|
|
|
|---|---|
cane |
Hej, undrar om någon känner till någon bra billjudsfirma i stockholm som kan mycket om en baslåde teknik som på engelska heter "Aperiodic membrane"... Tydligen använder man minimal låda (typ några liter) och ett lufttrögt material i ena väggen, det ska tydligen kunna låta bra samtidigt som man sparar plats och vikt jämfört med traditionella baslådor. Blir som en kontrollerad free air bas, låter ganska coolt. |
|
Tekniken har funnits länge, men ger inte mindre lådor precis. Variovent (Dynaudio) och nån till finns att köpa. Eller är det ljudledningsprincip som du menar? Ser ut som en omvänd hornlåda med speciell och mycket noga bestämd dämpning. kan låta mycket bra, men ger dålig verkningsgrad och definitivt inga små lådor. FP |
|
|
Vid närmare eftertanke: Det är nog slavbas med passivt membran som du menar. Egenskaperna påminner lite om en enkel basreflexlåda, tyvärr kan jag inte säga om det finns nån i Sthlms-trakten som är expert på dessa. Hos Backes kan du säkert få goda råd. FP |
|
|
cane: vill minnas att Backe gjorde en egen variant på det Du nämner, men d är för en herrans massa år sedan.... Dem som var först med denna variant, alt störst på denna lådtyp, är/var USD. Så mitt tips får bli att du tar kontakt med Backes ljudbygg, alt att Du kontaktar nån av dem lite mer "kända" butikerna i Stockholm, PM-Shopen o StreetSound/Dialect. mvh Rutger |
|
|
tillägg till mitt eget inlägg... d är inte en slavbas variant, utan man använder ett speciellt "filter" (gjort av vanlig isolering på Backes variant, USD variant använde en bättre/dyrare lösning, men principen är den samma) på baksidan av baslådan. Basen luras att tro att den sitter i en större låda. O själva lådan behöver inte göras större än att basen får plats.... Dock så ställer den STORA krav på slutsteget, dels därför att verkningsgraden är dålig (man måste ha mycket effekt för att få "bastryck") o dessutom är det steget som håller "koll" på själva basen, dvs d är steget som måste se till så att basen inte "brölar el "fladdrar".... En dålig förklaring d där sista, men jag hoppas Ni förstår vad jag menar... :-) mvh Rutger edit: har inte sett denna lösning användas på många år nu... Troligtvis därför att dagens basar inte behöver så stora lådor för att låta bra... På den tiden då AP lösningen användes kunde en 12" behöva uppemot 70-80 liter för att prestera sitt bästa. Idag behöver dem runt 25 liter....!!!!! |
|
cane |
Tack för tipsen, det stämmer med den infon jag hittade på amerikanska siter. Dvs genom att byta ut en vägg mot ett luft trögt material lurar man basen att tro det är en stor låda sas... Ska höra med backes, även om basar idag behöver mindre lådor är jag ej villig att offra någon baklucke plats i min cab, och ännu mindre villigt att langa in massa tung MDF i skuffen... men det vore inte dumt med en nice, tight bas! Planen är att byta ut den grumliga, klena 8 tums subben som idag sitter i skidluckan (har HK top hifi paketet, inget imponerande paket tycker jag) Har ett kraftigt hifonics zeus steg liggandes, så det borde räcka lätt för att driva en 8-10 tummare i en dylik låda, även om verkningsgraden är lägre än för en sluten. |
|
Det finns ju en del aktiva lådor nu för tiden som ger bra tryck trots liten storlek, Sunfire t.ex. Lång slaglängd, tillsammans med noggrann styrning/återkoppling till slutsteget ger ganska häpnadsväckande resultat. Tyvärr går det nog inte att bygga själv med yttre steg osv. Däremot kan en ordinär basreflexlåda, även med så små element som 6,5" eller 8" element ge mera tryck än man tror, gärna med eget steg och aktiv delning. Då får man givetvis bemöda sig att räkna ut låda osv noga ifh till det tänkta elementet, inte köpa färdiga "universallådor" så som säljs av Ljudia, MDS m.fl. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.