|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Tar ett exempel. 320 -01 med M paket, svensksåld, 6500 mil. Den kostar ca 180 tkr. Vad skulle en likadan bil som är importerad från tyskland kosta/vara värd i Sverige? | |
|
kolla själv på www.mobile.de ..sen får du lägga på 10-15k på d priset för att ha den körklar här.. // Daniel "E46 Coupe snart kanske om jag hittar nån" |
|
| kollade o ja hittade 2-3 billigare. men som du sa, man får lägga till lite + plus att värdet sjunker minst 15 tkr om ja inte har helt fel.. | |
| Och icke att förglömma försäkringskostnaderna som är högre på importbilar. | |
|
Och värdet när du skall sälja den importerade är betydligt sämre. Många handlare totalvägrar att byta in importerade bilar överhuvudtaget..... /B |
|
| Försäkringen är inte högre hos alla bolag, några gör skillnad och några gör det inte... | |
|
Varför är försäkringen högre hos vissa bolag då? är de just bara för att de är en "import"? Händer ju inte mera bara för att de är en import bil direkt.. |
|
|
LazerEye: Det är väl förmodligen just det som det gör, de går ju bara på statistik och där ligger importbilarna sämre till. /markus |
|
|
Antagligen ligger importbilarna sämre till hos försäkringsbolagen p g a de vandrar genom många händer (folk som vill göra vinst) och de kanske inte sköter dem så bra alla gånger. Fullt naturligt. |
|
| Det här med att försäkringen är högre på import ska vara en skröna har jag hört. Enligt lag får inte försäkringsbolagen inte diskriminera en bil bara för det är import. | |
|
Slöarton: välkommen till verkligeheten... Varje försäkringsbolag gör en "riskanalys" för varje bil och sätter pris därefter, det enda dom är SKYLDIGA att göra är att erbjuda trafikförsäkring ( till en premie dom själv sätter baserat på "riskanalysen") Det är nog bara en tidsfråga innan bilar får olika premier p.g.a. av färg OM det går t.ex. att statistiskt "bevisa" att röda bilar krockar oftare än blåa.... Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
| Jag har erfarenheten av att äga ett par importbilar och ett antal svenska BMW. I mitt fall så var min gamla 318IS -93 ett X antal tusen dyrare än den sv-sålda M5:a jag hade t ex. Man tycker det borde vara tvärtom. Dessa båda bilar var försäkrade hos länsförsäkringar. | |
|
Innan jag köpte min import så var jag sugen på en svensksåld. Kollade upp vad försäkringen skulle kosta till den. Fick precis samma pris på den som på min import. Detta var hos folksam. |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
hej! generellt är E46 dyra i tyskland, så det lönar sig endast i undantagsfall att importera sådana. speciellt om du pratar lågmilare med liten motor, då är de säkert billigare här hemma. de är helt enkelt för populära i Tyskland! så om du tvekar, köp en svensksåld! mvh Johan |
|
GM: Länk ;-) /Udo Dirkelsniff |
|
|
När jag ringde IF och frågade om varför det skiljer, sa de att importerade ofta har dyrare och attraktivare utrustning än de snik-svensksålda. Stämmer säkert, men jag tror att klientelet som köper importbilar ofta är ovarsammare med bilen. Eftersom det är gruppen som man sätter premien efter, så hjälper det inte om man som individ är lika rädd om bilen oavsett om den är import eller inte. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Får bilen nu på onsdag.. Jag lade försäkringen på syrran, hon har lite mer bonus än jag. Det blev länsförs. eftersom vi har vårat hus och farsans bil på läns... Ska betala 5035 per halvår... Rimligt? 320 -01 M-paket, SVENSKSÅLD, 6000mil.. | |
|
Förresten, bilen kostar mig 180 tkr, va säger ni om det? Hittade ett par kopior på mobile.de. Länk Länk Länk Länk Observera, min är manuell, har alcantara klädsel, nya vinterdäck, ej soltak. |
|
|
så här e re. importbilar e dyrare. aledningen till det är det erik w va inne på med utrusting bl.a, även så är det en sämre skadestatestik på importbilar va gäller vagnskada men framförallt stöld, d.v.s att importbilar är inblandade i mer stölder och bedrägerier än svensksålda bilar. har varit med om skillnader på 6-7000 på likadana bilar men skillnaden är import.. givetvis är detta extremfall på t.ex en bmw 325 -95 på en kille som är född t.ex. -89 så den kostar ungefär 25-30000:- /år med import och c:a 17-18000 vid sv-såld. |
|
|
Är killen född -89 så tycker jag det verkar konstigt att han överhuvudtaget skall försäkra en bil eftersom han inte är gammal nog för att ens övningsköra :) Skillnaden mellan import och svensksålt kan ibland vara över dubbla premien. Anledningen är helt enkelt att skadefrekvensen är mycket högre på importerade bilar. Dock kan denna premien ibland balanseras ut efter att bilen varit något år i Sverige. |
|
|
Hej, Kan inte hålla med om att Importbilar skulle vara sämre skötta än svensksålda. Många beställer bilar från Tyskland då dom ofta har utrustning som kan vara svåra att hitta i Sverige. Min fullutrustade BMW 330IX imorterades som demobil direkt från BMW Tyskland o hade gått 700 mil. Bilen är extremt välskött o jag fick en bra försäkring hos IF ( betalar 6100:- per år helförsäkrat ) efter att ha kodat om nycklar o stöldmärkt bilen. Visst, vissa försäkringsbolag vägrar nästan att försäkra importbilar genom att sätta extremt höga premier ) o frågan är om det är pga. av ökade risker eller dolda avtal med svenska bilimortörer. Tror faktiskt på det senare.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.