|
|
|
|---|---|
m5mal |
Hej alla BMW älskare, Jag har också fallit, så nu skall det handlas en M5 89-94. Tänker handla i Tyskland. Är rätt ny i gemet så jag har lite frågor som säkert är självklara för alla er: Vad innebär "Nurburgring fahrwerk" exakt (nån form av chassie paket har jag förstått) Vad menas med "Keilfahrwerk" Vilka är de mest typiska saker jag skall se upp med då jag tittar på en 8-12 år gammal M5:a i Tyskland. Tacksam för er hjälp |
| Hej M5mal! Kolla framförallt skicket på den. Många mil behöver inte alltid betyda att den är sliten, bara servicen är riktigt gjord. Det finns det ju heller inga garantier för, men man brukar se och känna det rätt tydligt när man kör den. Personligen tycker jag att du ska sattsa på en 3.6a. JAG har positivare syn på den än 3.8. Och om du köper en med Nurburing-paket, så kolla att dämpare och liknande är OK. Kan bli väldigt dyrt annars!! Samma sak med rost! Impoterade en 525a -93 som var jävligt fin ända till jag plockade av bakre kofångaren. Knäckebröd! Antagligen orsakad av en dålig reperation av en tidigare krock. ( jag visste inte att den var krockad ). Men det finns många fina M5or nere i Tyskland, bara man har tid till att leta. Lycka till med köpet!! | |
|
Hej kul att du är sugen på M5 kan bara upplysa om att det är en kanonbil, .nürburgring paketet består av kraftigare kränghämmare bak, däck i dimension 255/40 ZR 17 på 9" breda fälgar bak,Servotronic mycket servoverkan när du kör lungt i stan och blir trögre desto fortare du kör. sen är det Adaptivt M-chassi där du kan reglera innifrån bilen mellan programläge och sportläge, omkoppling kan göras när som helst under färd, bra om man inte vill åka stötigt hela tiden. Men precis som Gutte sa så är det viktigt att det inte är något läckage på dämparna dom kostar 30000:- för 4st och finns endast som originaldel hos BMW. Sen så har jag väl inte nå´n större erfarenhet av 3,6:an men den är nog helt ok Gutte har kanske dåliga erfarenheter av 3,8:an men det har inte jag haft min går som en dröm och du behöver inte vara rädd för att köpa en 3,8:a det är en kanon bil. Finns nå´n enstaka person som har brännt kolvarna i 3,8:or p,g,a att dom gått för magert=hög värmeutveckling på höga varv, ofta p,g,a chippning men det är ju ganska enkelt att undvika om man är rädd om sin bil mappa den om du ska trimma så att den får tillräckligt med soppa under hela registret, gå inte till närmsta tuningfirma och kasta i ett dåligt chip.. 3,6:an ska tydligen vara lite jobbigare till vardagskörning t,e,x i stan, p,g,a trög koppling och styrning, men det är ju upp till dig hur du vill ha det mitt råd testa båda sorterna och känn efter vilken som passar dig... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.