318 i byte om intresse finns. |
|
Äntligen en som "skriver" sanning och vet sin plats på vägen =) Länk |
|
|
Tjena Ha Ha Snopet va Kul grej mvh |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
I Volvo 360 sitter det väl en B230, har jag för mig, den är inte så där jätteslö och sen"fuskat" med respirator. Riktig så kallad "sleeper" kul påhitt men bes-bart? Sånt där händer ibland ,det rullar ju en hel del 240 med Chevy V8 i, hade en framför mig vid förra beiktningsbesöket. Det hördes men man kunde inte se det. MVH Hasso |
|
hasso: Det klart att det måste ha synats eller hur hade han döljt det? mvh Berg "Jag tror att det finns en marknad i världen för kanske fem datorer." IBM:s styrelseordförande Thomas Watson 1943. |
|
|
Hasso: I 340 sitter 1,4 l Renaultmotor på 70 hkr. I 360 sitter B19 (2,0 l), samma grundblock som B23 o.s.v. 95 hkr med enkelförgasare, 110 (eller liknande) med dubbel, 120 med insprutning (GLT). Jag har själv haft både 343 & 360, toppfart 140 resp. 165! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Mikebike: du har säkert rätt, servade en med B19 men det var en av de sista årsmodellerna av 340. Min kusin hade en 360 GLT det var den jag syftade på som jag hade för mig var B230 men du har säkert rätt spelar iofs ingen roll. Berg 35:Självklart att man såg det under huven men inte utvändigt (dubbla rör bak)annars som en vanlig halvrisig 240 med vanliga hjul osv. Vi hade en inhyrd Lokbyggare från dalarna som hade en grabb som gjorde en visit på väg till Vallåkra. En röd 940 med en "ny 350 chevy med insprut" mycket snyggt och välgjort bygge och den gick utav bara h-e inget synligt utvändigt där heller vid en snabb blick gick rätt tyst med ett dovt mullrande så visst går det att få till en Volvo med om man har ork . MVH Hasso |
|
Måste bara inflika... I farsans 86 360 glt satt det en B200 på 118 halta pållar... MVH David Öfverdahl-Forslöf |
|
|
GLE ska det vara..... MVH David Öfverdahl-Forslöf |
|
Crusty |
TJA! har aldrig gillat volvo men en sak e säker att dom rullar hur länge som helst!Och volvo 240 turbo är nog den enda volvoracern jag kan tänka mig(av dom gammla volvo bilarna då asså!) Volvo= "jag rullar" BMW= "Jag rullar bättre" "The Blue BMW" |
|
Kom inte volvo340 med en värsting med turbo? Eller var det 440? Har för mig att de tog ut hemska 120 hk....måste vara bilvärldens svagaste turbo Kartoffeln und sauerkraut - Jawohl! |
|
|
Nej. 340 kom inte med turbo, inte heller 360. Du kanske såg min 343:a i början av 80-talet, den hade Turboemblem och hemgjorda stripes. Enda trimmet var elfläkt! Dubbelförgasarmodellen som jag nämnde tidigare var den enda trimversionen som såldes. 440Turbo har 120 hkr och går klart bra, mycket bättre än en V40 med 140 i alla fall (det var en sådan jag bytte in min 440 mot). Volvo tog fram 2 eller 3 prototyper av 360 med V6:an från 264 (2,7l/141 hkr före trim) för att köra rallycross med, dessa hade växellåda från Alfa Romeo! men det blev aldrig fler........ |
|
|
Ja, 440 Turbo tycker jag är en oerhört snabb bil för sina endast 120 hästarsmotor. På ettan är den grym |
|
|
Men hur många vill åka omkring på bara ettans växel ? =) Mageng. Turbokonverteringen på 440 är inte utvecklad för att ge bilen HK utan ge den mer NM. Och så är det på nästan alla andra bilar/fordon också, men som vanligt stirrar man sig blind på toppeffekt och glömmer bort hela effekt/kraftkurva. |
|
|
Vänner! Jag vill bara påpeka en sak - Volvo är inte BMW! Hur trimmad den än är. :) |
|
|
ettan gör mycket det är det som är starten ju körde en Saab 9000 CSE 2.3T för ett tag sedan, va inte alls lika kul i början men på högre varv kom den men det är ju så det är men på den 440:in jag körde va det bara på direkt |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.