AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
849

Kamkedjan har gjort sitt?

El
153
Eliardsson
540IA -93 E34
Bytte vattenpumpen i helgen & hörde då att det rasslar rätt rejält när jag startar samt varvar upp den lite. Det verkar komma framifrån vid kamkedjan. Bilen har precis gått 20,000.
Är det dag för byte? Och kan nån vänlig själ ge mig lite tips på verkstäder som man kan lite på, bilen står på Kungsholmen, så nån verkstad i närheten skulle vara kanon.
När jag ändå skriver, vad kostar en sådan operation?
Alla tankar och tips är välkommna.

MVH Tony

Häftig motor,häftiga priser...!!!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Inte kedjan till oljepumpen som låter och oljepumpen som "hänger" lös, men det kanske du har koll på förut.???
Standard fel på långmilade BMW V8 ttor

Annars går det ev att byta ut kamkjedesträckaren om det är den som spökar och är sliten ?? Kamkedjebyte tillhör inte vanligheterna och borde funka 20.000 utan problem normalt.

///MVH Hasso
Länk
El
153
Eliardsson
540IA -93 E34
För mindre än 2 år sen så kollade jag oljepumpen och den satt så klart lös, jag hade på locktite och drog åt, så jag vet inte om de skulle ha lossnat igen? Svårt att tänka mig det, eller?
Den går lite oroligt på tomgången & det kan väl ha med att kamkedjan har blivit förlängd eller?
Tänkte jag skulle ringa runt till lite verkstäder och höra, jag bor i Uppsala men bilen står i sthlm och jag vet inte om jag törs köra den hit. Jag känner inte till några bra verkstäder i sthlm ?? Hjälp

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Bil o Motorteknik Per Larsson 08-7110687 enligt gulan. Är väl den som är bäst på BMW i 08 området vad jag förstått.

///MVH Hasso
Länk
El
153
Eliardsson
540IA -93 E34
Är det nån mer som har haft liknande problem, så får ni gärna skriva om hur ni gick tillväga.
Och jag får tacka Hasso så mycket för hjälpen.

Visa användare
284
halvgute
530i Touring-93
Jurgen Weiss Racing håller bara på med Bmw:s;dom bor i Tyresö.

Tel:08-7454798.

¤¤¤¤¤¤¤Iron Maiden¤¤¤¤¤¤¤
El
153
Eliardsson
540IA -93 E34
Jag ringde dit Hasso rek. mig, han skulle ha strax över 9000:- inkl. moms.
Så det blir nog dit jag tar den.
Jag pratade också med Novation här i Uppsala, men de har ju ingen som helst verklighets uppfattnig om vad man kan ta, eller så vill de inte ha vissa jobb. De skulle ha 18000:- för samma jobb.
För 2 år sedan frågade jag om de kunde byta plastkulorna i min låda, de skulle ha 16000:- för jobbet. Skandal tyckte jag, så jag & en kompis bytte dessa på 3 timmar, kulor+packningar(Burträsk) 250:- + oljan. Snacka om timpenning de måste ha...

Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
De har som sagt ingen verklighets uppfattning på Novation i Uppsala. Tråkigt men sant! Kommer alldrig att lämna bilen dit. Däremot rekomenderar jag STARKT Perre på bil och motorteknik i huddinge! Otroligt duktig herre!

- H U M A N R A G E -
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.