|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Ja du menar väl Etanol. Har själv ingen erfarenhet av det,så jag kan inte uttala mig. Fungerar det som Racebensin så går det utan att sänka tändningen så mycket. Men går det verkligen att ställa SMT6an på det låga lambda värdet som Etanol har? |
|
| Nu har ju inte jag satt mig in i smt6an alls, utan bara legat och torr provat programet i datorn, men "-12 till 12" är omfånget jag har i mitt program. | |
|
bmw-andreas: Det är inte etanol syftar på, däremot ett annat kolväte blandat med diväteoxid.... Oktanhalt på detta är 103. Nu säger jag inte mer förrän jag har provat! Men jag lovar att återkomma med resultat när jag har testat... SMT6 kan inte justera sig själv mot lambda... bara logga... Du som vet, när man "sänker" tändningen, vad händer rent fysiskt då? Tänder man längre ifrån ÖD eller närmare ÖD? Har man alltså mer eller mindre förtändning mot ÖD än orginal? Vet att det finns två teorier om detta, så förklara dig noga!... MVH Martin |
|
|
Sänka tändningen menas att den tänder senare, dvs mindre förtändning. Håll koll på vad du ska för lambda värde med det bränsle du ska köra på! |
|
|
bmw-andreas: Hummmmmmm... Men säger man inte att man backar tändningen ett visst antal grader? Alltså vevaxelgrader, om man som du då säger har mindre förtändning så har man ju inte backat tändpunkten ett visst antal vevaxelgrader utan senarelagt tändpunkten ett visst antal vevaxelgrader... Backar man inte tändningen för att bränsle/luftblandningen inte skall självantända p.g.a. det högre trycket och högre värmen? Tänder man senare (mindre förtändning) som du skrev så kommer man ju att trycka ihop blandningen och höja temperaturen ännu men innan gnistan kommer... -Hellre gammal å rapp än ny å slapp- |
|
|
Backa tändningen = backa tillbaka tändningen mot ÖD! För tidig tändning kan orsaka spikningar eftersom du har tänt gasen förtidigt som då både ökar i tryck och temp innan ÖD. Vid för hög temp/tryck självantänder resterande gas framför flamfronten och resulterar i spikningar. Nåt åt det hålet iaf. Diväteoxid :) = Vatten! Du ska väll blanda med mettis antar jag. Lamda värde 1 är alltid lamda 1 vid stökiometrisk förbränning! Sen om man vill ligga högre/lägre vid hög/låg last är ju som vanligt. Detta är iaf mina erfarenheter från etanolinblandningar i bränslet! AFR är något annat, det var kanske de du mena Andras. BMW-Izze: Eftersom jag förstått att du är rätt så händig, varför säljer du inte den där smt6 och skaffar dig en MS i stället. Hemsida: Länk |
|
| BMW-Izze: Jag vet inte varför men det var så jag förstod i en annan tråd jag läste. Det verkar som om ingen har ett bra svar om detta, så man får väl prova och se.... | |
|
Precis som Spretten förklarade! Och jag menade självklart AFR. Mvh Andreas |
|
| bmw-andreas: Vad är AFR förkortning av? | |
|
Air fuel ratio |
|
| E85 är det izze snackar om skulle jag tro | |
| 3riksson,du måste fixa bilen, vill veta om den verkligen spann på 5:an ;) | |
|
E85 = etanol (med 15% 95oktan soppa). Och etanol skulle han ju inte köra. Så jag tror mer på metanolen som Spretten sa. ///Jesper BMWCS #5494 |
|
|
jimboo: det spann något grönjävligt! TwinTurbo=Twice the fun :D |
|
| jimbooo: hejsan, ja visst ska den igång, fixa ett nytt block och få ekblom att inse att han har blåst mig så jag får tillbaka lite pengar såjag kan köpa delar så mer än gärna =) | |
| BMW-Izze: Har du skickat kolvarna? E lite sugen på att få ihop motorn nu..... | |
|
Man kan backa tändningen 2 tänder med SMT6 (har du 60 tänder blir det 2/60*360grader = 12 grader). Men som jag skrivit förut och nu skriver en gång till. Så länge du har fördelare på bilen och givare på veven (eller kammen) så kan du köra SMT'n som ett riktigt sprut och justera tändningen precis som du vill utan inblandning av original styrbox. Läs devolopers manualen för hur ni skall koppla i detta fall. |
|
|
om man först sänker tändningen 2kuggar genom att flytta givaren till trigerhjulet och sedan höjer tändningen tills laddtryck kommer därefter sänker till tot -12 borde det gå att sänka totalt 24 grader med en SMT6 box om man får det rätt. Så egentligen borde tändningen inte vara något problem om amn inte skall ladda riktigt mycket. |
|
| Varför går det bara att backa 12 garder, går ju att backa t.ex 22 grader i mitt program..... | |
|
BMW-Izze Hur går det med kolvarna har du satt dit de ännu ? ..//zacka Kör: Opel calibra Turbo Bmw 520i Bmw M535i Bmw 323i |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.