AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.381

525iA M20, Motorn går som en påse jordnötter

Hejsan, har sökt lite på forumet men ej hittat någon tråd med samma symtom.

Ok, jag tar det från början.
Körde för nån dag sen med väldigt lite bensin i tanken.
När jag kom till en korsning och saktade in, så dog den bara.
Vred om nyckeln igen och den startade direkt.
Tyckte att den gick lite dåligt (klenare och svarade inte riktigt på gasen), men jag var nästan hemma, så jag åkte hem och tänkte inge mer på det.

Dagen efter åkte jag och tankade, då hade den börjat gå riktigt kasst.
Bilen går "hyfsat" en par hundra meter, för att sedan dö av och tappa all kraft.
När den tappat nästan all hastighet börjar den skjuta hejvilt, hosta och harkla sig.
Kan även tillägga att någon tomgång har jag knappt.

Har kollat tändstiften och de var sotsvarta (allihop). (bytt, utan resultat).
Testat att koppla ur batteriet för att nollställa databoxen… fortfarande likadant.
Luftfiltret är hyfsat nytt och bör gå ett bra tag till.

Kan tänka mig att det har blivit stopp i bränslefiltret (vet ej när det blev bytt senast), har beställt ett nytt som bör dyka upp om nån dag.

Om det nu inte hjälper, vad kan det då vara?
Det har iofs. regnat konstant här i några dagar, kan fukt i fördelarlocket orsaka såna problem ?
Om lambdasonden skulle vara paj så höjs tomgången eller ?

(Är en fattig student och vill helst undvika dyra verkstäder ;-)

/Tacksam för alla svar

pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Du säger att stiften är sotsvarta? Isåfall tyder det på att motorn får för mycket bränsle, alltså är inte bränslepump/filter något problem. Jag skulle kontrollera temperaturgivaren på termostathuset om den fungerar, motorn verkar "gå på choke" hela tiden. Kolla också gummibälgen mellan insug o luftburken, samt efter vakuum läckage, använd startspray o spraya kring insug o slangar medans motorn går på tomgång. Höjs tomgången har du hittat ett läckage. Det vanligaste felet på M20, som orsakar "fet gång" är trasiga insugspackningar.

/Per
Nu spinner den som en katt igen...

Det var dock inget läckage nånstans, tack för svaret/tipset ändå.

Bytt luftfilter, bensinfilter, bytte till Bosch tändstift, (champion förut).
Tappa i en flaska me "avlagringslösare" i tanken, rengjort kontakter å lite annat i motorrumet.

En ny fråga dock: Min oljelampa beter sig som om den vore en stroboscoplampa när bilen är igång, (oljenivån är ok).
Vart sitter kontakten/givaren i motorn ?
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Varnar CheckControl också för lågt oljetryck? Eller är det bara den röda lampan som spökar? Om det bara är lampan som spökar är det troligen fel i instrumenteringen, kan vara en eller flera kondingar som behöver bytas. Om givaren är trasig ska både CheckControl och oljelampan varna.

/Per
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Glömde, som svar på din fråga. Oljenivågivaren sitter i tråget vid botten på oljestickan. Oljetrycksgivaren sitter på motorblocket på sidan, vid grenrörssidan.

/Per
Tack så mycket för svaret, det är bara lampan som blinkar.
Ska kolla så fort jag kommer hem, sitter i skolan nu.

/Anders
Arrrgh, nu är problemet med motorn tillbaka.
Den har gått perfekt nu i 2 månader. Men idag när jag skulle ner på stan och tippa på stryktipset, så började problemen igen.

Bytte olja i bilen nu under veckan, men det borde inte påverka detta tycker jag.
Under sommaren så bytte jag termostaten eftersom jag hade problem med att bilen blev aldeles för varm. Luftade systemet efter konstens alla regler och tror att jag fick ut all luft. Värme får jag i.a.f. inne i bilen och temperaturen stiger inte över mittsträcket.

Det som Per J skrev, att motorn verkar gå på choke hela tiden låter ganska troligt. Men hur kontrollerar jag temperaturgivaren på termostathuset? Kan en luftficka i termostathuset göra så att tempgivaren tror att bilen är kall?

"Längtar tills jag är klar med min utbildning och kan köpa en beemer av årsmodell 2000+ ;-) "
Weee, problemet löst "igen" . ;-)

Hittade en jordpunkt till motorn (tror jag) under oljefiltret som var nästan helt löst. I samband med att jag bytte olja och filter så rann det ner olja från filtret och la sig vid jordpunkten. Torkade rent och drog åt den och nu funkar beemern perfekt. För hoppningsvis så håller det i sig, min beemer lever lite i sin egen värld ibland.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Det är säkert felet. Fräscha jordpunker är A och O. Kolla också jordningen till Motronic, det sitter 2 jordpunkter på passagerarsidan i motorrummet, alldeles vid svarta plastlådan intill torpedväggen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.