|
|
|
|---|---|
|
Tänkte jag skulle delge stämman en liten erfarenhet jag gjorde i mellandagarna. I lagom tempo kryssade jag norrut från skåne på E4:an när jag kom till Mjölby so upptäckte jag att jönsarna på vägverket saltat trots -10.. klibbig äcklig snögegga framåt Norrköping började automaten få tokspelet växlade hysteriskt upp och ner mellan 3-4-5 jätte kul i mitttsträngen..NOT dessutom blinkade ABS failure lite av och till.. Framför mig såg jag tusenlapparna dräneras snabbare än snabbt.. Fortsatte mot E-tuna-Vås det blev lite bättre i alla fall och när jag klev ur bilen så fick gåtan sin lösning: Betong hårt lager av snögegg i hela hjulhusen, på bärarmar, leder, skivor, överallt!! En natt i varm garage och BMW var frisk och kry igen.. | |
|
Håller med dig om att de här för/*#-ade saltet ställer till bekymmer. I staden jag bor i har de tagit följande åtgärder i "nollvisionens" tecken. 1. Farthinder i form av gupp. 2. Hastighetssänkningar till 30 km/tim i var och varannat gathörn. 3. Staten infört vinterdäck 4. Som om inte ovanstående räckte, har det dessutom BÖRJATS att SALTA vägarna. Gjordes inte i innerstan för några år sedan. När jag möter en saltbil på vägen sätter jag alltid på hel-ljuset för att blända. Jag uppmanar andra att göra samma sak. |
|
|
Tjena Jag förstår er, Jag hatar också Salt. Men att blända en saltbil är kanske inte så bra, Ifall men inte vill riskera att bli frontad av den pga bländning mvh |
|
|
Mikaell: Är det Kjell Hedvalls ídé det där med saltet eller? Det som var så kul runt torget förr i tiden. Men vad menar du med "3. Staten infört vinterdäck"? Är det inte lag på att använda vinterdäck? mvh Berg "Jag tror att det finns en marknad i världen för kanske fem datorer." IBM:s styrelseordförande Thomas Watson 1943. |
|
|
....sen är det nog inte saltbilens förare man ska hänga, han gör ju bara sitt jobb. Han kunde allt fått salta 23:an söderut från Växjö i onsdags för den var livsfarligt hal, det hade varit smidigare att åka skridskor. --------------------------------------------- "Speed doesn't kill, it's the sudden stop..." |
|
|
Salta är helt OK om det är kring 0 men när det är -10 och fallande temp (-21 stannade det på) så är det en annan femma... Jag ville mest delge er övriga denna upplevelse som verkade dyrt men var lättfixat Vad gäller vinter däck: Lag eller inte, det är ju enkel självbevarelsedrift som gör att alla, med mer än två celler innan för pannbenet ,har vinterdäck!! Såg härom dagen 3 20 åringar i en E36a med 18" mackorna på -7, 20 cm snö och rykande snöstorm... say no more.. |
|
|
Berg35 När jag skrev "Staten infört vinterdäck" menar jag att lagen om obligatorisk vinterdäck har införts för några år sedan, som du mycket riktigt påpekar. Det som jag hänger upp mig på i vår stad är att allt verkar komma samtidigt: vinterdäck, gupp, hastighetsbegränsning, saltning mm. Tala om att ha både hängslen och livrem... Dessutom far det omkring massa bilar i stan med "aktiv gaspedal" som det så fint heter. Vilket innebär att det är i stort sett är omöjligt att överskrida gällande hastighetsbegränsning. Detta är på prov, men snart blir det väl lag på det också... Då kan vi alla sälja våra bilar och köpa Trabanter... PROTESTERA !!! |
|
|
MIKAELL jag håller med WATH, tror du att lastbilsföraren köper salt för egna pengar och tycker att nu ska här saltas !!!HAN UTFÖR BARA SITT UPPDRAG (JOBB) hoppa istället på dom som beställer ut sandbilarna,kommun-vägverk etc.etc. Habbe |
|
|
MIKAELL en sak till,var f-n har du så brottom när inte h-begränsningarna i stan räcker till,åk nån minut tidigare då... Habbe |
|
|
Jag har vanligtvis inte så brottom att jag inte skulle kunna hålla hastighetsbegränsningarna. Problemet som jag upplever är att det är så oerhört tråkigt att puttra omkring i stan i 30 km/h. På vissa "30 sträckor" runt skolor etc. finns en tillägss-skylt som anger att 30 km/h enbart gäller under skoltid. Runt andra skolor med 30 km/h finns ej denna tillägss-skylt utan det är 30 km/h även mitt i natten... Man frågar sig varför. Jag inser också att de personer som kör saltbilarna inte köper salt för sina egna pengar utan enbart utför sitt arbete, precis som vilken tysk SS-officer som helst under andra världskriget. |
|
|
Mikaell: Skitsnygg jämförelse! :-( Du tycker inte det är lite magstarkt att jämföra saltarsnubbar med krigsförbrytare? Försök hålla nivån lite!! /Henrik |
|
|
Kunde inte låta bli att dra till lite. Tycker vi lämnar ämnet och ägnar oss åt väsentligheter, när jag nu fått sista ordet. |
|
| Mina vänner jag föreslår att ni sätter er i en lastbil och släp på 24 meter så ska vi se vad ni tycker om saltet sen. Visst förstör det bilarna men det räddar nog några liv istället. sen är ju inte alla lika perfekta förare som vi här på bmwpower verkar tro att vi är | |
|
Mikaell! om jag vore förare av en saltbil så skulle jag dumpa en last salt över din fina BMW! I övrigt kan jag bara hålla med om att salt används slentrianmässigt. Mvh, Steaman |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.