|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjenare! Funderar lite här på hur jag ska göra med inkoppling av SMT6 på min M30b34 (E28 535 -86). Denna motorn har, om jag fattat det rätt, inget tgiggerhjul med 60 tänder och 2 borttagna tänder. Det som finns är väl endast en givare fram på vibrationsdämparen, och två vid svänghjulet. Vad är dessa givare till? I PerfectPowers manual syns även att man ska koppla in SMT6:an mellan ECU:n och tändspolen, inte mellan vevaxelgivare och ECU !? Vad säger ni om detta... Vet att det är folk som har fått det att fungera så jag väntar mig lite svar!... -Hellre gammal å rapp än ny å slapp- | |
|
sancka med ekblom? eller be mig kolla upp nått =) Har inte kollat nått alls på mitt än =) |
|
|
Eller sälj junket innan du skottar motorn pga det :-) Länk |
|
| är det inget bra? | |
|
Yeaahhh... Elvis is back in da house, and he has spoken......... |
|
| Här ska vi inte skrota någon motor, de har iallafall inte de som fått det att funka gjort! Klart att det funkar om man gör allt rätt, kolla bara på killen med kompressorbilen, det har inte blivit något skrot där inte! Klart att man väljer ett Autronic SMC som ni på PPF förespråkar om man har gott om pengar, men det är lite tufft att lägga närmare 20k kr på ett sprut om när man är 17år! Eller hur? | |
|
Någon kan väl åt minstonde svara på vad de olika givarna är till för?! Eller? Så jobbigt kan det inte vara att förklara! Kom igen nu. 3riksson: Kan diskutera lite SMT på MSN:en nån gång... |
|
|
Izze: Jag bara skojade. Faktum är att M-coupen säkert skulle fungera likadant utan SMT, oavsett om ägaren tror det eller inte. Hans styrsystem är adaptivt och det är bara att byta till större spridare och svarva en ny massmätare med lämplig area. Länk |
|
|
Bäckis: Hur har du tänkt dig att en bil ska gå fint på tomgång med säg, 100% större spridare än orginal? Att det kanske funkar vid 1 bar är logiskt, men går inte bilen fett på tomgång med 100% större spridare så vet jag inte när en bil går fett! Jag kommer att köra med 6 st extra spridare på 300cc. Dessa kommer att styras av SMT:ns extrarspridarfunktion. Dessa är det inget problem att få kontroll på. (finns 128 rutor att mappa i). Tändningen skall också backas med SMT, vet hur, men inte hur jag ska koppla... Det är det som är problemet! Kan inte någon tala om vad givarna på m30b34 är till eller är det så ILLA att INGEN vet detta?! |
|
|
MSN diskution med 2Ekblom" --- finns två kontakter bak mot torpedväggen, det är två givare som sitter i sprängkåpan som har med tändningen att göra .qzr säger: dessa två givare har likadana kontakter med samma färg .qzr säger: och om man förväxlar dessa så startar inte motorn --- |
|
|
Du har gamla motronicen, då fungerar det inte och backa tändningen med SMT6. Tala med en som heter Anders Elenius, han brukade SMT6 på gamla motronicen. Då klarade han bara av att styra bensinen. Gamla motronicen är den med 2 givare på sprängkåpan til växellådan. En givare gir TDC och den andra är en speed reference sensor. |
|
| funkar alltså inte på min heller? | |
| Jodå, ekblom löste det på ett annat sätt. ALLT finns att läsa in tråden "Koppla SMT6 på m535". Har nu läst denna tråd och fattat hur jag ska göra! Skönt att någon ville dela med sig av sina kunskaper! Det gillar vi! Du har alltså de rätta kopplingara på din bil eriksson. | |
|
Stämmer att gamla motronicen har 2 givare på växellådan. Såg att någon hade löst problemet med att backa tändningen på gamla motronic. Så det går nog. Blev trött på SMT:n och köpte ett riktigt styrsystem jag istället. Men min 325:a gick fint och snällt med 0,5bar när jag använde Smt6 +mapsensor och bara använde bränslesidan. Mvh:Anders Elenius |
|
|
Izze: Löste Ekblom något då? Nya ägaren till hans gamla bil köpte just nya kolvar till motorn då det var 3 st som gått bla. Om du monterar 100% större spridare och följer efter med LMM så går bilen bra direkt. Problemet när man har gamla systemet med klaff är att det kan vara svårt att tillverka en med tillräckligt stor area då det inte finns någon större än den från 745 att tillgå. Jag vet vad jag pratar om, inga gissningar. Länk |
|
| BMW-Izze: Men måste man inte ha en extra tändmoodul, om man ska backa tändningen. Eller gör några över byglingar i boxen... | |
|
hejsan, för det första är det inte så lätt att köpa grejor av ekblom, för man hör 100 olika saker på en dag av både han och andra människor som vet nått om den bilen. En påstår ju att han bara laddade fullt lista repan utan att "mappa" den och han själv säger att han hade fixat soppan så det räkte osv osv, enligt mina teorier så visst han mera än han erkänner iaf, men det är som sagt bara mine terorier. Och det är så här 1-2 kolvar (3an och 4an) har spikat sönder där packningen gick sönder så det kanske finns en förklaring där + att toppen hade en "grop" just där packningen hade gått, den tredje kolven som var "slut" (1an) hade släppt ett "korn" i kanten som hade smällt fast precis högst upp i cylindern mot toppen. Och eftersom han inte hade nån sqiush kant heller så skiter jag i hans hemma svarvade inte ens vägda och balanserade skit, utan gör det seriösst istället så att det håller mera än "en kväll" Och aggregat vägrar han att stå för, för neeeeeej då han hade inte en aaaaaaning om att BÅDA aggregat var totalt jävla sop slut. Och dom måste ha dödats av avgaserna om han nu inte hade ordnat tändingen och soppan ordentligt (vilket han säger att han har gjort) men hur har grejorna rasat då? Men åter till ämnet är det SMT6 som har ställt till det eller är det herr ekblom själv, jag tror ju mera på det sistnämda. |
|
|
För att få ut ca 500hk ur en M30 måste du ladda 1-1.5kg, och då måste tändningen backas ca 20 grader,för att det inte ska spika. Om du inte ska åka på Racefuel hela tiden. Och har nu inte tändningen vart backad minst 20 grader så kan nog vem som helst räkna ut att den spikat sönder, kanske dels för mager blandning samt för hög tändning. SMT 6 funkar säkert upp till 0.5 i ladd,om nu inte nån fixar så det går att backa tändningen mer,eller om nu inte motorn har knacksensorer. Mvh Andreas |
|
| Varför kan man inte backa tändningen så mycket? | |
|
Är väl max 8 grader man backa med SMT6 |
|
|
bmw-andreas: Det finns andra vätskor man kan spruta in i motorn som kyler 3ggr bätter är bensin och som hjälper istället för att backa trändningen JÄTTEMYCKE... Kommer att testa detta, men vi får väl se om det håller.... erikk: Hur ska man då lösa det där med att backa tändningen, utan att använda modul eller göra de enkla ingreppen i boxen? -Hellre gammal å rapp än ny å slapp- |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.