AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
660

tänder inte på ett stift vid pådrag

re
29
relfor
325iC -92
Jag har problem med min 325iC här.. Just som ja ska, tyvärr, sälja den. första killen kommer och testar den så börjar den gå dåligt! bra otur. Problemet uppstår på lägre varv när man gasar på, det är precis som han missar å tända på nån cylinder. har bytt tändstift i våras, kört STP plus den vanliga servicen lixom... kan de vara en, va dom nu kallas, fördelare? de sitter ju en på varje stift på denna, och en är redan bytt...
men att de kommer just på lägre varv när man gasar, å inget när man kör lugnt...? hoppas nån har nått svar!
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Skulle jag gissa på något så är det att du gjort motortvätt för att den skulle vara fin tills spekulanterna kommer.

I så fall har du säkert fått ner vatten i tändstiftshålen. Symtomen kan bli precis som du beskriver.

Åtgärdas genom att ta bort tändspolarna och plocka isär dom så mycket som går (drag bort delen som går ner till stiften från spolen). Blås gärna rent med tryckluft men framförallt låt dom ligga och torka över natten så skall du se att bilen går som vanligt igen!

Per L

Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Glömde nämna att vattnet i tändstiftshålen måste också bort. blåses rent eller (blunda nu Hasso och alla ni andra seriösa mekare) tag bort stiftet och låt vattnet rinna ner i cylindern (om det bara är en liten skvätt vatten). Det måste absolut vara helt torrt innan du monterar dit tändspolen igen annars har du problem snart igen.

Per L
re
29
relfor
325iC -92
tyvärr har ja inte gjort nån motortvätt..
ja har haft loss de flesta stiften, men de e inge vatten där nere..
de som gjorde mej lite nervös va när ja å polaren som e lite bilkunnig skulle kolla lite under huven efter eventuella fel.. så gasa vi stillastående, ådå sköt motorn... trodde skiten skulle sprängas... så nått fel me tändningen måste d va... men ja blir tokig, vart!? har inte råd me detta!
kan de kosta mycke å åka in till bmw å kolla tändspolarna?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ibland kan man se om en eller flera tändspolar är dåliga (vilket inte är ett ovanligt problem på tidiga E36).
Detta kollas genom att man demonterar plastkåpan över tändstiften/spolarna och har motorn igång i mörker. (typ kvällen natten eller i ett mörkt garage)

Om du ser att det slår blå blixtar kring någon tändspole, är den dålig.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
re
29
relfor
325iC -92
perfekt, då ska ja ut ikväll å kolla d... tack för tipset, återkommer senare hur d gick!
re
29
relfor
325iC -92
Nix pix... inget blixtrande.. men eftersom felet uppstår bara ibland, så kanske blixtrandet bara är ibland.. hmm...
aja.. om nån kommer på nått, välkomna å skriva en rad här!
Vy
119
Vyper
325i Sedan -05
Brukar generellt vara en tändspole då, dock så kan man ju inte se blixtarna iomed att motorn behöver belastas vid låg fart med hög växel.. Det kan du ju inte se när bilen står på tomgång..

Tändspole.. Min gissning. (Råkade ut för det själv nämligen)
re
29
relfor
325iC -92
ja, de verar ju inte bättre än att de e en tändspole, hur vet man vilken de är som e pajj då? går de kolla de på nått annat sätt?
inte så skojj å köpa en å byta en i taget å testa lixom...
Vy
119
Vyper
325i Sedan -05
Köpa en o skifta runt mellan de olika cylindrarna..

För min del märktes ju det skitfort, Bytte på den första platsen , gick slit.. Satte 1ans på 2ans på plats (Tändspolen alltså) och sen gick bilen rent direkt..

//Vyper
re
29
relfor
325iC -92
man kanske skulle göra de.. snackade med bmw här i stan nu. och dom kan ju ta in bilen å se hur tändspolarna jobbar, nån diagnostik grej.. de kostade mellan 600-900kr beroende på hur lång tid d tog.. inte speciellt sugen på de..
Vy
119
Vyper
325i Sedan -05
En tändspole kostade 340 spänn på skroten för mig från en nyare E36 serie, definitivt värt det o labba själv för att för eller senare så ryker en tändspole för dig i alla fall. Den är ju 12 år nu bilen..

//Vyper
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.