|
|
|
|---|---|
|
Hej behöver lite råd har hittat en e28 518i billigt men den går på tre cylindrar. Begår jag ett stort misstag något som pajjar, om jag försöker köra den hem vilket betyder 15 mil på motorvägen? Det är gnista i stifftet på den cylinder som inte går. Motorn ryker inte eller låter illa. Vad kan felet vara? Köparen har undersökt fördelarlocket och dylikt. Vill inte köpa den om ventiler är av eller något jobbigt fel med toppen, för så duktig på att meka är jag inte men mindre fel kan jag fixa. Priset är endast 2500 och bilen är helt ok skick, en schadowline dessutom av 88 års modell. Vad tror ni om det? | |
|
Kolla först om du har kompression i cylindern som ej tänder! Har du minst 2-3 bar är det troligen inga så allvarliga fel på kolv och ventiler att du inte kan köra försiktigt! Koppla sedan bort elkablarna till insprutningsmunstycket till denna cylinder så att ingen bränsle sprutas in. Tändstift och tändkablar kan sitta kvar. Sedan skulle jag chansa på att åka! Fast kaske inte fortare än runt 70 kph. För säkerhets skull kan du be någon kompis plocka fram bogserlinan om du inte skulle komma ända hem! Per L |
|
nicke.t |
koppla ej bort spridaren då får du ingen smörjning ju. skulle inte köra alls men va vet ja. |
|
Spridaren MÅSTE kopplas bort om du absolut ska köra. Annars tvättar bensinen bort oljefilmen och du sliter cylindern + dumpar bensin i katten som bränner. |
|
|
E28 518i har ingen kat. I övrigt kan jag inte svara på hur du ska göra. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Nog har den väl kat om det är en 88:a. Från och med 88 är det krav om jag inte minns helt fel... Mvh Daniel |
|
| på 88:an var dert valfritt med katt. Om det suttit någon katt från tillverkning så måste den finnas kvar men behöver ej fungera. | |
|
88 års Shadowline är egentligen en av de 87:or som blev över o såldes som 88 så där sitter ingen kat, vad jag vet så var ingen av E28:orna katalysatorrenad utan renades mha pulsairen ___ Mvh Patrik N. |
|
|
Den enda E28:an som såldes i Sverige med kat är 520i. Det fanns även 525e med kat, men bara i övriga Europa. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.