|
|
|
|---|---|
|
har fått fel på e36:an :( har under hela sommaren hört ett klonk när jag kört över ojämnheter, inget mer! skulle köra upp till stcc finalen igår med 3 pers till i bilen, det slutade så illa att körde vi i 50 så slingrade bilen sig som om det vattenplanade hela tiden! vi hissade upp den och såg att vänster bak hjulvinkel var helt sne, däcket pekar ut från bilen i bakkant, toe in/out är det väl rimligen? iaf så när man sparkar på fälgen så glappar främre bärarmsbussningen, den som sitter i golvet framför hjulet! däcket är även det snedslitet...höger bak är perfekt, hörs inga missljud härifrån, vinkeln är rak och inget glapp...plockade ner bärarmen igår och fick ut bussningen som inte ser särskilt slut ut, men det kanske den kan vara ändå? skall iaf byta den och stötdämparfästet då jag läst mig till att det också kan låta så om det går sönder..min fråga är nu, är stötdämparfästet och topplagringen samma sak? eller är det två skiljda saker? om det är så, bör jag byta båda två? har tänkt på att det kan vara silentblocken, men då borde det väl låta ifrån båda bakhjulen? hörs alltså bara klonk ifrån vänster bak och sitter man bak känner man att bärarmen rör sig i fästet runt bussningen :( känns inte alls när man är själv i bilen, utan endast med extra tyngd! kör man själv hör man klonket, men bilen går stadigt upp till 110 iaf, är fler än 2 kan man inte köra i 50 som sagt... undrar även hur man får av centrummuttern i mitten av bromsskivan bak då det sitter ngn specialmutter där? MVH Johan K | |
| Byt bussningarna i bakvagnen kostar typ 100 spänn på BMW.. | |
| vet inte skillnaden på e30 å e36 i stötdämparfästets bussning men på min e30 lät det bara när den bussningen var slut, ingen skillnad i körning. d som händer när den är slut är ju att stötdämpartoppen vickar fram-å-tillbaka å upp-å-ner men d ska nog vara ganska långt gånget för att det skall bli som du har det! jag gissar på en kombination av flera glappa delar eller bara silentblocket på vänster sida.. har aldrig haft problem med dom själv men enligt många andra är ju symptomen en slingrig och klonkande bakvagn | |
|
var på bmw idag och beställde nya bussningar till både vänster och höger, 230 kr för båda två, då en mek sa att den andra antagligen var på väg om den ena gick nu, så det kändes dumt att bara byta den ena. Beställde även nytt topplager till vänster stötdämpare, alltihopa gick på 400 kr, inte farligt alls ju! dock måste jag göra hjulinställning då man rubbar toe vinkeln på hjulen när man tar ner bussningen...men då jag snart skall ställa av bilen så tar jag det till våren, däcken är redan slut och det skall på nya till nästa säsong, handlar isf om ett par dagar som jag kan köra med bilen... MVH Johan K |
|
|
har nu bytt länkarmsbussningarna bak på båda sidor samt lagringen till stötdämparen på vänster dämpare, provkörde idag och WOW vilken skillnad! känns som en ny bil! inget klonk eller nånting...mycket stabilare körning, inte så mycket vibrationer i ratten längre, dock blev ratten sne vilket var väntat då jag inte kan ställa hjulvinklarna med ögonmått :) MVH Johan K |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.