AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.896

Placering av oljetemp & tryckgivare E30 M20 motorn

En gång för alla:
Var placerar man lättast oljetempgivare?
Oljetrycksgivaren placeras väl lättast där orginal oljetrycksgivare sitter, eller? Alltså precis under oljefiltret.

Är det någon som lätt kan beskriva hur dom själva gjort med respektive givare.

Tacksam för svar.
Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
Du kan väll montera alla 3 givarna där originalgivaren sitter. Bara att använda sig av t-kors, finns bl.a på biltema!
Orginal oljetrycksgivare åker i sopptunnan. Den har jag ingen nytta av.
Men där ska jag montera den nya oljetrycksgivaren till min nya separata oljetrycksgivare.
Men jag tror inte det blir så bra att montera oljetempsgivaren där i ett T-kors. Detta pga att jag vill ju ha empen på olja även om jag inte har motorn igång.
För när den ej är igång så når ju inte oljan upp dit.

Så den stora frågan är var jag ska sätta oljetempsgivaren?
Kanske ska jag borra hål i oljepluggen och gänga den där??
l3
180
l3xus
323TIC -83
Borra ett hål i tråget och sätt den där, då har den ju kontakt med oljan jämt.
Jag har haft funderingar på det faktiskt. Skullle ju kunna funka.Har du gjort det?
svintoleffe
Jag har satt min givare i olje pluggen.olje temp givare vill säga.

Sen för oljetrycks givaren, drog slanggubben upp en slang, till som hamnade vid.spolarvätske behållaren.

Lättast tyckte han, o bäst.
Blev faktist snyggt ochså.

MVH Leffe
Oljetempsgivare i pluggen låter bra.
Men det där med slangen...hmmmm. Var det inte lättare att sätta den där orginalgivaren satt......??
l3
180
l3xus
323TIC -83
Tobbe A: Jag har ingen oljetemp monterad än men jag skall montera in min i sidan på tråget.
svintoleffe
Du kan inte sätta den där, utan en bitt slang.
För givaren går inte ditt.

Har provat så jag vet.

Ska du sätta den där, så behöver du kanske ett långt lite lite snett rör, sen får du skruva på givaren.

me4n då får du nackdelen att du kommer så närma marken.
Det var därför vi drog en slang.

På min bil blev det ruskigt snyggt o bra.

vad det gällde väremen för slangen, så innan den smälter eller pajar så har nog motorn gett upp.
För slangebn tålde tyderligen 260 bar.

För allt dte har jag för mig jag betalde 150 kr.

MVH Leffe
Jag örstår inte riktigt varför jag inte kan montera den direkt i blocket. Varför en massa slang och grejer. Verkar onödigt krångligt.
Eller är det jag som inte fattar bättre ;-)
svintoleffe
Givaren tar i blocket, det är därför du behöver en slang.

MVH Leffe
l3
180
l3xus
323TIC -83
Oljetrycksgivaren sätter du lättast, som du tidigare sa, i blocket där original sitter. Om det blir för trångt att få plats med givaren, beroende på storlek, så köper du bara en y-adapter på Biltema (32-1076) och monterar den mot blocket och sedan givaren i den. Då kan du också montera in oljetempen på det andra uttaget men då får du inte oljetempen i tråget vid avstängd bil därför tycker jag att du skall borra in den i blocket.

Att sätta en slang och dra upp givaren till spolarvätskebehållaren låter inte som en bra idé eftersom man får en onödig slangdragning som syns, ser ingen mening med det.
I3xus: Jag håller med dig fullständigt. Jag kör på din linje helt och hållet.

Oljetrycksgivare monterar jag med hjälp av y-adapter där orginalet sutit.

Oljetempsgivare blir direkt i oljetråget.

Tack för alla råd jag fått.
svintoleffe
Hoppas bara att du får ditt y ett för det fick inte jag.

Det är väll inget fel, med en fin silver slang, som går upp o visar sig.

Sen varför jag satte den slangen där, det kan man jufundera över.=))))

MVH Leffe
Jag ger mig ALDRIG!!!!

:-)
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Det blir inte bra att sätte den stora givaren för oljtrycksmätare på ett T-kors vid originaluttaget för oljetrycksgivaren, det går att få dit men lösningen blir inte bra, tack vare att givare sitter så tät intill blocket så är det utrymmesproblem just där, bättre är att sätta en slang med ett anslutningsblock nånstans på innerskärm eller dyl.

Har själv haft givaren på ett T-kors vid oljetryckskontakten så visst går det men....... det finns bättre alternativ!

///Magnus
l3
180
l3xus
323TIC -83
Varför dra iväg med en slang till skärmen eller upp i motorrummet när man kan använda en bit kopparrör eller en slangstump och fästa tryckgivaren i en klammer eller ett fäste i något av de gängade hålen i blocket strax framför oljefiltret.
.....jag håller med il3xus.
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Javisst, gör så, det blir skitbra.........!(((

///Magnus
Jag tänkte att jag kör på en fögrening från biltema i oljetrycksgivarhålet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.