AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.071

Klä av stolarna på e32, svårt?

94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Den tänkta vintervagnen saknar stolsvärme vilket jag tycker är ett problem. Frågan är: Hur svårt är det att ta av skinnklädseln från stolarna så man kan eftermontera stolsvärme? Ser att det finns prylar på clas ohlson till ett inte allt för blodigt pris. Länk

//Magnus

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Kolla in BMW:s egen monteringsanvisning, med svensk text på sidan 17: Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Stort tack för den länken!

//Magnus

piddagomidda
har inte din 736 stolsvärme låter väldigt konstikt

Ordning är till för idioter, genier hanterar kaos.....
Det är inte ovanligt att värmesitsar saknas på BMW bilar sålda i andra länder även på dom med skinn det var ett separat tillval varför har värmesitsar i södra Californien?

Min förra BMW en manuell Tysksåld 735i 5vxl-87 saknade värmesitsar och hade skinn jag löste vinterkylan genom att ha tygöverdragsklädsel på sitsen men inte på ryggstödet då var det okej.

Mvh Stephan
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Bilen är importerad från tyskland då den var nått år gammal så därför saknas värme i stolarna.

Ras.mus
Ett tips som är mycket billigare och säkert bättre är att köpa sån där fårskinnspäls o klå in stolarna i! Det finns färdiga på olika bildelsfirmor för 4-500:- per stol! Det är helt underbart att sitta i och man får den där riktiga vinterkänslan med en ordentlig rattmuff som tillbehör...

Och jag skämtar inte... Visst ser det volvo pv ut men fyy så skönt! Jag funderar starkt på det till min 740 inför vintern, även om där finns värme. De första 2 minutrarna är ju ett helsike annars...
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Min elsits är traisg och har inte orkat fixa det utan köpt fårskinn, och måste hålla med rasmus, det är VINTER känsla i fåren. Oavsett kyla så blir det omedelbart varmt och skönt om röven och inte som med elsitsen, 1-2 minuters väntan på värme :)

Rattmuffen måste jag bara varna för lite grand. Har en sån också men det kan lätt bli lite halt ibland ;)
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Efter en analys av stolens uppbyggnad kan jag nu meddela att clas ohlssons kit för stolsvärme inte passar. Ska man eftermontera värme får man nog köpa bmw's egna värmeslingor då de verkar bestå av flera smala band med slingor i som kan petas i på rätt ställen i stolen. Att montera in clas ohlssonvarianten i stolen lär bli svårt pga ståltrådar mm direkt under skinnet.

//Magnus

Lu
59
LuKKuS
850iA -91
Bytte till clasohlson värmemattan i söndags! Har dock en BMW 850 -91 E31 med annan typ av stol.

skrev såhär som avslut på mitt startinlägg någon annanstans på detta forum:

-----
Nu är sätesvärmen fixad men det var en hel del jobb och mycket pyssligt att få tillbaka klädseln.

Fick ta loss hela stolen, sedan sitsen. Ta bort häftstift som fäste lädret, sedan knippsa av metalringar överallt som höll klädseln tajt. Bort med gamla värmemattan och in med ny matta (ej orginal), gjorde små hål i nya mattan så den skulle kunna fästas i sitsen "tvärgropar". Använde mig av smala buntband istället för metallringarna och spände åt. Elektriska häftpistolen klara ej av att häfta tillbaka lädret. Men knippsa man en spets på varje häftstift så gick det bra. Återmontering av sits och stol sedan fungera värmen perfekt med termostat och allt. Precis som innan den sluta fungera!!

/Paul

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.