AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.029

kedja eller rem

Visa användare
219
beni1979
323ci-00_e46
tjena alla bmw ägare undrar bara om det är kamkedja eller kam rem på en 323 e46_00.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Kedja...

---------------------
Den Svarte: Länk
/Chrille
I princip alla nya bmw har kedja,som tur är...idén me att ha rem kommer ja aldrig fatta,är sämst!!
Tr
644
Tryggvesson
420i Gran Coupé -16
Alpina B6 3.5 -89
316i touring -94
335i -89
325i -88
323i -79
Idén med rem är att det väger mindre än kedja. Fast skillnaden är nog inte speciellt stor...

/Erik - BMW CS #05162
Riktiga BMW kommer från Buchloe
SpineKracker
och billigare att producera såklart

E30, för att man vill.
om en kedja går av under drift slås det mesta sönder, om en rem går av kan man ofta rädda motorn. Tycker inte det är så självklart med kedja men jag föredrar nog det ändå.

MVH // Harris
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
De flesta moderna motorerna haverar ganska friskt när kolvarna möter ventilerna = ventilsallad och kolvras och risk för sönderrepade cylinderlopp. (det finns dock ett mindre antal motortyper som bara stannar om remmen går av)
Det spelar därför inte så stor roll om det är kedja eller rem som går av. Det blir oftast billigare att leta upp en ytbytesmotor när olyckan har varit framme...

Kamrem kan ge en tystare motor med lite lägre friktion än en med kedja.

Personligen föredrar jag ändå en motor med kedja än en med rem, som måste bytas mer eller mindre frekvent.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
LO
364
LO528
328i -95
318iS -90
Vill bara lägga till lite extra.

Kamrem är billigare, lättare, och motorn vår indre vibrationer.

Allt handlar om vibrationer tror jag, remen ger mycket mindre vibrationer.

Föredrar starkt Kedja pga att jag äger bilen högst 2 år och då vill jag inte tänka på rembyte.

Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Jag frågade några racemekar om rem vs kedja, rem är exaktare sa de, lite spel i kedja som går på kuggar alltså, de vet vad de snackar om (tror jag)...

Sedan kan man dra slutsatsen att en bil avsedd för normalkörning funkar utmärkt med kedja men den teorin spricker när man tittar på M motorerna, de har kedja ju.

Vad jag la märke till efter det att jag frågade racegubbarna, att högprestandabilar som Dragrace mm. har oftast rem (de jag sett i.a.f.), så det ligger nog nåt i att remdrift är nogrannare...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.