|
|
|
|---|---|
| Har ett par nya 185'70'14 tums vinterdäck i garaget. Undrar om man möjligtvis kan slänga på dom på 540? | |
|
Nix, minst 15" på en 540 E34. E39 ska ha minst 16" Schnelle fart, Härliche fart. Länk |
|
|
Frambromsarna får inte plats med mindre än 15". Mvh |
|
|
Du får inte ha plåtfälg alls på 540!!! Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
|
Herr gaspedal: Ja kör me 15" på vinterdäcken ///Schumi |
|
|
Jo jag menar 540 E39, var inte tillräckligt tydlig där. Schnelle fart, Härliche fart. Länk |
|
|
Jag kör med E39:ans 16" plåtfälgar och då behövs centreringsring så jag kommer runt problemet med plåtfälg på 540 =) // Anders |
|
|
Det handlar inte att komma runt några problem då "problemet" även gäller bla. M5 och 750. Problemet är att en alufälg leder iväg värmen från bromsarna MYCKET bättre än en plåtfälg. Står till och med i instruktionsboken att plåtfälg INTE får monteras på 540, kolla i den! Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
|
Värmeavledning iofs, men lite sunt förnuft behövs nog också Det är nog inte många med plåtisar som har problem med värmen. Vem monterar plåtfälgar och dubbdäck och åker till mantorpsbanan och pressar skiten ur bilen så att värmeavledningen inte räcker till, jag tror inte den personen är född. Plåstfälgskravet är bara viktigt på sommardäck. |
|
|
Jag trodde att det berodde på att massor i framvagnen på en 540 (och antagligen även på 7 serien och m5) är tillverkat i aluminium. Har man då plåtfälg så kan man få galvaniskt element mot aluminiumet varpå din framvagn vittrar sönder. |
|
|
Nej, massor är i aluminium på alla E34or och fälgen sitter mot bromsskivan och den är ju knappast i aluminium. Det har bara med värmeavgivningen att göra. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.