AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
603

spruckna toppar?

hoho

är det vanligt med spruckna topplock
tänker främst på sexorna typ e34 och e39

????
323E21terror
Svaret är onekligen nej, vet många många som har dessa modeller och har faktiskt aldrig någon hört talas om detta fenomen..däremot sprucken topplockspackning stöter man ju på ibland.

farten är min drog
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Alla bilar med alu.topp är extremt känsliga för höga vattentemperaturer. Om vattenpumpen eller termostaten är dålig, och motorn blir för varm, så KAN toppen ta stryk...om man har otur.
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
disel motorn 525tds är känd för att ha spräckta toppar finns tex inet en topp i hela sverige på skroten då jag kikade runet efter en.
Bmv verkdstäder har ofta kampanjer på kompletta toppar till e 34 diesel pga av detta problem.

Joakim Eriksson
hoho

jo precis toppar som är i alu är känsliga mot tex
överhettning , men jag tänkte nog på om det är så
att det blir mera sprickbenägna när topparna blir så långa
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Nä det är väl snarare så att de kan slå sig lite.... Som min gjort men då har den å andra sidan gått varm många gånger + gått med trasig toppackning i ca 6 mån..

MVH David Öfverdahl-Forslöf
Visa användare
133
ollie
120d -2007
12-ventilaren (år 88-91) är ganska skör....
jag har fått byta en gång och han som hade den innan bytte den oxo...med däremot 24v har jag hört är skottsäker....

ollie...
hoho

så vad man kan sammanfatta detta så länge som man inte låter motorn gå varm tex koka el lik så är det lungt?
henkeboy
Hallo jag har läst era inlägg och jag tror att min topp packning e kass! Hur länge kan man köra med en kass topp pakning?
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Byt så fort som möjligt. Vad har du för symptom?

henkeboy
Hmm rycker vitt, dricker vatten som bara den och går inte så bra! Man hör att den "missar" ibland!
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Ja då lutar det åt att du får lyfta toppen. Glöm inte att kolla om den slagit sig då du har den lös...

Jon@s
ry
henkeboy
jag hade tänkt att plana toppen i alla fall.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.