AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.674

Hur många hästar får min 330 e46?

Mo
14
Montes
323i-99
Om jag chippar min 330, hur många hästar kan jag få ut då? Funderar även på att sätta i ett sport filter.
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Mellan -5 till +10 hk beroende på vem som programmerat det och om du sätter dit sportfilter.
Fråga dig själv hur mycket vill du ha?!

Du bör kanske uppdatera din profil eftersom det står 323.

M V H
Stephan

-Don´t roll the dice if you can´t pay the price! Länk
Mo
14
Montes
323i-99
Dom säger att jag får ut mellan 10-17% mer hästar med ett chipp. Det kan inte stämma alls då?
Mo
14
Montes
323i-99
Sam bilmode är det som påstår detta.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Men vad bra!

Då kommer han säkert att acceptera att du gör en effektmätning av din motoreffekt innan och efter chipningen.
Om du inte får minst 10% mer med chipet (som han lovar vara minsta effektökning!) betalar han effektmätningarna och återställer bilen till originalutförandet och betalar tillbaka kostnaden för chipet....!

Ovanstående kommer de givetvis aldrig att gå med på, eftersom chiptrimning av en sugmotor-BMW i bästa fall ger några enstaka hästar mer...får du fem hästar mer skall du nog vara glad!

Hittills har INGEN presenterat en oberoende mätning som bekräftar chiptrimmarfirmornas fantasieffektökningar på sugmotorer från BMW de anger i annonserna....undrar varför???

Samma resonemang och fenomen gäller även sportluftfilter....inga oberoende effektmätningar som visar på några påtagliga effekthöjningar i BMW-motorer....snarare ligger effektskillnaderna oftast inom felmarginalerna för mätutrustningen.

Enligt mitt sätt att se det, är det bortkastade pengar med både trimchip och sportluftfilter i BMW (sugmotorbilar)!

En bättre investering är nog att uppdatera mjukvaran för motorstyrningen till den senaste utgåvan via BMW-verkstaden, vilket kan få din bil att bli lite rappare i responsen....
Wendtan har tydligen gjort detta och han verkade nöjd!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
den som påstår att du får mellan 10 och 17 % effektökning med ett trimchip på en 330 motor ljuger för dig! Men kanske missförstod du och personen i fråga kanske sade mellan 10 och 17 hk?, det låter lite mer sannolikt.

***BMW ägare är nutidens arrendebönder i försäkringsbolagens feodalsamhälle***
Mo
14
Montes
323i-99
ok. tack för era svar. Vad kan jag göra för att öka effekten. Jag skulle villja ha ca 40-50 hk mer. Har ni några bra ideer?
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Kompressor! Kolla in: http//www.ess.com
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Esstuning ska det vara förstås!

Länk
Mo
14
Montes
323i-99
Finns det något lite mer ekonomiskt?
Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
frågan är givetvis vad du ska ha effekten till och vad du är villig lägga ut för att få den?

Vill du bara kapa 0 - 100 tiden kan du slänga i lustgas eller ändra bakaxelutväxlingen, ska du köra på bana så är det en bättre investering att lägga pengarna på ett bättre chassie, ger mer effekt att kunna utnyttja befintliga hästar när det svänger än att slänga i fler som du ändå inte kan ha full nytta av ;)

Har du de 50-70000 som behövs för ett kompressorbygge, så finns alternativet att sälja bilen och köpa en M3 istället ;))))

***BMW ägare är nutidens arrendebönder i försäkringsbolagens feodalsamhälle***
40 -50 extra hästar,det är knappt du får så mkt om du steg 1 chippar en turbomotor
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.