|
|
|
|---|---|
|
Hej På forumet pratas det ofta om priser på bilar. Det kan vara att man hittat en man vill köpa, nyligen har köpt, att man ska sälja eller precis har sålt. Ofta går dessa diskussioner som katten kring het gröt eftersom det sällan är någon som tar bladet från mun, och talar om vad priset är. Vad är faran med att prata öppet om priset? Tror det skulle ge en skarpare diskussion och även tillföra kunskapsbanken en hel del. En beskrivning av en bil följt av frågan om eventuellt pris?, skulle bli mycket bättre om priset bifogades och frågeställningen istället blev; är det ett bra pris? Fler än jag som tänkt på detta? | |
|
Jag instämmer! Mvh, Kalle _____ Bilen: Länk |
|
|
Kalle du skyltar väl inte direkt med inköpspriset på din bil i dagboken? ;) Jag tror att många anser att vad de gav för en specifik vara/bil är mellan dem och säljaren. Lite larvigt på ett forum egentligen, men förståligt. Ungefär som att folk lika lite är intresserade att diskutera sin lön. Det är väldigt svenskt på något sätt. |
|
|
Acey, Nej det gör jag inte, men det vore trevligt om andra gjorde det! :-D Vad jag menar är att idén är mycket bra! Om sedan folk nappar på den och "vågar" berätta slutsumman så är det kanon, men det är nog många som avstår av diverse själ. "Jag tycker om knark, men jag vill inte att DU ska hålla på med det!" :-))) Mvh, Kalle _____ Bilen: Länk |
|
| Själ? "Skäl" ska det naturligtvis stå! | |
| Förstår vad du menar och håller med :) Men förstår även att folk inte gör det. | |
|
Vill man verkligen skylta med vad bilen kostar i inköp? Hur kul är det sen när man ska sälja och man ser aha han köpte sin bil för 50K och nu tror han att han ska få ut 45K...... Man kanske inte vill skylta med hur mycket pengar man lägger ner på bilen kan ibland uppfattas lite arrogant kanske? Robert Lundberg: Vissa av de inlagda värderingarna har faktiskt kompletteras med ett slut pris inte många men några. |
|
-BeeMWe- |
Jag pratar aldrig priser för det är så många som tänker "köpte han den för 1000 så kan han juh inte sälja den för 2000!!" Även om jag nämnde det i min senaste värderingspost så är det ett undantag om dskussionen inte mynnar ut i att den tas död på. |
|
Jag brukar inte säga vad jag gav för bilen, jag kan säga det till de som jag vet är intresserad av själva bilen, hur den går, hur långt den gått, årsmodell etc etc.. 90% av människorna som frågar är bara intresserad hur mkt man har gett, det som är tråkigt.. Typ: "Köpt ny bil? .. Japp! .. Vad kostade den då?" Mvh Per |
|
|
Robert L : Blygsam presentation du har i din användarinfo :)) Lysande! /Lazze Länk |
|
|
Känner igen problemet P3r. Att tala om vad man betalt, det är ju nästan som att skjuta sig själv i foten. Vet att flera bekanta gjort så när de köpt bil till bra pris och sen vet ett helt samhälle vad de betalat för bilen = osäljbar lokalt till sitt rätta värde. Folk tänker "har han bara betalat 70 för den och nu ska han ha 90?" Få kalkylerar med att det kanske var en billig skrothög som sedan renoverats för tiotusentals kronor. Jag berättar aldrig vad saker jag köper kostat, förutom verkstadsbesök och reservdelar, däremot är jag inte främmande, om någon seriös frågar, att tala om vad bilen sålts för, när den väl är borta. -M5 E34 Limousine register Länk |
|
| Alltså, vad JAG sålt den för, när den väl är såld, menar jag sist där. | |
Helga |
Håller med föregående talare. Berättar aldrig vad jag köpte bilen för. Måste betyda att har jag gjort i mitt tycke en bra (mindre dålig) bilaffär så har näste man detta att gå på och slutkontentan blir givetvis ett lägre pris än jag kanske skulle fått om mitt inpris var hemligt. Min första bil en Amazon Sport. Gav 7.000 kr, för den. Efter 7 år och 15.000 mil senare så är jag tillbaka hos samma bilhandlare för att köpa en 244 GLE. Han tittar på Amazonen och känner igen den och frågar: Vad fick du ge för den. 8.000 säger jag. Jag kan ge dej hälfen säger han då. Inbillar mej att jag tjänade 500 kr. Eller mao så tappade den bara 3.000 kr. på 7 år och körda 15.000 mil. Men detta var år 1980 MVH Helgas man från västkusten. |
|
HD91: Jag menade inte när jag säljer bilen, jag menar i allmänhet.. typ på jobbet har jag fått den frågan minst 20ggr, hur mkt bilen kostade.. Det är den första grejen alla(nästan) frågar om.. det som är tråkigt Mvh Per |
|
kilroy |
Prisfrågan kan möjligen vara intressant som en vägledning när det gäller prisnivån på en speciell modell. För övrigt så är det slutgiltiga priset helt och hållet ett resultat av hur angelägna parterna är att komma till affär. Till viss mån beror priset också på hur "duktig" man är som säljare/köpare. Den presumtive köparen som står och dräglar över bilen han ev. ska köpa är ju naturligtvis ett lätt offer för säljaren som då naturligtvis visar sig ovillig att sälja.Töntargument nr 1 när det gäller priser - "Min bil är faktiskt värd det som jag begär". Den säljaren visar att han inte förstår vad en affär egentligen går ut på. Bilen är bara värd så mycket som du i en given situation kan få ut för den.Töntargument nr 2 när det gäller priser - "Prutat och klart". Samma sak där, den säljaren begriper inte vad en affär egentligen går ut på. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.