|
|
|
|---|---|
|
Har suttit och sökt/läst gammla inlägg nu i 1½ timme, men hittar inga svar på mina frågor. Håller just nu på att installera stereo i en 325i E30 som inte är utrustad med "Radioförberedelse", alltså den är helt ren från allt som har med stereo att göra (kablar osv, inget är draget) och har en del frågor. (Ska tillägga att jag är ingen bilstereofanatiker men lite musik vid långresan är trevligt, mao är jag ingen mästare på vare sig bilstereo eller elektronik men lär mig gärna ;)...). Högtalar kablar har jag redan dragit och antenn har jag också fixat. Men jag har läst något om "antennförstärkare", vad jag vet finns detta inte i E30 eller? Jag har dragit antennkabeln direkt in i stereon från antennen!? (Läst att köra utan "antennförstärkare" ger sämre mottagning). Sedan har jag även strömmen kvar att dra. Den kontinuerliga strömmen tar jag från pluspolen på torpeden och där måste jag väl ha en säkring mellan, vilken? Ska man tänka på något speciellt när det gäller jorden? Och kvar har jag den switchade strömmen. Denna har jag inte en anning om var jag skall få den ifrån. Trevligt vore ju att få stereon att funka när tänd.nyckeln är i läge 1. Har elscheman över bilen men är osäker hur jag ska koppla in detta!? Hoppas detta är allt som behövs för en "basic" bilstereo, säg gärna till något om jag glömt något. Alla är vi nybörjare någon gång :) Tack på förhand /Erik - BMW CS #05162 Riktiga BMW kommer från Buchloe | |
|
Vilken antenntyp menar du? Vanlig sprötantenn av normal längd (runt 85cm) behöver ingen antennförstärkare, det är bara att plugga kabeln direkt i stereon. Jord till stereon kopplar du lämpligast till en lämplig skruv/bult i nån metalldel under panelen som har kontakt med bilens chassie. Skrapa gärna bort ev. färg och använd taggbricka så det blir bra kontakt. Bruna kablar är kopplade till jord i BMW, ev. kan du använda en sådan (undvik de klenaste) om de finns i närheten. Switchad plus är normalt vit/lila i BMW, leta efter dessa. Alternativt leta efter "kl. 15" (tändningplus) eller ev. "X" alt. "ACC" i kopplingsschemat. FP |
|
|
Glömde säkring: Montera en säkring på kabeln nära anslutningspunkten, 10A räcker för en vanlig stereo. FP |
|
|
Tack så mycket, blir inte riktigt klok på mitt kopplingschema. Men jag letar upp en vit/lila kabel och kopplar in stereon på den. /Erik - BMW CS #05162 Riktiga BMW kommer från Buchloe |
|
|
Hur gick det? --------------------- Den Svarte: Länk /Chrille |
|
|
Jodå, allt är inkopplat nu det var inga problem. Men jag har inte testat med någon stereo än, så jag ska inte lova nåt. Finns en hel del annat att göra på bilen som har högre prioritering b.la byta kamrem & koppling innan det börjas koppla in stereo. Hittade en vit-lila kabel under instrument panelen som ska ge switchad ström. Och den kontinuerliga satte jag på pluspolen framför hanskfacket i motorummet med en 10A säkring. Bara att hoppas på det bästa nu :) Återkommer när det provspelats... /Erik - BMW CS #05162 Riktiga BMW kommer från Buchloe |
|
|
lånar tråden lite... ni som bytit stereo i era E30is hur har ni fäst stereon? när ja kollade så så hade den typ inget "hus" som man kunde fästa den i, hoppas ni förstår hur ja menar och kan ge mig lite tips hur ja ska göra tack. /TimS |
|
|
Huset, tror det menar stöldkasset, brukar följa med varje sterio (om man köper nytt) annars e de bara o leta gammal stöldkasset o trycka i. mvh Erik jakobsson Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =) |
|
|
jo "stöldkasset" har jag men grjene e hur man fästar det? finns juh ingen som helst vägg elelr nåt i min E30 som ja kan fästa den i... den kan bara ligga ovanpå värmereglaget om ni förstår? hur har ni andra det? |
|
|
OK men om du kollar på stöldkasseten så ser du att det finns massa små "bläck" som man kan böjja ner, du tar o trycker in stöldkasetten i hålet för sterion o sen böjer du ner bläcken så att stöldkasetten fastnar, sen är det bara att trycka i sterion i stöldkasetten så att den låses fast. mvh Erik jakobsson Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =) |
|
|
En stöldkasett är en helt annan sak, en "snabbkoppling" både mekaniskt och elektriskt som gör att man kan dra ur stereon och ta med sig, oftast genom att vika fram ett handtag på stereons front. Det som beskrivs ovan är en monteringsram av standard DIN-format, brukar följa med stereon eller kan fås för nån tjuga i ljudshoppen. Både monteringsram i DIN-format och stöldkasett kräver ett hål i bilens instrumentpanel eller mittkonsoll med standarddimension, c:a 55x175mm. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.