|
|
|
|---|---|
| Min 750 tenderar att misstända på någon cylinder lite då och då. Jag har bytt stift men det blev ingen skillnad. Är det någon som har någon vettig felsökningsordning som man kan prova? | |
|
en dålig tändkabel kan göra massor!! jag har varit med om att änen en ny kabel har varit kass den missade ibland å sen plötsligt så funka den helt ok H/Pasi huuu volvo på vintern :-(( |
|
| Det kan vara tändkabeln som sitter längst in på förarsidan, den sitter ju lite småmysigt till. Går det månne att mäta kablarna med en tångampere mätare? | |
|
Det enklaste är vel att hålla på 2 liter K-sprit och 98 oktan och se om den går renare. Det kan jo vara så enklet som kondensvatten i tanken. |
|
|
Jag är fortfarande inne på att det har med tändningen att göra, kanske en resistans mätning av tändkablarna. Jag hade tidigare problem med kondensvatten i tanken men det är åtgärdat. Är det kanske så att dom inte går helt klockrent på tomgång?? En polare hävdade att hans 730 gick helt rent, men när vi lyssnade så visade sig att den oxå missade då och då. |
|
|
EN 12a ska gå kannon fint i alla läge,börja med att mäta tänd kablarna ule |
|
|
Hade samma problem, började med att mäta tändkablarna = jävligt bökigt.Efter mycket om och men hittade jag ingen större ohm skillnad.Problemet var tydligast vid varm motor(och du vet ju hur kul det är att mecka varm v 12 motor),så jag mätte kall.Bytte kol samt rengjorde fördelar locken.Fick slutligen lämna in på snabbtest rullande landsväg, där dom hade skyhöga värden på 11:ans tändkabel.Hade ärgat sönder i ledaren.Vart inte dyrt heller typ 300 kr. |
|
|
Lite onödig kunskap : Det skall vara 6 KiloOHM i varje kabel. Se även till att rotorerna är fina, ofta är dom ärgade. Och som vanligt se till att inte stoppa in NGK stift för då kan man felsöka hur länge som helst utan att få motorn att gå rent utan misständningar.... //Per |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.