AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Oldtimer
2.791

Bmw 2002 Turbo Frågor!

Hallojj!

Jag håller på och funderar/letar efter en "entusiast" BMW och en 2002 Turbo är ett starkt allternativ!

Har en del funderingar ang de:

1.isklasser på de? alltså i bra körbart skick, som objekt osv?

2.Jag har använt "sökningen" på forumet och har då läst att en Turbo kostar 25000-50000kr, hur kan de göra det? vad är speciellt med dem?

3.Vad bör man kolla på en sådan?

4.någon som har något köptisps?

(Berätta gärna mera kul ang om modellen...)

jag tackar på förhand!

Mvh L-O.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
För 50 000kr får du inte någon 2002turbo som är i hyffsat skick! Snarast ett renoveringsobjekt....

2002turbo är en veritabel kultbil i liten upplaga och det finns inte många kvar. Därav priset.

En bil i fint skick kostar en bra bit över 100 000kr, troligen kring 150 000 eller kanske mer.

Många delar i turbon är specialdelar och delas inte med övriga 2002, därför är det svårt att få tag på reservdelar och om man gör det, brukar de vara dyra.

Här finns nog en del nyttigt (på tyska):
Länk
Enligt den hemsidan skall det finnas 63 exemplar kvar i Sverige. Att hitta dem och få ägarna att sälja, är nog inte helt lätt....de som trots allt kanske vill sälja brukar ofta vilja veta att det är en äkta entusiast som kommer att ta hand om bilen, när det är denna typ av bilar...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Hej igen!

Nu har du antagligen missuppfattat mig... när jag skrev "turbon kostar 25-50000kr".. då menar jag för enbart turboaggregatet, och självfallet inte för hela bilen!!:-)

/Mvh L-O.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ok! :o))

Det förklarar en del.... ;o)

BMW säljer fabriksnya turboaggregat och de tar drygt 55 000kr/st för dem!

Vad det är som gör dem så speciella vet jag inte, men troligen är det ett specialaggregat som inte används av andra bilar...det var ju en av de första bensiturbobilarna (jag vet att Corvairen var först...) på marknaden och bilen tillverkades inte i så stor upplaga.

Jag skulle tro att det är liten upplaga som gör priset högt!

Mvh

An
404
Anders C
2002 -73
2002ti -69
320i -78
2. Dubbelkolla det med BMW.
3. Att den är äkta, att den är komplett - mycket specialdalar som är svåra att få tag på,

Tillverkades i 1671 ex, 170 hk, grövre väghållningsdelar rätt igenom från fabrik- bilstein, 20mm krängningshämmare bla. Googla efter info, finns massor.

/Anders C
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Sorry!

Det var 63 ex som blev registrerade i Sverige enligt den Tyska hemsidan....hur många som finns kvar vet jag inte!
BMWCS har en undersektion som heter BMW02Club Schweden:
Länk
Dem kan du säkert kontakta för mer info.

Jag vet personligen en bil som en flyktig bekant körde sönder och som skrotades ut för ganska många år sedan...detta var innan 2002:orna fått riktig kultstatus men trist ändå! :o((

Enligt den hemsidan som jag länkade till tillverkades det 1672 ex, men en bil verkar de inte veta vart den tog vägen...dvs. 1671 kända tillverkade!
Lite kuriosa, men sådant är alltid kul när det gäller klassiska bilar! ;o)

Mvh

Mr
435
Mr.Nullzwei
1602-72
2000 touring-72
2000 tii touring-72
323i Baur-84
328iM Coupé-97
525iM Touring Individual-95
Alpina B3 3.0-94
330e-20
Senast jag kollade de bilar som fanns registerade i Sverige var det 55 stycken kvar men detta är några år sedan.
Det har sedan dess sålts minst en bil till Norge.

Vad det gäller antalet tillverkade så har alltid den "officiella" uppgiften varit 1672x men det som du, Johan B, hänvisar till är säkert helt riktigt.

Man minns med en tår i ögat när två polare hade bestämt sig för att handla vars en 02 turbo. Detta var i 1986-87 och då betalade man 55-75000 för en sådan i bra skick och tyckte detta var dyrt.
Jovisst, penningvärdet var annat då men man var inte klok nog själv att slå till och behålla en dylik....
jx
246
jxp
BMW 535 iA xdrive -13
Mercedes B biogas -10
Dodge Viper-94
1. Se till att den är bra lagad om den är renoverad. Bilarna drabbas ofta av rost och det är som sagt väldigt svårt om inte omöjligt att hitta dom rätta delarna till karossen till vettiga pengar. Kolla alltid motorn så att den fungerar bra. Turbons alla detaljer i gjutjärn har tendenser att spricka och gå sönder och du vet ju nu vad BMW begär för ett utbytesaggregat. Dom finns att köpa lite billigare i utlandet men kostar ändå runt 25-30 tusen. Dom flesta bilarna börjar bli ombyggda/modifierade till andra turboaggregat för att få ner kostnaderna. När bilarna var nya så hade dom ett ganska tufft serviceintervall, bilarna skulle in på ett olje/filterbyte varje 500 mil pga turbon smörjdes/kyldes med motoroljan och oljorna var ju inte av samma fina kvalité som idag.

2. Karossen har en egen inre frontplåt, framskärmar, bakskärmar, inre skärmkant bak och sedan så är den x-tra förstärkt i bakvagnen. Annars så passar det mesta från den vanliga 2002:an och vissa delar som framskärmarna går ganska enkelt att modifiera till turbons modell.

3. Motorn är också väldigt speciell men det är inte lika svårt att få tag i delarna men, tyvärr så kostar delarna en hel del pengar. Det mesta är specialdelar i motorn förutom slitdelarna som lager, packningar och tex kolvringar. Har man sedan trasiga ventiler och en sprucken topp eller en trasig insprutningspump eller trasig turbo och grenrör då får man börja gräva långt ner i plånboken.
Allt finns som sagt var att få tag på men till orimliga pengar. Kan nämna att det ena motorfästet har en liten Bilstein dämpare monterad som ska motverka krängningar på motorn när turbon börjar ladda. Den lilla dämparen kostar 2200 kr att byta. Kan som kuriosa bara nämna att hålet i front spoilern är till för att kyla just den dämparen och motorfästet som den sitter i. På förserie bilarna fanns inte hålet i spoilern och slangar m.m och efter ett tag märkte man att värmen från turbon som sitter precis i närheten gjorde att motorkudden smälte så man fick då ta fram lite slang och borra ett hål i spoilern.

4. Nästa råd är nog att gå med i den Tyska turboklubben. Vi/dom har ett bra kontaktnät och dom köper in delar som dom hittar på nätet för att sedan sälja vidare till medlemmarna. Dom gör också bra avtal med firmor som hjälper till med reparationer av dom delar som man inte själv mäktar med. Senast så slöt man ett avtal med en firma som hjälper dig med att renovera insprutningsenheten. Du skickar ner din gamla och får en nyrenoverad i byte och betalar sedan ett mellanpris för vad det kostar att renovera din gamla. Totalskrot = 2500 Euro. Då ingår också nya renoverade spridare som BMW vill ha 3000 kr/st för. Resevdelar till pumpen finns inte att köpa på BMW Sverige.

5. Tyska turboklubben har också bra ordning på vilka bilar som finns till salu. I våras på mässa i Essen så fanns det en fin medlemsbil till salu i Frankrike för pengar som man inte renoverar en dålig bil för i Sverige.

6. Det mesta finns alltså att köpa på BMW Sverige men delarna blir färre och färre. Mobile tradition har börjat tillverka nya delar till 2002:an igen men turbon var en så liten serie så man har inte samma intresse att tillverka specialdelarna till just den bilen. Men i bland så får man en glad överraskning. Jag beställde för ett år sedan en slang som var specifik till turbon och fick medelandet att dom tillverkar delen när beställningarna kommit upp i 100st. Slangen kom för 1 månad sedan och nu har man ett bekymmer mindre att jaga.

7. Vet ni av några Original BMW 2002 turbo så kontakta gärna mig privat, så ska jag försöka få till en liten sektion. Ett gammalt foto/eller regnummer duger perfekt som första åtgärd.

Det finns massor av bra information om denna bil på nätet och det är bara att leta på. Hoppas att du hittar en fin bil som du kan njuta av på sommaren.

Det är med öl och whisky som med bilar, ibland häpnar man över vad andra väljer!
Mr
435
Mr.Nullzwei
1602-72
2000 touring-72
2000 tii touring-72
323i Baur-84
328iM Coupé-97
Alpina B3 3.0-94
330e-20
jxp:

Intressant läsning för en som hållt sig ifrån ämnet i några år.

Var i kontakt med några holländare för en 8-10 år sedan på BMW klubbträffen på Knutstorp och dessa höll på att skapa ett världsomfattande register på alla "kända" turbobilar som finns kvar. Vet du hur det gått med detta?
De fick hela min lista på bilarna som fanns i Sverige då och det enda som har ändrats med dem är väl lite export till utlandet.
jx
246
jxp
BMW 535 iA xdrive -13
Mercedes B biogas -10
Dodge Viper-94
Jag känner inte till någon Holländsk klubb men det kanske finns en sådan. Det kan kanske vara så att dom har gått över i den Tyska klubben, eftersom det finns bilar/medlemmar där från hela Europa bla Holland. Har inte siffrorna i huvudet på vad många medlemmar som det finns i klubben för närvarande, men kan nämna att orförande i klubben håller på att renovera upp den enda Verona röda Turbon som BMW byggde.

Tyska Turbo klubbens hemsida:
Länk

En bra Holländsk sida om man ska köpa delar:
Länk

Mr
435
Mr.Nullzwei
1602-72
2000 touring-72
2000 tii touring-72
323i Baur-84
328iM Coupé-97
Alpina B3 3.0-94
330e-20
jxp:

Okej, nej, det var ingen klubb utan det var några personer från Holland som höll på att "beta av" alla chassienumren och lokalisera var och vilka som finns kvar.

Det kan säkert vara så att de samarbetar med tyskarna. Finns ju ingen anledning att göra ett sådant arbete två gånger.

Kul med den veronaröda bilen. Finns väl ett par exempel till på lite "udda" kombinationer, om jag inte minns fel.
852
Sörpan
325xi -02
Apropå turbos i skumma färger, den här finns som modell i skala 1:18, men fanns den original i svart?

Länk

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Enligt Länk och deras register så ska det tillverkats 1st svart 02turbo.
852
Sörpan
325xi -02
Spännande att man gör en modellbil i en färg som nästan inte finns...

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
BM
42
BMW 02
2002 -71
2002 -72
1602 -72
Enl.bilregistret fanns det i våras 51 st registreade
BMW 2002 Turbo i Sverige.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.