AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
9.345

Uppkörning 9 dagar! Puh!

Sida 1 av 4
pob
Måste få lite tips av er nu,
jag mistade nämligen körkortet i mars och har nu gjort om teoriprvet med lyckat resultat!
Så nu om nio dagar är det dags för uppkörning, dvs 28:e.

Men det är ju bra precis 2 år sedan jag tog mitt första B-kort,
så jag kommer tyvärr inte ihåg riktigt vad det är dom kollar osv.
Jag har inte tagit några körlektioner nu, då jag anser att jag kan köra hyffsat, men risken är väl att man gör någon tabbe iaf..

Hur är det med inre/yttre säkerhetskontrollen?

Några tips till mej så här drygt en vecka före?

Mvh
/Pontus

/Pontus Bergström
(OO=00=OO) Länk
Ganska kasst att glömma redan efter två år, men i alla fall..
Dom brukar välja en av säkerhetskontrollerna:
Inre: knappar och spakar, stol och speglar..
Yttre: Strålkastare, blinkers, däckmönster, torkargummi..

Körningen bör du klara om du haft körkort tidigare. Tips:
Håll blicken rörlig, blinka, placering av fordon och håll hastigheten!
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jag tror det kan vara väl investerade pengar att ta en eller två körlektioner först om man är osäker. En missad uppkörning innebär nya utgifter och framförallt en fördröjning av körkortet som jag antar är ovälkommen...

Tyvärr är det så att de som haft körkort men blivit av med det har svårare att klara en uppkörning än en helt ny körkortstagare. Ofta är det så att ju längre man haft körkortet desto fler felaktigheter har man vant sig vid och desto fler "smådetaljer" som är viktiga vid uppkörningen har man glömt av helt...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

pob
Christer:
Jo visst är det kanske surt att glömma redan efter 2 år,
jag kom ihåg dom sakerna, men var mest osäker på den inre kontrollen..

Tackar för tipsen, jo jag tycker också att jag bör klara det men som Jeppe skrev här nere så är ju risken att man vant sig vid fula "ovanor" och kanske slarvar omedvetet..

Jesperado:
Egentligen har du rätt, men jag tvivlar tyvärr på att jag hinner få ett par körlektioner inom åtta dagar från i morgon då..
Så jag får väl göra en chansning då antar jag, jag kan ju inte bli mer än kuggad.. :)

Nej det är det jag är lite rädd för, att man har fula "ovanor" som sagt..

/Pontus Bergström
(OO=00=OO) Länk
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Ja, ta någon körlektion innan..

Vid inre säkerhets kontroll ska man väl kolla färdbroms och parkeringsbroms också.
pob
Men jag lär inte hinna få någon skulle jag tro, inte på så kort varsel.. Men jag kan ju kolla iaf..

Men hur kollar man färdbromsen då? Om det är tryck på pedalen?
Ska man inte kolla bälten också?

/Pontus Bergström
(OO=00=OO) Länk
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Här kanske finns lite bra tips? Länk

Jeppe

Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
pob:
Här finns en bra beskrivning för inre/yttre säkerhetskontroll:
Länk

Lycka till!

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
pob
Tackar för tipsen, mkt läsvärt!

/Pontus Bergström
(OO=00=OO) Länk
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Jag tycker att inre/yttre säkerhetskontroll verkar rätt gammalmodigt.Vem fan kör i väg med en bil där allt är felinställt, såklart man fixar till sånt innan, eller?Och hur många av Er kollar att alla lampor fungerar innan ni kör iväg?(förutom Jesperado;-)
/A
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Sigdarve: Hurdå "fixar till allt innan man kör"? För att kunna fixa till något måste man ju veta att det inte fungerar som det ska, därav säkerhetskontrollen.
Det är inte meningen att man ska göra en fullständig säkerhetskontroll varje gång man ska använda bilen, men på uppkörningen gör man det för att visa att man vet var allt finns och hur det ska fungera.

Och nej, jag gör inte säkerhetskontroll varje gång jag kör. Lampor kontrolleras lite då och då, och ett helt kontrollbesiktningsprogram körs ungefär en gång i månaden...

Jeppe

Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Jesperado!
Personligen tycker jag det är självklart att förstå vad man håller på med.Men det finns en massa "nötter" i trafiken som aldrig lär sig, trots att de har körkort. Många som vill ta körkort nuförtiden har kanske inte någe koll på läget, och visst,dessa måste undervisas, så där har du rätt (som vanligt). Själv körde jag motorcykel vid 10 och bil vid 11-års ålder.Skönt att höra att du inte kontrollbesiktigar din bil varje dag;-)
/A
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Sigdarve: Har man aktivt kört både bil och mc sedan barnsben är de flesta funktioner på en bil självklara, men alla har inte samma förutsättningar. De flesta som tar körkort har noll och inget intresse av fordonet i sig utan vill bara ha själva transportmöjligheten. Dessa måste lära sig hur varenda funktion i bilen fungerar och vad den är bra till, det är just detta man vill kontrollera att de har lärt sig vid uppkörningens säkerhetskontroll...

Jeppe

Det är många som absolut vet inte var saker o ting sitter på bilen, framför allt tjejer och det är skitkasst.
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Färdbromsen kollar du genom att köra iväg sakta och bromsa, samma sak med P-bromsen...
Den viktigaste yttre kontrollen måste väl ändå va att det är hyfsat med luft i däcken? Läste nyligen att det var en av de främsta orsakerna till olyckor (om jag minns rätt)?

/CF
Wa
582
Wallace
325ITM Tåring -06
Jesperado: ett helt kontroll besiktningsprogram i gång per månad..snacka om ambitiöst...nästan lite varning här tror jag.

.....Din bil vill jag köpa
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Wallace, han är nog yrkes skadad! :-)

Mvh Abbe

Länk
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det tar mig högst tio minuter. Många lägger mer tid på att polera backspeglarna, vilket är viktigast?

Jeppe

Wa
582
Wallace
325ITM Tåring -06
Jeppe:

Anser att det absolut inte är fel att kontrollera en bils trafiksäkerhet frekvent. Du ska ha all heder för detta. Antar att du inte råkar ut för många överaskningar med bilen.

Jag anser mig själv vara hyffsat seriös med mina bilar, dock inte i närheten av den nivå du ligger på.

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det är så lätt för mig att göra det, med samma förutsättningar som de flesta andra hade jag knappast kontrollerat på samma sätt...

Jeppe

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.