AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
766

Värde 740iAL -93, import, 20k mil?

Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Bilen har en hel del skavanker såsom rost i skärmar och dörrar, på huven m.m. Dessutom sprucken vindruta, motorn går ojämnt, vid växlingar uppstår kraftiga vibrationer samt diverse annat.

/Masten
www.z3roadster.net/home_sweden
li
1.959
liste
535i -89
Iskall modell som dessutom har en hel del fix och direkta kostnader för att få den körduglig... Ärligt? 15-20.000 kr.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det låter väldigt mycket i mina öron, hälften verkar mer rimligt...?

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

li
1.959
liste
535i -89
Nja, har den skinn, elstolar fram och bak, fungerande klima och bra fälgar och däck samt är i hyggligt normalt skick förutom det som räknats upp så tycker jag att 15-20.000 känns rimligt. Är det däremot så att det är plyschklädsel, inga elstolar, kliman är defekt och hjulen är urdubbade regummerade vinterdäck på plåtfälg så går jag på din linje, Jeppe. :)
Skulle vilja se en annons där man hittar en bmw 740 för dom pengarna ni pratar om?!??.............
Infinity_74,

Vad som står i annonsen är irrelevant, det är slutpriset som är intressant. Jag tror som Liste.

Mvh,
Kalle
_____
Bilen: Länk
li
1.959
liste
535i -89
Med tanke på att man utan problem kan få en 740 i toppskick för 40.000 och Mastens objekt behöver nya framskärmar, ny framruta, ev ny huv, service och/eller renovering av både motor och låda... Nej, inte mer än 20.000 även om resten av bilen är bra.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jag betraktar bilen som ett renoveringsobjekt, den verkar behöva mycket arbete. Hittar man en motor och låda billigt kan man komma undan med 10000:-. sen tillkommer arbetet för att byta det. Utbyte av plåt och lackering är definitivt inte billigt, inte en ny vindruta heller. Sedan tillkommer "diverse annat" som ofta visar sig vara ganska kostsamt.

Förutsättningarna varierar väldigt beroende på hur mycket man kan åtgärda själv och hur mycket som måste lämnas bort. Låter man en BMW-verkstad återställa den i bra skick lär det kosta minst 50000:-, kan man göra allt själv kommer man kanske undan med 20000:- med lite tur. Förutsatt att man då värderar några hundra arbetstimmar till ingenting (!!!) skulle man för 20000:- + utlägg få en bil för 40000:-. För dessa pengarna kan man lika gärna köpa en bil som är bra från början, det är ingen brist på dom precis...

Därför anser jag bilen vara värd mindre än 20000:-, oavsett utrustning.

Jeppe

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Instämmer i Jeppes resonemang!

Gamla 7-seriebilar är inte så dyra om man ser till vad man egentligen får för pengarna.

Men att köpa ett renoveringsobjekt och tro att man kan fixa till det lite billigt, brukar ofta bli en dyr bil i slutändan!
Särskilt om det inte är en biltyd som det kryllar av på skrotarna...typ gamla Volvobilar.
Men inte ens då brukar det löna sig ekonomiskt att renovera bilar i dåligt skick...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Kalle Hansen & alla andra.....
När jag skrev det jag skrev tidigare menade jag Jesperados första inlägg "hälften borde vara rimligt"....hälften av 15-20 är ju 7500-10000kr?.....& för dom pengarna hittar man/får man inte tag i 740.....

runt 20000kr däremot låter ganska rimligt....
Frågan är ju oxå OM man behöver byta skärmar,huv & dörrar..behöver ju INTE vara hål av rost eller hur??
Sedan vet jag oxå hur svåra e32 är att sälja,men tex 7500kr för bilen det gäller i tråden är ju skambud....
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Infinity_74: Risken med att värdera en bil som inte är körklar vid köpet är att man lurar sig själv, det blir nästan alltid dyrare än man tror att få den klar.
Även om man är händig med plåt&lack-biten har man motor och låda kvar att jobba med, och det kan bli duktigt kostsamt. En vindruta är ju inte mycket att göra åt, den kostar några tusenlappar. "vid växlingar uppstår kraftiga vibrationer" låter inte billigt i mina öron, och sen har vi ju då "diverse annat" vilket nästan är värst...

Om jag hade letat efter en 740 E32:a hade jag inte valt den bilen (inte ens för 10000:-) när utbudet är så stort och priserna är så pressade som dom är just nu...

Jeppe

Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Tack så mycket för alla svar! Jag glömde nämna att bilen har svart läderklädsel (sliten men hel såvitt jag kunde se vid en snabb inspektion), fungerande elstolar fram, stora klimatanläggningen (alltså individuell temperatur vä/hö, å andra sidan kanske alla E32 har det?). Just ja, samtliga fyra bromsskivor hade gravrost i ytterkant och tycktes vara skeva. Däcken var nästan nya Vredestein, klart fräschast på hela bilen :)

Värderingsmannen på mitt jobb gav ägaren till bilen ett inbytespris på 10000 kr, 20000 kr under det ägaren förväntade sig att få!

/Masten
www.z3roadster.net/home_sweden
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.