AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.264

Stötdämparbyte E34 Touring

Kom bara på att när jag bytte stötdämpare bak på en E34 Touring så var jag tvungen att riva "det mesta" i bagageutrymmet, för att komma åt de övre infästningarna på stötdämparen/lagringen.

Ska detta verkligen vara nödvändigt??
En JÄVLA massa jobb i onödan och mycket japsplast som kan gå sönder...
Skall just byta på min så det vore bra med tips, om man inte behöver ta bort allt...

Camata: var du tvungen att ta bort den tygbeklädda "sidomattan" den som sitter på båda sidorna mot ryggstödet, hur tog du bort de.

Har någon en sprängskiss på stötdämparna fram!

///Thomas...
Jag tog bort luckorna baktill, plastlistluftintagssakerna upptill, några plastnitar, låsningsförankringen till sätena, bröt bort denna "tygbeklädnad" (som fö är steeeenhård!), tog bort gummibiten och först DÅ kunde jag skymta de tre muttrarna...
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Jag undrar jag också om det verkligen är så krångligt på Touring. På sedan är det busenkelt, bara lossa ryggstödet så ser man muttrarna.

/Per
Skall kolla upp det...tack för beskrivningen "camata"
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Molte: Du måste lossa sidorna..det är bara att sätta sig i bakluckan och räkna ut hur man får loss.och svära över att man inte har en sedan istället..som Camata skriver börja från luckorna..det är lite jävligt att att få bort plasten mot rutan utan att det går sönder någon hake..sedan får du bryta loss försiktigt plasten där bältet går ned..skruva även bort lastförankringsöglorna..vik upp öglan så pillar du bort en plastbit så hittar du en skruv, jag har haft bort 2 ggr på min..men tycker nog det är värra att få tillbaka..jag lossade inte ryggstödet det räckte med att fälla ned..var försiktig så går det bra
gto80: aha plast bit vid öglan, det var just där problemet låg...skall kolla med lite bättre ljus så ordnar det sig nog.

Tackar..
Jag glömde att nämna om lastkroken nedtill på den här stenhårda plastbiten!
Om du "väcklar" ut ögglan så sitter där ett plastlock, pilla in en liten sak för att dra upp plastbiten och mata sedan in insexnyckel där! =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.