AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.422

Bmw 328i touring individual 79 000, vad tycker ni?

Sida 1 av 2
misc100
Hej!
Vad tycker ni om följande bil?

AutoPower
Länk

Blocket.se
Länk
Si
765
Simon01
120dM -08
Färgen är ju en smaksak men man är nog rätt ensam om den på en 328T. Priset är ju svårt att bedöma när man inte sett den men det är ju helt ok om den är fräsch.
Jag skulle nog kolla upp den, förarstolen ser lite sliten ut fram till vänster.

Priset är lite lågt för en touring, 97a med m-paket. För ett tag sedan var en 328 med m paket minns inte om det var en touring, det var en e 36a. Den var uppe i mer än 100 000 kr. Den var lite speciell men ändå.
Snygg bil! Priset är rätt förutsatt att bilen är i sin ordning, med alla papper från tyskland och kontrollerad mätarställning och så vidare.

Som vanligt så gäller det att kolla upp allt NOGA innan man slår till!

Mvh,
Kalle
_____
Bilen: Länk
misc100
Ringde han som hade bilen. Är ej reggad i Sverige än utan nyimport och är bokad för besiktning om 10 dagar. Han vill gärna ha bilen såld innan dess så att det inte blir ytterliggare en ägare i Sverige och lovar skriva på så att om det är några extra kostnader så betalar han. Vad tycker ni om sådant?
Visa användare
431
JONTEP
318d Touring -13
Om jag var i säljarens kläder så skulle jag reggat & besiktigat bilen & därefter sålt den för ett högre pris.

Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Skulle aldrig gå med på det! Det spelar väl inte någon större roll om det blir en ägare till på bilen! Han kanske fiflar med momsen eller något så att nästa ägare åker på det! OBS! Bara en teori! Jag personligen skulle aldrig köpa en oreggad bil!

Mvh Abbe

Länk
misc100,

Det där låter inte speciellt bra. Jag hade aldrig köpt en bil som inte är registrerad i sverige, det brukar OFTA ligga en hund begraven bakom dessa. Jag råder dig att leta vidare. Kan för övrigt hålla med Projektmannen här ovan - bilens förarplats ser väldigt sliten ut för att ha gått 13 000 mil och man kan ju fråga sig varför han tar in en bil bara för att sedan sälja den oreggad. Han har sannolikt inte gjort det i välgörenhets syfte, och om man räknar med att en import kostar 10 000:-, och att han vill tjäna 10 000:- själv för att det ska vara lönt så innebär det att han måste ha köpt bilen för cirka 60 000:- och det verkar inte riktigt rimligt.

Observera att det bara är spekulationer, men man SKA vara misstänksam mot begagnade bilar, speciellt nyimporterade och icke registrerade sådana!

Mvh,
Kalle
_____
Bilen: Länk
priset ligger nästan 20 under.... om skicket e gott!
Kr
244
Kråkan
330D M-sport Touring-05
525 TDS-94
520 Touring-96
Ja måste sägat att ja håller med....
Först å främst var den lite billig i för sig de behöver ju inte vara helt fel men de med reggbesktningen var ju lite underlig....

Alltså ja som går i tankarna med att sälja min 328:a ja skulle ta lite mer i för sig är de ju mer utrustning på min.. Men ja tycker de var lite billigt...

Så kolla noga innan du köper, de är inge roligt att köpa bil å så blir de massa krångel å extra kostnader.....

I för sig behövder de inte vara så, MEN....
misc100
Han uppger att han har 4 nycklar, full s-bok med stämplar fr tysk BMW verkstad, & alla tyska reg-papper. Är ältt skeptisk till bilen men funderar ändå på att åka och kolla på den. Kravet blir att han för besiktiga och regga den.

Har tittat på detta för att förbereda besök:
Länk

Dock så undrar jag om det är någon ide att åka till BMW-verkstad eller M-test och vad de kan ta reda för en?

Klart om någon skulle bo i närheten av Karlstad skulle jag uppskatta en snabbkoll det är ju trots allt några mil dit :)
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Jag tycker du ska kolla på bilen om du inte har så långt att åka, är den skit så är den, finns inte mycket att förlora på det.

Som alla andra redan sagt , köp inte bilen obes + oreggad.

Att göra en bildiagnos eller ett M-test verkar vara en god investering i det här fallet, kolla även upp milen så gott det går..
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Jag tycker du gör rätt i att åka och titta på den och i så fall låta han regga den, är allt som det sak så blir han av med bilen ändå!

Det är aldrig fel med att låta proffs tita på bilen om man är osäker.

Mvh Abbe

Länk
misc100
Verkar inte mattan mellan stolen och pedalerna photoshoppad? Ser ut som någon använt airspray verktyget och målat över mattan. Det är konstigt att mattan är oskarp medan resten av detaljerna i bilen är skarp. Eller är det något fel med mina ögon?

Länk

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Gula bilar är den kulör som hamnar lägst på prisskalan.
Sedan sitter inte höger bakdörr i bakkant i linje med resten av bilen åtminstone som det ser ut på bilden.' kolla extra noga och så att den ligger lika upp mot taket.
Men vill man bli kallad "brevbäraren" så är alltid en gul bil kul :))
Sticker ju ut lite extra.
Och som övriga köp ingen bil oreggad det är ett generalfel om man gör det enligt vad expertisen säger.

///MVH Hasso
Länk
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Kolla med BMW så att bilen verkligen var gul från fabrik, annars har man gått på en nit, gul från fabrik ser jag som en raritet alt. framtida samlarobjekt, omlackad till gul ser jag som ett klåparobjekt som inte betingar nåt större värde utan snarare värdesänkt.

I det här fallet betvivlar jag ändå på att den skulle vara omlackad, han använder ju begreppet Sonder-Lack osv och verkar insatt i detta, så det är nog lugnt, men bra att kolla ändå, kanske finns det fler Indiviudal-detaljer när man väl får titta på en lista.

-M5 E34 Limousine register Länk
Visa användare
431
JONTEP
318d Touring -13
Enl. annonsen så är den ej omlackad
Han har ju tydligen bokat tid för reg. bes. om 10 dagar, vänta tills dess & kolla vad han begär då.
Säljs den innan dess så dyker det upp nya intressanta objekt.

Ko
84
Kokerskan
Biarritz blau 540IM -00
Bra pris om den är ok, har en 96:a touring fast en 320, vilken jag köpte för ungefär samma summa, dock var den svart.
Mitt råd är att åka och titta på bilen, bilder ljuger oftast med tanke på att repor, bucklor m.m. inte syns så bra.

Ifrågasätt varför han vill sälja den oreggad?, det låter som sagt väldigt konstigt, men vem vet, han kanske har en logisk förklaring?, men håll i åtanke att INGEN och då menar jag INGEN säljer en bil utan att försöka tjäna en slant eller få ut mera än vad bilen är värd!, sen kan det hända att vissa sätter ett "sista pris" direkt, men detta låter ganska billigt ändå tycker jag.

Då jag har tittat på bilar så har jag dykt på exemplar som varit ramsneda, vilket är svårt att råda bot på.
Andra exemplar har varit fusklagade i färgen vilket syns då det finns en skarv emellan dörrar bl.a.
Otrevliga läten i växellådor kan vara en fälla och leder oftast till att man måste byta låda till ett dyrt pris man istället hade fått en "hel" bil för.

Så se upp med dina bilköp, en säljare berättar inte defekter för dig i onödan, dvs om du inte frågar så får du oftast inte några upplysningar om bilens brister, Alla bilar krånglar förr eller senare, frågan är bara hur stora kostnaderna blir......(har hittills inte köpt en totalt hel bil, man hittar alltid något som behöver repareras)

Annars är E36 touring en störtskön bil, skiljer inte så mycket från sedanen och sen är den lite annorlunda speciellt om den är gul.
Kolla efter rost i bakluckan, samt kabelstammen vid bagageluckans övre kant, den brukar bli skavd vilket gör att elektroniken krånglar bak.Om du hör ett knarrande eller en "fjäder som sprätter till vid start så är detta ABS:en som gör en koll så det är inget att oroa sig för, lyssna efter klonk i bakvagnen samt framvagnen oftast krånglar spindelleder och bakvagnsbussningar, trasiga ABS sensorer finns det gott om, samt lamdasonder som lägger av (ger vandrande tomgång och fel avgasvärden)....

Hursomhelst, lycka till bilen kan vara ett klipp oxå glöm inte det men var kritisk när du köper bil!

kokerskan

misc100
Finns det någon slags register hos BMW där man kan kolla ex chassinummer och ta reda på ursprungliga uppgifter såsom lackfärg mm.

Wow, tack för all hjälpsam info jag fått så här långt.

Enligt säljaren hade han gjort ett avgasprov och genom det fick uppfattningen att lambdasonden fungerade. Han uppger att det är inga klonk eller missljud. "Man köra över järnvägsspår utan att det kommer något missljud"

Lacken skall vara original från fabrik enligt säljaren.

Hur långe får man bruka en oreggad bil i Sverige? Han uppgav nämligen att han säljer bilen pga behov för större bil både då han är 2m och familjen upplevde det som lite trångt på deras bilsemester.

Säljaren köpte den av "vänner till familjen" i Tyskland som enligt uppgift skulle vara en kvinna. Denna bil är kanske inte den första biltypen som jag tänker mig en kvinna som väljer då den har M3 optik, "lite bättre än vanligt"-stereo, osv.

Intressant nog påpekade han förbigående men även som om det var viktigt att bilen hade gula dimljus (förstår inte vikten av det).

V-hjul har han inte men kan fixa.

Allt detta fick jag reda på och mera genom att endast ringa och säga hej och sedan lyssna utan att säga något medan han pratade i 10 min. Iofs när han pratade så kunde han detaljer kring lambda sonden, lacken, AC:n, mm som man tycker någon sällan skulle säga explicit om inte de visste något om bilar och BMW.

Detta var ingen solklar inköp men inte heller ointressant. Ligger nog mycket i att vänta tills den blir reggad. Som sagt säljs det innan finns det alltid andra alternativ.
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Ta bilens chassinummer och åk till en handlare och be om en utrustningslista. Där står det om det är Sonder-Lack, men det är säkert riktigt för den här säljaren verkar ju ha vissa kunskaper (för ovanlighetens skull), men jag litar inte på någon förrän jag sett ett papper.

Det finns tyvärr många som missbrukar begreppet "Individual" och det finns många falska "Individualbilar" ute på den svenska marknaden.

-M5 E34 Limousine register Länk
Kontrollera säljaren så mycket som möjligt (Kronofogdemyndigheten, Bilregistret m m): Jag skulle aldrig köpa en bil av någon som inte verkar vara pålitlig.

Anledningen till att han vill sälja bilen innan den är registrerad i Sverige beror förmodligen på att han inte vill synas i bilregistret. På det sättet kan han importera och sälja många bilar svart.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.