|
|
|
|---|---|
|
Tjena! jag ska lämna in min bil och få den renoverad, jag bara tänkte fråga vad det är som slits i motorn som man bör byta för att den ska låta nyare i motorn? vad slits som behövs bytas?? bilen är en e36 325 .. ha d! mvh Daniel | |
kamber |
det e väl ventilerna som låter,o som behövs spännas.. |
|
Tjena! det är inga ventiler som går att spänna i min väl?? det är ju hydrauliska? men vad bör jag byta? kam hydrauliska lyftarna vad mer?? / daniel |
|
|
Det är svårt att säga generellt vad du behöver byta, man mäter upp de olika komponenterna för att se vad som är slitet. Men ska du göra en ordentlig renovering så bör iallafall minst byta kolvringar, ramlager och vevlager också... plus eventuellt slipning av vevaxel och säkerligen honing av cylindrar... Ventilerna är hydrauliska och kan inte justeras/spännas, men däremot kan de och/eller lyftarna behöva bytas... liksom kamaxeln... Se till att du lämnar in bilen på en bra verkstad, så att de verkligen mäter upp och byter det som är slitet och inget annat... detta har ju två fördelar, dels byter de ju inte ut något som inte behöver bytar (onödig kostnad) och dessutom låter de inte bli att byta något som är slitet (kan ge en mångdubbelt högre kostnad i efterhand)... En ordentlig motorrenovering går lätt på uppemot och ibland över 20.000:- många gånger kan det vara bättre, billigare och lättare att istället köpa en färdigrenoverad utbytesmotor... av BMW eller någon annan... |
|
|
Tjena! 20 000:- hade jag tänkt lägga på att renovera motorn, så det är lungt för mig, men frågan är om det inte då är lättare att hitta en utbytesmotor? var hittar jag det i sverige? mvh Daniel |
|
|
En utbytesmotor är normalt sett inte så billig den heller, ring och hör med BMW, det är de enda jag vet som säkert har det... Ett annat alternativ är ju att försöka hitta en motor från en bil som inte gått så långt, på skroten... kolla på Länk Det är svårt att säga exakt vad det är som är i störst behov av att bytas ut på just din motor, om du inte vill lägga ned mycket pengar på det och göra en helrenovering så kan du låta en bra verkstad titta på den och komma med ett förslag. Du kan t.ex använda dig av en auktoriserad BMW-verkstad eller någon av dem du kan hitta på Länk mvh /Magnus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.