AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.174

Bästa rostlösaren till bultar mm?

När jag ska ta bort något som man vet sitter hårt brukar jag ett dygn innan gå och spruta på 5-56 lite då och då för att lösa upp rosten, men det kanske finns något som fungerar bättre??

mvh / Lars

Det är aldrig för sent att ge upp.
Kanske ska tillägga att jag menar sånna ställen där man inte ska värma heller, typ runt dämpare eller tank mm.

mvh / Lars

Veidec Rost-Shock brukar funka bra...

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Jag är av den åsikten att man inte ska söka allt då annars forumet skulle dö ut, men oftast gör jag det.

mvh / Lars

Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
Laggie:
"Sök inlägg först,...."
är G-M:s signatur, och jag kan förstå om den verkar som en del i själva meddelandet och du är ej heller den första som noterar detta. Kanske vore
/G-M
Sök inlägg...

en bättre lösning?

Mvh
Patrik - som tyvärr inte har något att tillföra till själva ämnet i tråden

___
Touringklubben: Länk
mi
305
micro
316i touring -09
523i -99
Håller med om att det tjatas för mycket om att söka inlägg på forumet. Som Lars säger, söker man på allt dör forumet ut. Allt vi diskuterar nu har ju diskuterats förr, och nya kunskaper fylls alltid på och saker å ting förändras..

Till frågan då.
Jag tycker 5-56 fungerar bra om det får verka ett tag, även om det säkert finns bättre grejer just för att lösa rost.
Ett alternativ till 5-56 som universalspray som jag gillar lite bättre är dock WD-40. 5-56 är aggresivt mot plast vilket WD-40 inte är, vilket gör att WD-40 har betydligt större användningsområde, t.ex i samband med elektronik där 5-56 lätt kan förstöra kretskort etc. WD-40 luktar dessutom goare :)

Men misstolka mig inte, jag gillar 5-56 med, det är en klassiker som alltid är bra att ha. Kanske är den starkare än WD-40 mot rost? Någon som vet? Mvh Micke
Saksamma vad det står på flaskan viktigt är det har god krypförmåga att kunna krypa in i t.ex. gängorna på en rostig bult

Ett enkelt sätt att prova krypförmågan på en smörjprodukt är att ta en tång, lägg en droppe olja på "leden", har oljan god krypförmåga kan du se hur det bildas en "skumring" runt tappen från den ena delen därför at oljan "kryper" in i den lilla lilla splaten mellan metallbitarna

Felet med många "dundersprayer" som 5-56 m.fl. är att dom för att vara universella innehåller såväl smörjande som rengörande kemikalier så initialt kan det bli bättre för att sedan "torka ut" så som varaktig smörjmetod är ofta universalspray kass...

Annan udda rostlösare: spraya på krypande smörj medel, låt verka, spraya RIKLIGT med kylspray. lossa

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
att ge sig på bultar av tåligare varianter med en hammare rakt ovanifrån på huvudet brukar funka fint.

/// B-O
M POWER- När du älskar att KÖRA!!!
Min:Länk
absolut det bästa jag använt är kronans "smörjolja 042" kanske får man köpa en halvpall nu när det ska läggas ner i stan...
Mu
531
Mullret
330xd Sedan E90 -07
i3 - 14
cocacola

M3/// Mullret
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
WÜRT har en produkt som heter ROST OFF. Deras andra produkter funkar bättre än allt annat på marknaden i alla fall.
Annars kan jag rekomendera WD-40.

- H U M A N R A G E -
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.