|
|
|
|---|---|
|
Undrar vad för grejer som behövs (delar som måste köpas till för att möjliggöra ett motorbyte, förutom motor, kabelhärva och styrbox som oftast förljer med en lös motor) + precis ALLT som måste göras om man ska byta motor i en tex 318 eller 320 till en 2,8-3,5 liters sexa? Är det jättekrånglig och svårt? Hur blir det med besiktningen? MVH Robban | |
|
Brukar sluta med att det blir dyrare än att köpa en ifrån första början. MVH Jimmy |
|
| Mmm men det kan ju vara lite svårt att få tag i en tex E30 335:a eller 330 V8:) | |
|
Att lyckas få bilen besiktigad kan du nog glömma! I princip omöjligt att få den godkänd med motorbytet då BMW av princip inte lämnar ut de papper som du kommer att behöva! I övrigt finns det många trådar om detta, om du använder "sök inlägg" lite längre upp, kommer du åt dem. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
hej jag föresätter att du har mycket tid och tålamod... och bra med kunskap ... det krävs en hel del Ja du besikningen brukar inte tycka om det .men om du ska byta så köp en 320 och och byt till 2.8l eller 3.5l.. allså ingen 4 cylindrig... det blir ju enklare om dom har samma elsystem ...(motronic) lycka till ... |
|
| men alla dem hundratals bimmers man sett i annonser, tex en 520 med 525 motor, hur klara dem besiktiningen? Eller är INGEN av dem besiktade och körbara på gatan? | |
|
Uppenbarligen finns det en del bilar med fel motor i och hur de fått igenom dem i besiktningen kan nog variera. En del fuskar genom att byta tillbaka till "rätt motor" vid besiktningen varje år. Några enstaka kan ha haft "toktur" och fått en ouppmärksam tekniker när de besiktigar bilen med fel motor... Om man byter från en 2,0-litersmotor till en 2,5-liters inom samma motorfamilj, är de yttre skillnaderna minimala. Dvs. liten risk för att det bytet upptäcks. Men om bilprovningen skulle upptäcka bytet blir det ombesiktning! Att byta från en fyra till en sexa upptäcks garanterat. Likaså att byta från lilla sexan (2,0-2,5) till stora sexan....de skiljer sig en hel del i utseende! Ytterligare en risk man tar, är försäkringsaspekten. Om försäkringsbolaget upptäcker att du har fel typ av motor i bilen, riskerar du att bli utan ersättning vid en eventuell olycka. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
jag bygger själv en 335 e30 å just nu spelar inte besiktning någon större roll då varje sekund i en e30 med trimmad 3.5liters sexa gör det värt allt jobb med att t.ex. byta motor varje år :). är inte heller omöjligt att få igenom om man reggar om. har snackat mycket med sfro (glöm någon "tillåtelse" från bmw som vissa tror behövs) och det du måste göra är att byta bromsar runtom, byta hela drivlinan, förstärka bilen för att den skall vara lika stadig som bilen med motorn du snott och sist och absolut jobbigast (för mig): motorn måste vara från en nyare årgång än bilen du stoppar ner den i + att reningen skall nå samma nivå som motorns årtal kräver. för mig suger detta då min motor är från 86 å bilen 90 :p. (tips: skaffa e30 och motor från innan kat.-kravet kom) mitt projekt kommer därmed bli mycket svårt att få igenom ("omöjligt") men jag tror att allt går bara man vill. skicka bilen utomlands å regga om så skulle behövas. allt går! gäller bara att kringgå idiotlagarna som finns i sverige. angående kunskap krävs bara så pass mycket att du kan lägga pussel med bildelar. du behöver inte mecka isär något (typ växellåda eller motor) utan bara pussla ihop delar som inte alltid passar ;). man lär sig på vägen och med hjälp av alla duktiga människor här på autopower. sök på e30 AND m30 eller 335 eller "m30 i e30" finns massor på trimdelen |
|
|
Jag har bytt motor i min e30 325-87 och lagt i en motor från e36 325 -93. Den är godkänd men "nya" motorn av Svensk bilprovning. Lycka till, Tobbe |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.