|
|
|
|---|---|
|
Har ett par gamla vinterdäck (dubbfria) som är nästan slut i mönstret (bara 2 mm kvar tror jag) och som dessutom är gamla och torra! Så nu tänkte jag ha lite kul med dem, och eventuellt burna slut på det sista mönstret, innan man förpassar dem till skroten! Du är min fråga, vart får man tag på plåtfälg, BILLIGT! och går det att krägna på däcken själv på något sätt, eller bör man låta någon göra det? /Jocce Forum för digitalfotoentusiaster: Länk | |
|
Far till nån gummiverkstad och kräng på skiten dom behöver ju inte balansera skiten. säg bara åt killarna vad du ska göra så gör dom de säkert gratis.....har jobbat på gv tidigare så jag vet.... //Sprängarn Sprängarn vet nästan allt! |
|
|
Du får inte ha plåtfälg på en 540! Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
|
Åk till nån bil skrot så hittar du nog BILLIGA plåtfälgar ///Schumi |
|
|
Missade burnprylen och då kvittar det ju. :-) Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
|
Det är mycket enkelt att kränga på normala (inte för stora fälgar och för breda däck) däck på en fälg med ett par däcksjärn. Har du inga däcksjärn kan du enkelt tillverka ett par själv. Tag 2 st ca 40 cm långa plattjärn (ca 5 X40 mm) och runda av ändarna rejält så att dom inte riskerar att förstöra däcken. Om du vill kan du göra någon ände litet smalare och spetsigare och andra ändar kan du böja till en liten aning (10-20 grader en 30-40 mm från änden). Oftast kränger man först på däckets baksida över fälgens framkant. Då kommer däckets baksida befinna sig mellan fälgens båda kanter och däckets framsida utanför fälgens framkant. Vill man ha slang i däcket är det dags att lägga i den nu. Sedan kränger man däckets framsida över fälgens framkant och pumpar upp lufttrycket. Det kan vara svårt att få däcket att "ta luft" (vid skanglöst däck). All luft du pumpar i pyser ut för att däckets sidor inte tätar mot fälgen förrän det blivit lufttryck i däcket. Och lufttryck får du inte för att luften pyser ut!! Fälgen får absolut inte vara rostig där däcket ligger mot fälgen för då pyser luften garanterat ut. Per L |
|
|
Tackar för svaren! Skall kolla storleken på däcken, och lasta in dem i bilen, så kan vi se om nån däckverkstad kan lösa mitt "problem". Bilder och ev. film kommer självklart visas upp här sen! /Jocce Forum för digitalfotoentusiaster: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.