AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
507

Koppling 518is -87

Hej.
I helgen körde jag 30 problemfria mil, men nu när jag kom hem, efter att ha stannat för en bit mat, så vägrade bilen att koppla ur. Trycker man pedalen längst i botten så känner man att den börjar ta, men inte tillräckligt för att den ska koppla ur.
Kopplingen har tagit högt uppe, och fint (normal draglägeslängd lixom), men nu är det ingenting. Fick bli bogserad hem.
Om man trampar ner kopplingen och trycker växelspaken mot ettan så börjar bilen att rulla litegrann.
Någon som har någon ide? Jag har ingen aning om när bromsvätskan (för det är väl samma till kopplingscylindern) är bytt, och bilen har gått snart 20 000 mil.
Man får väl någon förvarning om lamellerna börjar ta slut, att kopplingen börjar slira eller så?

--
Markus
Har varit ute o rekognoscerat nu, och kommit fram till följande: cylindern som sitter vid pedalen "knirrar" något när man kopplar, men det kanske är normalt. Ingen vätska läcker där iallafall.
Om jag pumpar lite på pedalen känns det som om det blir mer tryck, och efter jag gjort det och startar bilen med ettan i, koppling nedtryckt, och handbroms i och låter foten vara kvar på kopplingspedalen, så startar bilen utan ryck o tvekan, för att någon sekund senare vilja dra iväg.
Det finns alltså inget synliigt läckage vid någon av cylindrarna eller någon annanstans i systemet.

--
Markus
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Det läcker garanterat i kopplingens huvudcylinder (vid pedalen) eller i slavcylindern (vid växellådan). Det behöver inte synas så mycket. Räcker med att det läcker lite för att du ska få in luft i systemet.
Som tur är så är det lätt att åtgärda. Åk till bmw och köp renoveringssatser för cylindrarna. Satsen till slavcylindern kostar drygt 110:- och till huvudcylindern 5-600 nånting.

///Jesper

BMWCS #5494
Hur ser jag på själv cylindrarna vilken jag har?
På huvudcylindern står det FAG förvisso men när jag kollar på mekonomens hemsida så står det att det finns två varianter av FAG cylindrar. En "för alu cyl, med kolv/fjäder" och en "för FAG utan kolv".
Vad gällar slavcylindern så finns det för FAG utan kolv och för ATE utan kolv, men när jag tittade på själva cylindern idag så såg jag inget nämnvärt om märke, vart på cylindern ser man det?
För övrigt så körde jag en mil idag, efter att ha luftat på följande vis: en kompis tryckte ner pedalen och jag låg under bilen och skruvade igen nippeln efter några pump och med pedalen nere, eftersom det endast pissade bromsvätska enligt vad jag kunde se.
I början funkade det ganska bra, det märktes direkt att kopplingen tog som den skulle, bara det att trycket släppte efter några sekunder med kopplingen nere. Sen när jag var hemma igen så var det precis som innan, dvs inget tryck alls.
Vilket haveri är vanligast? Huvud- eller slavcylinder?

--
Markus
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Jadu. Jag vet inte hur man ser skillnaden. Men åk till BMW så får du rätt delar. Vad jag kan se i ETK så finns det bara en typ.

///Jesper

BMWCS #5494
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.