AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.589

Panik...bilen la av helt plötsligt...

Sida 2 av 2
Visa användare
391
jacke
750 e32_89
ett tips,åk till nån verkstad som har ett riktigt diagnossystem att koppla in,det kan spara många sköna pengar istället för att chansbyta ditt o datt.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Så här lyfter man det elstyrda baksätet: Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
De hörs väl på namnet,den håller koll på villket läge vevaxelnstår i förhållande till tändläge,de sitter visst 2st en på varje sida.eller har jag fel ?

WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
De hörs väl på namnet,den håller koll på villket läge vevaxelnstår i förhållande till tändläge,de sitter visst 2st en på varje sida.eller har jag fel ?

Visa användare
133
Morgan_
750iAL -89
bilen ska in på onsdag då får dom ta en titt på det hela! tack för länken Erikw,ska kolla imorgon!
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jag har haft exakt samma symptom en gång. Då visade det sig vara glapp i säkringen till själva instrumentet i bilen.
En bränd säkring hittar man ju lätt, men en som glappar...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Paap Reeder
Hej Morgan!
Det bästa är att du gett dig fanken på att göra den tipp topp "oavsett kostnader". Heder åt den målsättningen!
Som danskarna säger: "inget kommer av inget utom dammet i fickorna".

Nu till din bil.
Om EML "uppför sig normalt" och inte tänds under färd kan man utesluta (med 95% -säkerhet) motorstyrningselektronikens elektroniska del. Jordfel är dock lömska. Kolla jordanslutningen framför boxarna under plastkåpan.
Kvar finns mekaniska fel typ kärvande gasspjäll, glapp i brpumpar o s v.
Lägger pumparna av sker det med ett visst hostande och hackande under minst 10 sek så det tror jag inte på.
Och framförallt som ngn sade ovan den borde gå på ena halvan i a f ty det är ju två pumpar.

Om den bara går på ena LLM och även den börjar krångla så kan symptomen bli som du beskriver.
När du nu får igång den och den går normalt så kan du lossa anslutningen till en LLM i taget. ECM- boxen på den frånkopplade sidan tar då värdena från den andra LLM och på så vis kan du testa att båda LLM fungerar.

Dör den på tomgång tror jag inte på nått fel i spjällmotorerna efter som dessa då står på "noll".
Verkar den däremot rosslig när du gasar från tomgång kan det vara ett kärvande spjäll.

I Leksand finns väl BMW-firman vid bron kvar ... Leksands motor?
Dom kan väl köra ett DIS åt dig?...eller har dom bytt till nått asiatiskt märke?

För att behålla DIS-minnet är det viktigt att du inte gör henne strömlös ty då raderas felkoderna.

Min lista:
- Batteriet kollas noga på kapacitet och jordning.
- Jordfel av boxarna men även "under ratten" där instrumentet jordas
- LLM
- Förrädiskt fel är tändningsnyckeln. Krånglar den kan man spänningsmäta en spole så man vet att systemet har ström
- Reläerna till ECM-boxarna (framme på hö flygel)

MVH /// Paap R
Visa användare
133
Morgan_
750iAL -89
Hej Paap...ja jag tycker det är värt att kosta på lite.bilen har bra historik och bara 2 tidigare ägare.1:a ägaren har fullservat den helt till 22000mil .den 2:a har kört 6000mil och har väl inte skött det så bra.så det var ett vrak (varenda slit del slutkört om jag säger så)när jag fick ta den billigt.men inuti ser den nästan ny ut o det har dom skött.inte en repa på inredningen och allt funkar på bilen.utvändigt så är den jedrigt fin i lacken men dock lite bubblor nere på alla dörrar men det ska fixas i vinter.

nä dom finns inte kvar men toyota tog den bästa bmw mekarn till sin verkstad så han ska kolla den imorgon,han ska även byta klockorna.Har även haft bilen på Dala Motor i Falun (bmw).det är nog som du säger nått jordfel lr nått sånt.bilen gick klockrent imorse till jobbet.ska ställa av bilen så fort snön dyker upp så jag vill ha allt perfa inför lacken i vinter.sen till våren ska det åkas.nästa projekt blir en e38 750 men den måste bli nåra år först ;)
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej!

Har du hittat felet?

Mvh Janne.
Visa användare
133
Morgan_
750iAL -89
hej,nä gjorde en diagnos men hittade inga fel där.men vi märkte att den tappade 1-2 cylindrar på tomgång.ska prova o byta alla tänddelar.tyckte det luktade ovanligt mycke bensin när man startade den.sen undrar jag om det ska vara ett väsande ljud när den står på tomgång? jag tycker det väser från högersidan bara!

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej igen!

Väsande?...Kanske packningsdefekt(insuget?) på den sidan?Dvs motorn tar in luft på "fel ställe s.a.s.
Hur ser stiften ut på den "väsande" halvan?

Har aldrig "rotat" i tolvor,vet bara att en f.d. granne hade en 750i "över en dryg sommar"..Den väste inte,bara lät "stor maffig motor" vid start...Hörde aldrig av något väsande iaf.

Det var nog svårt att höra om den gick på alla cylindrar,iaf i startögonblicket under oktoberkylan och minusgrader utan motorvärmare :)))

Mvh Janne.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Kan det inte ha varit dålig soppa bara? kondens eller ngt annat skit?
Hoppas det inte återkommer.

/Christofer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.