|
|
|
|---|---|
|
jag har ett problem, har en m30 3.0l med svarvade kolvar och o-ringat "pianotråd" block. använder orginal packning och laddar 1,1kg. resten av alla delar kommer från 745 motorn. har renoverat hela motorn och hunnit kört 15 mil då toppackningen gick. när jag rev av toppen så var 4 av 6st stålringar i packningen av på 2 ställen på varje ring. även 4 o-ringar var i småbitar. var tvungen att dra toppen 30* extra vid montering för att den inte skulle läka olja. tråden är av slag pianotråd 1mm uppstick 0,4 och spårdjupet är 0,6. har även haft problem med tempen och luftningen av kylsystemet sedan dom första 2 milen. tacksam för så många svar som möjligt. mvh fredrik | |
| Vad kör du med för styrsystem? | |
|
det kommer från 745 -82 l-jtronic orginal laddtryck är 0,8kg så det är juh bara 0,3 upp och det borde inte packningen gå sönder av. speciellt om jag har o-ringat. |
|
|
Har du större spridare/tilläggssprut? Annars har du säkert spikat sönder packningen. |
|
|
Min gamla 745 motor var det bara 0,6 bar i ladd original på. HAr du kört med 1,1 bar så har motorn definitivt spikat ordentligt. Länk |
|
| jag tycker att 0.4mm uppstick låter i mesta laget, testa att gå ner på lite tunnare tråd så du landar på ca 0.2-0.3 mm.. | |
|
har för mig att 3,4l har 0,6kg och 3,2l har 0,8kg i ladd tryck. så om jag ger motorn mer soppa så ska det hålla. och en fråga till, har inte 3,2 någon ladd trycksvakt som känner av laddtryck och slår i från vid 0,9kg? och isåfall var sitter den? |
|
| sitter intill torped väggen ska den göra om ja inte missminer mig. | |
|
är det den som är stor som en 13 hyllsa och har en kabel på sig? är det ingen som vet av ett kopplingschema till 3,2l -82 l-jtronic eller vart jag kan hitta ett? jag skulle oxå vilja veta om det är hög eller låg ohmiga spridare till sprutet på 3,2an och issofall hur många ohm? tack för alla svar hitills.... |
|
|
hög-ohm är det, jo det ska vara den kontakten, tror den får vaccum från dumpventilen om ja inte missminner mig? |
|
|
Vänta här ett tag, det fanns väl bara 3,2 ett år och det var -84. Jag letar ju topp till min 3,2 -84. |
|
|
84 kom 3,5l före det var det 3,2l. men 3,2l togs inte in i sverige förutom flytgotts eller privatinport. många av dom var gas bilar som senare blev omkonverterad till bensin. om jag inte mins fel. |
|
|
Tycker det låter som pitebo säger, för mkt uppstick. Skruvar själv i en m10 med 8,18:1 grundkomp, smidda mahle 90,5mm kolvar, td0416 agg, o-ringat block. Laddar utan problem 1,4-1,5bar och det håller utmärkt med original packning med 0,2mm uppstick av pianotråden, du kanske "trycker" sönder packningen med mer?!? Det låter definitivt inte som att du varken laddar eller spikar sönder den, inte med så lågt ladd, har du kollat tändningen? vars ligger den ? Det enda REGEL vi har fått förklarat för oss är: låt aldrig tändningen gå över 25grader fullt utväxlad, då spikar det om du inte har ordentliga styrsystem eller racebränsle ; ) |
|
|
ska ta och sätta ihop motorn igen och se till att rätt mängd soppa den får och att tendningen funkar och står riktigt. ska även koppla in lamdamätaren. tack för alla svar... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.