|
|
|
|---|---|
|
Jag upptäcket för en vecka sedan att plåten runt dörrstoppen på förardörren, har spruckit. Jag åkte till ortens bilskadereparatör, som svetsade sprickorna. Det såg bra ut. Nu är sprickorna tillbaka igen! Jag ringde reparatören (mycket seriös person). Han sade att han misstänker att dörrstoppen (dvs pinnen som går in i dörren) kärvar och fastnar på väg in, med följd att plåten bryts sönder. Han rekommenderar att jag köper en ny dörrstopp och att dörren därefter svetsas igen. Har någon råkat ut för detta och framför allt, hur löste ni problemet??? Tack! / Erik PS. Har kollat tidigare inlägg, de gav inte tillräcklig info. DS. | |
|
Hej, min bil är svetsad och dörrstoppet var också trasigt. Lars |
|
|
Standardfel på många E32 och E34. Man har använt för tunnt material i dörren i kombination med att skruven lossar: Länk Min E34 har också sprucket, jag har tillverkat en plåt som ser ut ungefär som den på bilden. Jag gjorde den av 2mm rostfri plåt och lät den gå "om hörnet" för att få upp styrkan i den. Jag lät den också vara högre än den på bilden, samt fäste den även med två plåtskruvar. Min dörrbroms var inte trög, så det var inte därför det sprack. Att bara svetsa ihop det (utan plåt), gör att det kommer att spricka igen pga att materialet runt svetsen påverkas av värmen. Jag skulle rekommendera att tillverka en plåt som jag har gjort. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Erikw: har du någon ritning? | |
|
Länk Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
|
Bara lite funderingar: Är problemet att dörrstoppet sakta men säkert "rycks" igenom dörren från insidan? Visst kan man börja spåna i kraftflödesteorier men kan det då verkligen hjälpa såpass mycket att förstärka på utsidan? Är det inte bättre att göra det på insidan? Som erikw påstår, jag tror att det ligger mycket i att skruvarna lossna med tiden och börjar glappa. Bara lite funderingar... Men visst är problemet det motsatta, dvs. att skruvskallarna åker in (vid stängning) då är jag helt med på kalaset |
|
|
Det är "smällandet" i dörrstoppet när det är slitet som gör att dörren går sönder. Smäller det i dom två fasta lägena, BYT innan det är för sent! Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
|
Det är "smällandet" i dörrstoppet när det är slitet som gör att dörren går sönder. Smäller det i dom två fasta lägena, BYT innan det är för sent! Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
| bara att ut o mäta o lämna ritning till lasergubben på jobbet, bjuda han på mycket fika, väldigt mycket fika, sedan har vi ett gäng förstärkningar, jag ska kolla närmare på detta, återkommer när jag har en hög - om nu detta är idiotsäkert att det funkar (vill inte stressa upp lasermannen i onödan) | |
|
áááhhh nu börjar det lossna, det blir liksom hårda "snäpp" av dörrstoppet, kanske i kombination med lite lösa skruvar. Slutsats: ny dörrstopp + förstärkning! ska snacka med lasermannen när jag besöker mitt jobb, det finns även nackdelar med tjänstledighet, man ska göra 1000saker när man kommer till jobbet nån månad/år |
|
| Mina hårda snäpp gjorde att hela skiten lossnade och passade på att böja sönder skenan som rutan löper i. Det var mycket krångel för att byta den vill jag lova. Åtgärda innan det går så långt är min rekommendation. | |
|
Verkar alltså finnas flera orsaker till att det spricker, min dörrstop var och är mjuk och fin, men skruvarna var lösa. Jag gjorde en cad-ritning på min plåt, jag ska kolla om jag har kvar den. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Ja kolla det är du hygglig! Min bror har möjlighet att tillverka plattan. Med vänliga hälsningar Erik Mail: 2002tii@home.se |
|
|
kan meddela att samtliga mina skruvar på dörrstoppen var i princip lösa! /RÖKNING DÖDAR -skrev nån på ciggpaketen, då har de ej provat detta forum!\ |
|
|
I dag reparerade firman dörren på min E34 för andra (sista hoppas jag) gången. De tog lös dörren, svetsade runt hålen vid dörrstoppen (där fanns många sprickor) samt bytte själva dörrstoppen. De fäste den med vanliga bultar med större brickor än vad BMW:s bultar har i diameter. Nu känns plåten väldigt stadig, inget flex som tidigare. Dessutom går dörrstoppen klart lättare och ger inget ljud alls ifrån sig. Så ett tips: håll koll på plåten vid förardörrens dörrstopp, och byt dörrstoppen i tid. Den kostar ca 250 kr på BMW och är ganska lätt att byta. Så slipper du kanske svetsa i dörren du med. |
|
|
Nu har jag bytt dörrstopp även på höger bakdörr. Den började kärva, och det är bättre att byta förebyggande. Jag provade även att ta lös och smörja upp dörrstoppen på vänster bakdörr, men den fortsatte kärva. Problemet med dörrstopparna verkar bero på att mekanismen rostar. Dörrstoppen löper mellan två hjul, vars axlar är fjäderbelastade. Axlarna och hålet i hjulen rostar och då börjar det kärva. Det om dörrstoppar. Slutsats: byt i tid så slipper du svetsa. Dessutom blir känslan att öppna och stänga dörren som ny igen. |
|
|
Hej, Är det någon som känner till var man kan få tag på förstärkningar till dörrstoppen i Sverige, eller möjligen en ritning över lämplig förstärkning? Har hittat på Koala Motorsport i USA, men 70$ i transport känns lite onödigt. Mvh Ola |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.