|
|
|
|---|---|
|
Köpte 535'an min i februari -01, men har inte sparkat igång AC'n i den. Förre ägaren hade köpt en ny 740 och hade inte brytt sig om att fixa i ny gas. Nu till min fråga: hur vanligt är det att man måste kosta på en smärre förmögenhet på AC/Klimat-reparationer när det blir trubbel? Alltså byta kondensor och div. Finns det verkligen ingen möjlighet att gasen "förbrukas" eller försvinner utan en läcka i kondensor eller i andra rör till kylanläggningen? Min lokala BMW-verkstad skulle felsöka för 400 och trycka i ny gas för 1000, är det ungefär vad det kostar? /Etno | |
|
Jag hade problem i våras med tömd ac-gas. Det berodde på att jag inte hade kört ac:n under vintern. Den måste köras regelbundet för att gasen inte skall läcka ut. Felsökning och påfyllning kostade ca. 2000:- |
|
|
Din lokale BMW har riktigt bra pris. 1400:- är nära på gratis i sammanhanget.. "förbruknings delarna" är två på Acn Kondensor och torkfilter men ganska lätta att byta själv ( se mektipsen här på sidan), annars är det mest en massa små packningar som kan torka om man inte använder ACn regelbundet... Så tipset är ha BMW kolla ev fylla med gas åt dig funkar det ändå inte tja.. hur djup är din plånbok?? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Man tex låta någon provtrycka systemet med nitrogengas. om systemet är heltomt kan även ha i spårämne för att se ev läckage.Är systemet inte heltomt så kan det räcka att fylla på för att få gång det om man nu har r34 för att få tag i r12 så går det endast med bra kontakter då blir det konvertering i så fall. 1400 spänn är hyfsat billigt om systemet funkar efter det.Jag provtryckte min förra AC i 48 timmer mätarna sjönk inte en millimeter men ändå kunde jag såpa fram läckage på kondensorn, men jag fyllde systemet och det funkar fortfarande efter fyra år.Alla ac med några år på nacken läcker mer eller mindre oavsett bilmodell. Kvaliten på material i AC anläggningar på bilar är undermålig och dålig tycker jag, tänk om kylskåpet pajade lika ofta.iofs arbetar de inte under samma förhållanden men det borde man på ett bättre sätt ha tagit hänsyn till. MVH Hasso |
|
När blev det STANDARD med r34? Vilken gas tror ni att jag har i min bil? /Nybliven BMW-ägare 01-11-17 Mvh. Micke Olsson |
|
| >>>>Micke Olsson.....det sitter en skylt i motorrummet..troligen vid kylaren, där det står vilken gas du har... | |
|
Ok, tack. Ska ut och kolla snarast. /Nybliven BMW-ägare 01-11-17 Mvh. Micke Olsson |
|
|
kolla Köpguiden och beg-tips här på sidan där nämns att "AC konvertering (to.m. -93) Så man kan FÖRMODA att SVENSKA E34 av nyare mod har "ny" gas vad gäller oss importbilsägare... vem vet?? jag hade iaf "ny" gas i min.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.