AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
473

Hastighetskamera

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Hörde just på lokalradion att en kommunal sopbil
"klockats" för 95 km/h av an hastighetskamera trots att
hastigheten bara var 55 km/h i timme enl färdskrivaren i lastbilen. Något fel på programmvaran i hastighetskameran var det visst.
Rätt kul tycker jag, tur det var en bil med färdskrivare som det drabbade en vanlig bilist vet man ju hur det gått med eller hur.

MVH
Hasso
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Hastighetskamera.....vilket jäkla påfund detta är
Går inte att försvara fortkörning egentligen, regler är ju regler oavsett vad man tycker om dom.
Tillhör dock typen som "flyter" med trafiken på landsväg och motrväg och då oftast i ett bra tempo med xx antal km++ i förhållande till det som står på de runda tavlorna. Vilket givetvis orsakat några inteckningar i i fortkörningsklubben hos Polisen.
Kör trots detta alltid med insidan av huvudet med anpassning efter trafik, klimat mm och har med ca 4-5.000 årliga mil de senaste 17 åren inte orsakat eller varit inblandat i någon form av olycka orsakad pga hastighet (eller annan orsak).
Senaste gången jag fick en inteckning,,,+ 19 km/h på en 90 väg, klockan var 05.30 och jag var helt ensam på vägen och varit det i 30 minuter och fortsatte så minst lika länge till. Passerade en kameraskåp och fick en lapp hem för det. Samma påföljd som om det varit mycket trafik, dåligt väglag eller liknande.

Blir man klockad av en civilbil eller radar har man åtminstonde en chans att få en rättvisare bedömning baserad på de faktiska omständigheterna. Vilket förhoppningsvis leder till en ökad trafiksäkerhet.
Obemannad kamera är bara ett sätt att kamma in pengar till stadskassan på samma oresonliga sätt som en del Parkeringsbolag sysslar med.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Har fått böter en gång för ca 20 år sedan körde 66 vid 50 men skulle egentligen betala det dubbla tyckte kompisen(polisen)som skötte radarn. Han hade nämligen dagen innan talat om att de hade radarkontroll dagen efter.Kan säga att han vek sig dubbel av skratt,och hur jag kände mig ska vi nog inte tala om.Man har ju fått hört det en å anna gång genom åren.
Kör för övrig bra mycket fortare numera tyvärr ,sedan man inköpte BMW, utom på 50 sträckor annars är det minst
10 över och 28 på motorväg.Men det är kanske en typisk BMWtendens.

MVH
Hasso
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.